Modely s nejnižší cenovkou dostaly těžkou ránu od GM
V Evropě je Chevrolet spojován s korejskou značkou Daewoo, jejíž vozy Američané z koncernu GM prodávali pod logem Chevrolet ještě nedávno. Čas však staré modely zatratil a GM byl nucen popasovat se s konkurencí, a to nejen s tou klasickou euroamerickou, ale i korejskou. Ta totiž mezitím nabrala ostrý vítr do plachet a vozy Kia cee´d nebo Hyundai i30 jsou se svými konkurenty nejen plně srovnatelné, ale často je i předčí. Odpověď koncernu GM však přišla ve stejném duchu. Kvalitativní, designový a užitný skok, jaký Chevrolet prodělal už například modelem Captiva, testovaný sedan Cruze stoprocentně potvrzuje.
Cruze je jasným důkazem toho, že prodejní ceny vozů ve Spojených státech amerických nejsou pro automobilky ztrátové. Naopak jsme to my v Evropě, které berou výrobci na hůl. Vždyť například Chevroletu se vyplatí postavit sedan velikosti téměř Škody Octavia, se všemi moderními vychytávkami typu ABS, ESP, proměnlivým časováním sacích i výfukových ventilů et cetera, a prodávat ho za tři sta tisíc. Za podobné věci chce Volkswagen v případě Golfu tři čtvrtě milionu. Automobilky zlevňují o desítky procent, často i o sumy kolem sta tisíc korun a naříkají, že jsou v krizi a masově propouštějí. Přitom třeba Škoda Auto za prvních devět měsíců loňského roku vydělala téměř tři miliardy korun. To není krize, jen návrat k reálným maržím.
GM u modelu Cruze navíc ukazuje, že i za „low cost“ cenu se dá vyrobit auto, které designově více než konkuruje zavedeným značkám. Oproti běžné šedi, která proplouvá kolem nás v každodenním provozu, se Cruze vyjímá natolik, že přinutí chodce k ohlédnutí. Může za to nápaditě zpracovaná čelní maska s prolisy kapoty, avšak i zbytek vozu je charakteristický nápaditým zpracováním. Uvnitř je už prostoru ke chvále méně, a to kvůli „betonovým“ plastům, jejichž fyzickou i optickou tvrdost zmírňuje pouze textilní obložení palubní desky. Stran ergonomie lze ještě zmínit ovladač klimatizace, který je náchylný k zachycení pravým kolenem. Zbytek už je však ukázkový, palubní deska bez chybičky a kladné body získávají i povedená sedadla s dostatečným bočním vedením. Poslední výtku si připíšou světlomety, respektive jejich nízká účinnost, která se však dle servisních techniků dá vyřešit drobnou investicí do lepších žárovek.
Za jízdní vlastnosti je nutné Cruze vyzdvihnout nad úroveň vozů, jejichž cenovka se pohybuje na dvojnásobku. Auto přesně drží stopu, nestřečkuje, podvozek začíná být neklidný až na hodně rozbitém asfaltu. Ve spolupráci s komunikativním řízením, přesnou převodovkou a dostatečně výkonným motorem je auto jedním z nejlepších počinů typu value for money, jaký kdy byl na trhu k dispozici. Podobně výhodný je ještě Seat Exeo, avšak i ten je podstatně dražší.
Testovaný vůz byl poháněn silnějším z nabídky benzinových motorů, čtyřválcem o objemu 1,8 litru. Dostupných 140 koní sice není na sportování, avšak pro každodenní jízdu je to dostatečná volba, i pokud auto jezdí častěji plně naložené. Vzhledem k uchycení motoru ve speciálním rámu je interiér Cruze skvěle izolovaný od hluku i vibrací, což také přispívá ke značnému komfortu cestování. Auto by si určitě zasloužilo šestistupňovou převodovku, ta montovaná, o stupeň chudší, je logicky náročnější na spotřebu paliva i na pružné zrychlení. Cruze s ní dosahuje spotřeby kolem osmi litrů benzinu na dálnici, mimo město pak 5,5 litru. Za ty peníze tu nic lepšího k dostání není.
KLADY
Poměr cena/výkon
Jízdní vlastnosti
Design
ZÁPORY
Tvrdé plasty
Slabé originální žárovky
Tabulka:
Chevrolet Cruze
Motor: řadový zážehový čtyřválec
Výkon: 104 kW
Objem: 1796 ccm
Převodovka: manuální pětistupňová
Nejvyšší rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10 s
Spotřeba: 9,3/5,3/6,8 l/100 km
Cena: 415 900,- (testovaný vůz)