Menu Zavřít

Váš inzerát tu i onde

18. 4. 2006
Autor: Euro.cz

Síť zprostředkovatelů se zmocňuje míst na on-line inzeráty – a těží z toho

bitcoin_skoleni

Běda webovému surfaři, který navštíví www.easycracks.net. Tato stránka, populární mezi zvědavými teenagery, nabízí zdarma kód, který se používá k odblokování pirátských kopií všeho možného, od Windows XP až po videohry. Když však kliknete na odkaz ke stažení ukradeného programu, schválíte jedno okno a do počítače se vám nainstalují tajnůstkářský software. Potom tento „adware“ neboli reklamní software generuje nekonečné množství inzerátů známých společností, jako jsou AT&T, eBay a poskytovatel internetových telefonních služeb Vonage Holdings.
To je jeden příklad, jak se někteří pochybní lidé zmocňují míst na on-line inzeráty v době, kdy velké společnosti sypou miliardy do webového marketingu. Dne 4. dubna newyorský generální prokurátor Eliot Spitzer podal žaloby za podvod proti internetové marketingové firmě Direct Revenue, protože údajně potají vpravuje adware do milionů osobních počítačů. Direct Revenue považuje žalobu za neodůvodněnou.
Snadný výdělek začíná u velkých inzerentů. Společnosti, které si tito inzerenti najímají, například Yahoo! a Google, sčítají klikání na inzeráty a podle toho účtují. Aby však výnosy byly vyšší, tyto skupiny angažují partnery, kteří inzeráty distribuují, za což dostávají odměnu, a tito partneři angažují další partnery. Protože se na každé úrovni soupeří o získání většího počtu míst k předvádění lukrativních inzerátů, pro některé je to podnětem k tomu, aby je dodávali přes podloudně instalované programy. Ed English, který má na starost technologii výrobků protipirátského softwaru v bezpečnostní firmě Trend Micro, přiznává: „Pozorujeme, jak vznikají pořád nové a nové triky.“
Analýza počítačové bezpečnostní firmy Sana Security z kalifornského San Matea ukazuje, jak takový plán funguje. Na stránce easycracks.net uživatelé, kteří si chtějí stáhnout kódy, aby získali neoprávněné kopie programu Microsoft Office 2000, jsou vyzváni, aby si nainstalovali software známý jako ovladač ActiveX, který nabízí nizozemská firma E.C.S. International. Avšak souhlas s instalací způsobí, že se stáhne nejméně šestnáct dalších složek adwaru. Sana tvrdí, že se žádná z nich neptá na povolení, aby se mohla do osobních počítačů nainstalovat. Toto nastavení by mohlo generovat značný příjem. Mike Friedman, manažer obchodního vývoje u E.C.S., uvádí, že provozovatelům stránky easycracks.net vynáší jedna instalace adwarových programů na osobní počítače v USA až třicet centů. Takže z každého osobního počítače, do kterého je zavedeno šestnáct programů, by tito provozovatelé mohli vydělat až 4,80 dolaru. Firma E.C.S. zase dostává peníze od zprostředkovatelů, kteří protlačují inzeráty přes její adware. Friedman připouští, že uživatelská smlouva jeho společnosti jasně neuvádí, že se do osobních počítačů stáhne šestnáct složek adwaru. Tvrdí, že E.C.S. smlouvu právě mění a po dotazu BusinessWeeku zkoumá easycracks. Skupina easycracks, jejíž webová stránka údajně vzniká v Arménii, nereagovala na e-mailové výzvy o vyjádření.
Velcí inzerenti poukazují na to, že se jejich inzeráty nesnadno stopují. „Napíší vaše jméno přes celý inzerát nějakého pop-up (automaticky otvíraného - pozn. red.) okna,“ uvádí Hani Durzy, mluvčí on-line aukční síně eBay, „když se o nich dozvíme, děláme kroky, abychom je zastavili.“ Jak však tvrdí analytici, společnosti s aktivní kontrolou inzertních sítí teprve začínají. Badatel z Harvardovy univerzity Benjamin G. Edelman zjistil, že jeden inzerát firmy Vonage cestoval přes osm subdistributorů, než se objevil v osobních počítačích uživatelů, kteří navštívili stránku easycracks.net. Brooke Schulzová, mluvčí firmy Vonage, říká, že společnost okamžitě uvědomila svou on-line inzertní agenturu, součást reklamního konglomerátu Arnold Worldwide Partners, poté, co ji kontaktoval BusinessWeek.
V jiné studii Edelman ukazuje, jak byly redistribuovány rovněž inzeráty koupené k umístění na Yahoo! a partnerských stránkách společností jako Cablevision Systems, až se objevily jako pop-up okna. Podle Edelmana společnost Yahoo! přestala být schopna stopu svých vlastních inzerátů sledovat. Jeden partner, Ditto.com, prezentoval jeden inzerát Yahoo! přes jinou webovou stránku, a sice společnosti NBCSearch (která nepatří k televizní síti NBC). Tato společnost ho předala dál jednomu ze svých partnerů. (NBCsearch a Ditto.com nereagovaly na žádosti o vyjádření.) Občas se tyto inzeráty objevily v pop-up oknech spywarových programů. V předem připraveném prohlášení Yahoo! uvádí, že „se kvalitou své vyhledávací inzertní distribuční sítě velmi vážně zabývá. Vznesené nároky pečlivě zkoumáme“.

Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?