Menu Zavřít

Ve slovenském Eyerimu sází na kouzelné zrcadlo a učí lidi kupovat brýle online. Náš trh bude jen a jen růst, hlásají zakladatelé

16. 8. 2024
Doba čtení: 6 minut
Autor: Eyerim
  • Eyerim je původně slovenská e-commerce společnost, která operuje na trhu s dioptrickými i slunečními brýlemi
  • V roce 2015 ji založili Martin Zahuranec, Yassaman Omidbakhsh, Andrea Zahuranecová a Branislav Ramsák
  • Firma si klade za cíl změnit zažité dogma Čechů, Slováků a dalších středoevropských národů a naučit je kupovat optiku na internetu
  • Za tímto účelem společnost využívá technologii 3D modelingu, rozpoznávání obličeje a rozšířené reality, díky níž si lidé mohou obroučky spolehlivě vyzkoušet i na dálku. K tomu navíc nabízí také unikátní interně vyvinutý konfigurátor dioptrických čoček

Objednat si na internetu nový mobil? Proč ne. Boty na běhání? Může být. Nákup na víkend? Není problém. Brýle? To už asi fakt ne. Ty je potřeba ozkoušet na vlastní kůži, přece.

Dogma, kterého se Češi drží odnepaměti. Dogma, které se nyní snaží změnit slovenský startup Eyerim. Ten Eyerim, který ještě několik let nazpět platil za „pouhý“ e-shop se slunečními brýlemi. Ten Eyerim, který po covidu zcela překopal svůj byznys plán a nyní se snaží Čechy, a nejen ty, tohoto dogmatu zbavit. Protože v jednadvacátém století se už – minimálně v západním světě – kvůli novým dioptrickým brýlím do optiky vážně chodit nemusí. Tvrdí to shodně Martin Zahuranec se svou obchodní partnerkou íránského původu Yassaman Omidbakhsh, kteří dotčenou firmu založili již v roce 2015.

Outstream Placeholder

„Optika je jedním z posledních odvětví, v rámci něhož se jen minimum věcí prodává přes internet,“ říká Zahuranec. „Dle našich informací je to něco kolem pěti procent veškerého sortimentu. Kdežto u takových knih, které se online prodávají už snad od devadesátých let, je to v podstatě celá jedna polovina,“ dodává.

Důvodů, proč tomu tak je, je podle něj vícero. A samozřejmě je to částečně dáno i technologií – byť právě tento faktor už postupně odpadává. „Aby se brýle daly prodávat online, potřebovali jsme, abychom všichni měli k dispozici výkonný smartphone, který dokáže podporovat například naše ,kouzelné zrcadlo‘. To je jakási virtuální zkušebna, která funguje na principu 3D modelingu, systému pro rozpoznávání tváře (facial recognition) a rozšířené reality, díky níž si mohou obroučky takto na dálku věrohodně vyzkoušet,“ popisuje slovenský podnikatel jednu z hlavních přidaných hodnot, kterou Eyerim na trh přináší.  

Koupili byste si dioptrické brýle online, aniž byste si je předtím mohli fyzicky vyzkoušet?

„Problémem tak je už jen ona mentální bariéra, kdy musí lidé změnit uvažování a pochopit, že díky moderním nástrojům dnes na koupení brýlí online opravdu nic není. A právě o to se snažíme. Chceme být těmi, kdo je to naučí. Stejně jako se tak stalo před deseti lety v případě bot,“ doplňuje.

Raybany stále hrajou prim

Zatímco problematiku obrouček pomohla Eyerimu vyřešit technologie, s měřením zraku, díky kterému by si zákazníci na e-shopu mohli kupovat rovnou celé brýle i se sklíčky, to bylo přeci jen o něco komplikovanější. Stále totiž bylo potřeba, aby nejprve navštívili kvalifikovaného optika. A tak před časem přišli Zahuranec a Omidbakhsh s nápadem. Nápadem na otevření vlastního showroomu, kde tyto služby nabízejí.

„Kamenné pobočky mají fungovat coby jakési brány do světa onlinu. Jde vlastně o takový úzce propojený ekosystém. Zákazník k nám přijde a nechá si změřit zrak. My pak naměřené hodnoty uložíme do zákaznického účtu, takže tam zůstanou a on k nám poté už teoreticky nikdy znovu nemusí,“ přibližuje mladý Slovák.

Jeden takový showroom, v pořadí celkově druhý, nyní Eyerim nově otevřel v Praze. Čímž navázal na úspěch z domácího trhu, neboť v bratislavské provozovně se prý dveře netrhnou. „Čísla z Bratislavy jsou třikrát lepší, než jsme očekávali, je tam neustále plno. A také úvodní týden v Praze naznačuje, že i zájem o tento náš showroom je velký. Což vidíme moc rádi,“ přidává se Omidbakhsh.

