Menu Zavřít

Válka jako další rána pro cestovní ruch. Pohonné hmoty zdražují, Rusové mizí z hotelů a akcie leteckých společností opět spadly

8. 3. 2022
Autor: Pixabay
  • Letos se očekávalo, že cestovní ruch se konečně bude moci vzpamatovat ze dvou krizových let. Kvůli válce na Ukrajině to však letecké i pohostinské společnosti budou mít těžké i nadále

  • První příčinou krize je zdražování pohonných hmot a uzavírání vzdušného prostoru nad válčícími zeměmi

  • Cestovnímu ruchu nepomáhá ani vysoká inflace a očekávaná uprchlická krize


Letošní rok měl být pro cestovní ruch jako nádech po dlouhém tonutí v rozbouřeném moři daleko od pláží a hotelů. V létě 2022 se měli turisté vrátit na letiště, hlasitě shánět kufry a autobusy cestovních kanceláří. Měli se naoko rozčilovat nad cenami v místních restauracích a pak si onu lákavou specialitu stejně dát. Měli se ubytovávat v chatkách a vozit domů suvenýry. Jenže pak vypukla válka a největším cestovním zájmem většiny Evropanů je v rámci obrovské solidarity dovoz zásob na ukrajinské hranice a vyzvedávání uprchlíků tamtéž.

Po dvou letech neustále se měnících podmínek pro překračování hranic mezi státy se letecké společnosti i cestovní kanceláře opět připravují na další měsíce nejistoty. Před Ruskem svůj vzdušný prostor zatím uzavřelo více než třicet států a Moskva činí totéž. Ruský úřad pro civilní letectví oznámil, že od úterý uzavřel své nebe dopravcům z nejméně 37 zemí. Létat se nesmí ani nad Ukrajinu, Moldavsko a část Běloruska. Krátkodobě to znamená zrušení letů nebo odklon leteckých linek. Nicméně na cestovní ruch jako celek může krize v dlouhodobém měřítku dopadnout mnohem více.

Válečný konflikt se zřetelně promítne v cenách a nabídce potravin, varuje šéf jednoho z největších producentů hnojiv na světě
Přečtěte si také:

Válečný konflikt se zřetelně promítne v cenách a nabídce potravin, varuje šéf jednoho z největších producentů hnojiv na světě

První důvod je prostý – ceny nafty narostly na více než 120 dolarů za barel. A pokud nemáte pohonné hmoty, tak nikam nepojedete. Investoři se navíc obávají, že Rusko v odpovědi na sankce ze strany ostatních států přestane energie exportovat úplně, což všechny druhy cestování ještě více prodraží. Letadla navíc budou muset uzavřený ruský prostor oblétávat, což prodlouží trasy a spotřebuje více paliva. Společnost Lufthansa už teď vypočítala, že okliky v Asii budou ji budou stát „jednotky milionů eur“. Do cen letenek se to samozřejmě promítne také. Finanční ředitel Lufthansy Remco Steenbergen to sdělil tisku minulý týden.

Nebezpečná zóna

Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) varovala před ,vysokým rizikem‘, kterému se podrobují letadla, jež se přiblíží k hranicím Ukrajiny. Na seznamu rizikových oblastí se dále objevily všechny její sousední země včetně Slovenska a Polska. V pátek EASA velikost plochy s varováním dokonce ještě zdvojnásobila v obavách se zbloudilých raket středního doletu. Doplnila, že existuje i riziko cíleného či neúmyslného sestřelování civilních letadel. Zástupci agentury přitom připomněli rok 2014, kdy byl nad Ukrajinou zasažen stroj Boeing 777 linky MH17 patřící dopravci Malaysia Airlines. Při katastrofě tehdy zahynulo 298 lidí. Vyšetřovatelé pak zjistili, že raketa byla vystřelena z odpalovacího zařízení 53. ruské protiletadlové raketové brigády.

