VYZKOUŠELI JSME - MERCEDES BENZ VITO Téměř padesát let se ve španělské Vitorii vyrábějí užitkové mercedesy. Profit otestoval jednu z těchto dodávek, šestimístné Vito, které se prodává za zhruba šest set tisíc korun. Továrnu v Baskicku provozovala značka Mercedes-Benz původně s Volkswagenem, nakonec ale převzala celou výrobu.
foto: Mercedes
VYZKOUŠELI JSME - MERCEDES BENZ VITO Téměř padesát let se ve španělské Vitorii vyrábějí užitkové mercedesy. Profit otestoval jednu z těchto dodávek, šestimístné Vito, které se prodává za zhruba šest set tisíc korun.
Továrnu v Baskicku provozovala značka Mercedes-Benz původně s Volkswagenem, nakonec ale převzala celou výrobu. První generace řady Vito přišla v roce 1995 a krátce na to dosáhla kapacita automobilky 90 tisíc vozidel ročně při trojsměnném provozu. Dodávka je určena pro podnikání, ve verzi 111 CDI, kterou jsme měli k dispozici, kombinuje přepravu osob a nákladu. V přední části stroje jsou sedadla pro šest osob, vzadu nákladový prostor. V závislosti na délce karoserie činí ložná plocha až 4,14 čtverečního metru při délce až 2,90 metru. Tuto délku je ještě možné prodloužit prostřednictvím prostoru pod sedadly na 3,10 metru. Test potvrdil, že do Vita se vejde pohodlně jen pět osob, střední přední sedadlo je spíše nouzové pro přepravu dělníka na kratší vzdálenosti. Na korbu lze naložit i paletu, ale kdo jich chce vozit více, musí se rozhodnout pro skříňovou verzi. Do té se vejde i několik europalet. Pod kapotou stroje jme měli turbodiesel o objemu válců 2,1 litru, který si vyžádá necelých děvět litrů nafty na sto kilometrů jízdy. Při lehké noze na plynu lze ale jezdit i za sedm litrů. Motor s výkonem osmdesáti kilowattů umožňuje rychlé rozjezdy na křižovatkách, je pružný a jde dobře odspodu. Když už je v otáčkách, musí se hodně řadit, protože „nahoře“ ztrácí agregát výkon. Proto zřejmě konstruktéři přidali i šestý stupeň, se kterým auto jede více než 160 kilometrů v hodině. A co výbava? Poloskříňové Vito je k dispozici v účelné standardní verzi nebo na přání s luxusním paketem KOMFORT. Ten obsahuje množství exkluzivní výbavy včetně luxusního celoplošného obložení interiéru. Pokud se zájemce rozhodne pro dlouhou karoserii ve standardní verzi, může si zvolit také vysokou střechu.
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Vito ve verzi polokombi ocení přepravci spotřebního zboží či nářadí, kteří chtějí vozit také více osob, například dělníky na stavbu. Kdo chce vozit jen materiál, ať si raději koupí skříňovou verzi.
**MERCEDES BENZ VITO 111 CDI
Typ vozu šestimístná dodávka
Typ motoru naftový čtyřválec
Objem válců 2,1 litru
Max. výkon 80 kW
Max. rychlost 170 km/hod
Spotřeba 8,9 l/100 km
Cena 600 500 Kč