Češi vytvořili evropskou konkurenci pro Apple, HTC či Metu. Na VR brýlích Somnium VR1 se podílel i Průša
Přečtěte si také:

Češi vytvořili evropskou konkurenci pro Apple, HTC či Metu. Na VR brýlích Somnium VR1 se podílel i Průša

Pozitivně ale vypadají také další firemní čísla. Do předminulého roku byla společnost v důsledku neustálého reinvestování do vlastního rozvoje ztrátová. Loni se poprvé přehoupla do zisku: „Naším hlavním cílem nyní je udržet firmu profitabilní, protože posledních sedm let jsme výrazně investovali a teď je načase začít vydělávat.“

Z pohledu tržeb Eyerim aktuálně roste meziročně třiceti- až čtyřicetiprocentním tempem. Pokud by se nicméně vzal v úvahu jen byznys s vlastními dioptrickými brýlemi, daří se firmě ještě lépe. „Tam je to dokonce o rovných sto procent,“ poodhaluje mladá Íránka. A jaká že je ta nejprodávanější značka brýlí vůbec?

„Záleží, o jaký trh se jedná a jestli je nakupujete v showroomu, nebo online, ale samozřejmě nejvíce lidé zpravidla poptávají raybany,“ přiznává Omidbakhsh a pokračuje: „Každopádně, také naše vlastní značka nabírá na síle, zejména v showroomech, kde dosahuje téměř třicetiprocentního podílu na prodaných kusech. V online prodejích je její podíl menší, ale stále roste. Což nám jasně říká, že když lidé mají možnost si brýle vyzkoušet osobně na vlastní kůži, hned pochopí, že si kupují kvalitní zboží, které v poměru cena/výkon vychází daleko lépe. A i to je jeden z důvodů, proč tyto kamenné showroomy otevíráme.“

Na pozici největšího trhu se dere Česko

Největším trhem je pro Eyerim i nadále domácí Slovensko, postupem času jej ale nejspíš předběhne trh český. Celkově jich pak firma má na kontě dvanáct, přičemž to vše zvládá v pouhých šedesáti lidech. A všude tam, kde zmíněný startup působí, bude jednoho dne mít i vlastní pobočku. Další rozšiřování je na programu už příští rok, leč v kterém hlavním městě to bude, zatím podnikatelé neprozradí. Jisté každopádně je, že potenciálu trhu s dioptrickými brýlemi a čočkami hodlají využít naplno.

„Úplně nevím, kam až to může celé růst, ale jsem moc vděčný za to, že jsme tenhle nápad na založení Eyerimu tehdy dostali, protože pracujeme podle mě v jednom z nejperspektivnějších e-commerce odvětví, jaké si jen dokážeme představit. Vše totiž nasvědčuje tomu, že náš trh bude jen růst, růst a růst. Což je dáno tím, že lidem se oči, laicky řečeno, kazí čím dál víc,“ je přesvědčen Zahuranec. 

MMF24

Hasičům usnadní práci české brýle s rozšířenou realitou. Pomohou jim s orientací v terénu i záchranou lidí
Přečtěte si také:

Hasičům usnadní práci české brýle s rozšířenou realitou. Pomohou jim s orientací v terénu i záchranou lidí

„Jde totiž o to, že z hlediska evoluce jsme jako lidé nastavení tak, že se díváme na střední až daleké vzdálenosti a žijeme někde na savaně. Nejsme navyklí na to, že bychom celý den měli posedávat v kanceláři a koukat na obrazovky svých počítačů a displeje telefonů. I proto dnes už v rozvinutých ekonomikách mívají pokažené oči i náctileté děti. Zejména pak třeba v takové Číně a dalších asijských zemích,“ míní a vysvětluje dále: „Také jde o to, že optika je jedno z posledních miliardových odvětví, které do světa online stále teprve přechází. Takže i kdyby trh jako takový nerostl – jakože on roste –, tak koláč, do kterého hryže Eyerim, se bude neustále zvětšovat a zvětšovat, neboť bude docházet k migraci lidí, kteří brýle doteď nakupovali výhradně offline.“

Že se to postupně daří, vidí Zahuranec a Omidbakhsh na vlastní oči. A to z reakcí zákazníků. „Řada lidí nám říká, že je to pro ně vlastně takový nový lifehack, za který jsou nesmírně rádi, a ptají se nás, kde jsme celou tu dobu byli. Což je pro mě osobně velké zadostiučinění. Na druhou stranu ale platí, že se najde celá řada dalších, kteří možnost koupit kvalitní brýle na internetu za rozumnou cenu ještě neobjevili,“ uzavírá druhá jmenovaná.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).