„Destinace blízko Ruska budou pravděpodobně trpět, protože spotřebitelé se budou bát blízkosti války,“ řekl CNN Olivier Ponti, viceprezident ForwardKeys, analytické společnosti zaměřující se na cestování. „Ale je to iracionální, protože neexistuje žádná deklarovaná hrozba ze strany Ruska,“ komentuje a dodává, že Američanům se nebude chtít východní Evropu navštívit vůbec a do západní se podívají jen opatrně.

Nemoci zneužijí situace

Navíc koronavirus stále existuje, i když už není v popředí světového dění. Přestože se pandemii podařilo zvládnout, nemoc nikam nezmizela a WHO varuje, že masivní migrace Ukrajinců po Evropě může znovu usnadnit jeho šíření. „Kdykoli takto narušíte společnost a uvedete doslova miliony lidí do pohybu, tak toho infekční choroby zneužijí,“ řekl ve středu na tiskové konferenci doktor Mike Ryan, ředitel Programu zdravotních mimořádných událostí Světové zdravotnické organizace. „Lidé jsou ve stresu, mrznou venku, nejí ani nespí. Je vysoce pravděpodobné, že se nakazí,“ dodal.

Podle dat UNHCR byly zatím nuceny opustit své domovy dva miliony lidí, a pokud by konflikt pokračoval, mohlo by to v následujících týdnech potkat další čtyři miliony osob. Kdyby do sousedních států roznesli virus, vlády by pravděpodobně opět musely přikročit k lockdownům.

Za hranicemi nemají na chleba

A v neposlední řadě budou terciární ekonomice chybět ruští turisté. Nepřehlédnutelné dámy v kožiších se slunečními brýlemi a mladí opilí studenti. Hoteliéři je rádi neměli, ale bez nich zůstane spousta pokojů prázdných. Rusové podle Asociace cestovních kanceláří Ruska vyrazili loni na 10,1 milionu zahraničních dovolených. Při tom si mohli vybírat ze 32 států, které jim byly v souvislosti s pandemií otevřeny. Téměř polovina z nich zvolila Turecko, kam podnikli celkem 4,7 milionu zájezdů.

A tuto zemi si oblíbili – dle údajů ForwardKeys si Rusové před začátkem konfliktu stihli na letošní jaro zarezervovat tolik letů, že by pandemický pokles cestovního ruchu ze 32 procent napravili. Kromě Turecka ale plánovali ve velkém počtu navštívit i Spojené arabské emiráty, Malajsii či Thajsko. Jenže kdyby teď vystrčili nos za hranice, museli by být blázni. Nejvíc zrušených pobytů proto hlásí pohostinská zařízení na Kypru (300 procent), v Egyptě (234 procent) a Turecku (153 procent). Příjmy těchto států na cestovním ruchu do velké míry závisí, a proto to zdejším ekonomikám zasadilo další ránu.

Nejistotu nemá rád nikdo

Ne všechny státy své styky s Ruskem přerušily – letadla největšího státu na světě stále přistávají mimo jiné jak v Turecku a Egyptě, tak i Thajsku, jenže kvůli kurzu rublu si rusky mluvící turisté za své peníze v zahraničí stejně téměř nic nekoupí. Ratingová agentura Fitch a Moody's ruské dluhopisy dokonce označila za odpad.

Analytik Novák: Kdyby ČNB nezasáhla a nezačala intervenovat, mohli bychom tu v březnu mít 15procentní inflaci
Přečtěte si také:

Analytik Novák: Kdyby ČNB nezasáhla a nezačala intervenovat, mohli bychom tu v březnu mít 15procentní inflaci

Padají i akcie leteckých společností – v případě německé Lufthansy klesly od začátku února o 19 procent, skupina IAG, kam spadají například Britské aerolinky, pak musela za stejné období dokonce odepsat ještě o dalším osm procent víc.


Vážení čtenáři, situaci na Ukrajině se věnujeme napříč servery, které spadají pod našeho vydavatele, společnost Internet Info. Nabízíme vám výběr některých textů:

POMOC PRO UPCHLÍKY

DOPADY NA ČESKÝ PRŮMYSL

EKONOMICKÉ SOUVISLOSTI

IT A KYBERBEZPEČNOST

MM25_AI

RADY NEJEN PRO RODIČE

  • Našli jste v článku chybu?