Po delší době opustil italský Fiat designérské výstřelky
Po delší době opustil italský Fiat designérské výstřelky a vsadil na vůz se seriózním vzezřením, dostatkem prostoru a bohatou výbavou. Jde o automobil nižší střední třídy s názvem Stilo, který se od loňska snaží prorazit na českém trhu pod sloganem „forward thinking“. K dispozici je ve sportovním třídveřovém provedení a civilní pětidveřové variantě. V nejlevnější variantě se prodává za 422 000, v nejdražší za 604 000 korun. K dispozici je šest motorů, čtyři benzinové a dva naftové.
Týdeník EURO vyzkoušel pětidveřovou variantu se zážehovým čtyřválcem 1.8 16V, který je výkonem 98 kW (133 koní). Na rozdíl od sportovnější třídveřové verze je toto Stilo vyšší a připomíná trochu velkoprostorové MPV. Oproti předchozím Bravu a Bravě auto značně povyrostlo a má nyní dostatek místa i pro nohy lidí sedících na zadních sedadlech. Jeho hlavní atrakcí jsou bezesporu posuvná zadní sedadla, která lze jednoduše posunout dozadu a rozšířit místo pro posádku, nebo naopak přitáhnout dopředu a zvětšit kufr (u levnější varianty Active jsou za příplatek 10 000 korun). Regulovat lze i sklon opěradel, která jsou rovněž sklopná dopředu. Stejně lze upravit také opěradlo sedadla spolujezdce. Vozidla MPV připomíná i výklopný stolek na opěradle sedadla předního spolujezdce.
Vůz se lehce ovládá, dobře se s ním parkuje, a co je nejdůležitější - má výbornou stabilitu i na kluzkém terénu. V redakčním testu prošel vůz se zimním obutím zkouškou v obtížných podmínkách moravských Jeseníků a dobře obstál. Pochválit je třeba také poměrně úsporný motor, který si na sto kilometrů jízdy nevzal v průměru více než osm litrů. Přitom dokáže Stilo vytáhnout až nad rychlostní hranici 200 kilometrů v hodině. Agregát je pružný (mimo jiné díky elektronickému plynovému pedálu), mohl by ale jít lépe odspodu. Menším nedostatkem testovaného vozu byla, že při každém překročení devadesátikilometrové rychlosti se ozval výstražný signál a rozsvítil se žlutý vykřičník na palubní desce, což řidiče dost ruší.
Fiat Stilo patří k nové vlně vozů střední třídy, která přišla nedávno na trh s cenou kolem 420 tisíc korun. Patří k ní ještě Peugeot 307 a nová Toyota Corolla. Tyto vozy mají ambice ohrozit dominantní postavení zatím jednoznačného vládce nižší střední třídy – Škody Octavia.
(han)
Fiat Stilo 1.8 16 V Dynamic
Karoserie hatchback, 5 dveří
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1747 cm3
Nejvyšší rychlost 202 km/hod
Průměrná spotřeba 8,1 l/100 km
Nejlevnější Stilo 422 000 Kč
Testovaný vůz 592 000 Kč
Prodalo se 215 kusů*
*Stilo celkem