Test
Na vůni interiéru záleží. U každé značky je jiná a člověk podle ní pozná, zda sedí v Hyundai či v Opelu. Francouzi to však pokazili. S osvěžovačem vzduchu zabudovaným do palubní desky se kabinou Citroënu C4 šíří závan vanilky, máty nebo třeba santalového dřeva. U pětidveřového hatchbacku je k dispozici od střední úrovně výbavy, kterou týdeník EURO testoval s turbodieselem o objemu 1,6 litru a výkonem 92 koní. A osvěžovačem extravagance nekončí.
V interiéru C4 poutá daleko více pozornosti volant. Otáčí se pouze jeho věnec a střed zůstává na místě. Efektní nápad a vůbec ne špatný. Díky tomu se totiž snadno ovládá tempomat a přehrávač kompaktních disků, jejichž tlačítka jsou na středu umístěna. Zatímco netradiční volant řidiče při jízdě koncentraci pomáhá, jinak je tomu v případě tří různých displejů rozmístěných před ním. Těsně u volantu signalizují kontrolky zapnuté blinkry či světla, o kousek dál leží digitální otáčkoměr a uprostřed přístrojové desky se nachází rychloměr spolu s údaji z palubního počítače a informacemi o stavu palivové nádrže. Zvláště přeostřováním z otáčkoměru na tachometr člověk ztrácí desetiny vteřin, při řízení velmi cenné.
Cé čtyřka má ze všech v současné době vyráběných Citroënů nejlepší jízdní vlastnosti. Podvozek konečně potvrzuje, proč značka v uplynulých letech dominovala v rallye, aniž by řidiče připravil o pohodlí. Řízení poskytuje potřebnou míru přesnosti. Nedostatkem zůstává pouze méně přesné řazení, které k řezání zatáček nesvádí.
Testovaná verze však podobné ambice ani nemá. Slabší ze dvou turbodieselových šestnáctistovek (ta druhá má 110 koní) je zaměřená na klidné cestování a exceluje především svojí spotřebou. Bez obtíží dosáhne na 5,5 nafty na sto kilometrů, zároveň se s akcelerací na stovku za 12,5 vteřiny projevuje dostatečně dynamicky. A to tvoří z praktického hlediska ideální kombinaci, přestože zavazadlový prostor pojme průměrných 320 litrů nákladu.
Stejně rozumně působí volba C4 s prostřední výbavou. Stojí pouze o třicet tisíc víc než základní verze, ale nabízí manuální klimatizaci spolu s bočními a okenními airbagy. A vanilkový odér v kabině se kvůli vyjímatelné ampulce s parfémem ani šířit nemusí.
Citroën C4 1,6 HDi
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 1560 cm3
Max. výkon 66 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 180 km/h
Průměrná spotřeba 4,7 litru na 100 km
Základní cena 495 000 Kč
Klady
- úsporný motor
- účinné světlomety
- zpracování interiéru
Zápory
- méně přesná převodovka
- příliš mnoho displejů
- průměrný zavazadlový prostor