HEJTMAN MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE EVŽEN TOŠENOVSKÝ (ODS): Podobně jako jiné regiony i Ostrava a její okolí se potýkají zejména se špatným dopravním systémem a zatím nedostačující kvalitou profesní struktury potenciálních pracovníků.
HEJTMAN MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE EVŽEN TOŠENOVSKÝ (ODS): Podobně jako jiné regiony i Ostrava a její okolí se potýkají zejména se špatným dopravním systémem a zatím nedostačující kvalitou profesní struktury potenciálních pracovníků. * Co podle vás podnikatelům ve vašem kraji nejvíce vadí?
Zbytečně složitá legislativa a nedostatek kvalifikovaných pracovních sil. To je to, co podnikatelům v našem kraji brání v efektivním rozvoji podnikání. I přes vysoké procento nezaměstnaných postrádají podniky a podnikatelé v našem kraji dostatek připravených lidí v určitých profesích. Profesní strukturu jsme zdědili z dob dřívějších a na našich školách vycházíme vstříc potřebám podniků i podnikatelů a přizpůsobujeme trhu práce nabídku oborů. Kraj spravuje veřejné střední školy, má jich 108, dalších 49 je soukromých.
* Častým problémem řady regionů je nedostatečné rychlostní spojení s Prahou. Jak je na tom právě váš kraj? Náš kraj je nejvzdálenějším regionem od Prahy - téměř 400 kilometrů do Ostravy vyžaduje kvalitní možnosti spojení. A to je problém. Po mnoha letech bojů se konečně staví dálnice D 47 a rekonstruují se rychlostní komunikace, například R 48 na FrýdeckoMístecku. Ovšem hlavně do doby dostavby dálnice, tedy zhruba do roku 2009, bude situace velmi komplikovaná. * Jak spolupracujete s hospodářskou komorou?
Spolupráce s hospodářskou komorou v kraji je velmi dobrá a komora je pro nás jedním z hlavních partnerů při utváření strategie regionálního rozvoje.
* Myslíte, že se podnikatelé v kraji dokáží organizovat a vystupovat v případě potřeby jednotně?
Určitě se dovedou shodnout, jde-li o zásadní věci - tak tomu bylo například při prosazování stavby dálnice D 47.
* V čem vidíte hlavní přednost vašeho kraje z hlediska podnikání?
Náš kraj patří historicky k průmyslovým krajům a je nejlidnatějším regionem u nás, žije zde 1,2 milionu lidí. To vytváří velký potenciál. Navíc má kraj do budoucna velmi zajímavou geografickou polohu v sousedství s Polskem a Slovenskem. Tady jde nejen o kupní sílu obyvatel oněch tří regionů, ale také o možnost migrace pracovní síly. Další plus je to, že Moravskoslezský kraj leží na severojižní dopravní cestě napříč Evropou.
* Jak jste na tom nyní s pracovní silou?
Jak už jsem řekl, v kraji je dlouhodobě vysoké procento nezaměstnaných. Ale na druhé straně je tu veliký nedostatek lidí v některých profesích - je málo svářečů, zedníků, ale i stavebních inženýrů nebo připravených konstruktérů. Znovu opakuji - kraj na svých školách průběžně inovuje nabídku oborů tak, aby absolventi našli práci a abychom maximálně vyšli vstříc trhu práce.
* Které části kraje jsou z hlediska podnikání nejúspěšnější a které méně?
Nejúspěšnější jsou tradičně oblasti Opavska a Frýdecko-Místecka, ale i části Těšínska. Problematické jsou z důvodů vývoje posledních let (málo nových pracovních příležitostí, restrukturalizace průmyslu a zemědělství) oblasti Karvinska a Osoblažska.
* Jaké úkoly ve vztahu k podpoře podnikání a ekonomickému rozvoji regionu vás čekají v nejbližším roce?
Pro kraj je hlavním úkolem dále zkvalitňovat středoškolské vzdělávání. Chceme rozhodně zlepšit dopravní infrastrukturu. Sami se staráme o cesty nižších tříd a už pro letošní rok jsme si vybojovali podporu Evropské unie při jejich rekonstrukcích - Unie přispěje zhruba třetinou ze 410 milionů korun plánovaných na letošní opravy. A velikým úkolem je zlepšení leteckého spojení a přestavba letiště v Mošnově. To získalo první pravidelné mezinárodní spojení s německým Mnichovem, a vyjednáváme o dalších destinacích, protože víme, že i to jsou pozitivní faktory při rozhodování o vstupu investic do kraje. Mošnov se také dočká dalšího zkvalitnění služeb pro cestující -budujeme odbavovací a odletovou halu, opět s podporou peněz z Evropské unie.