Mezi reprezentativními limuzínami je dusno. Soupeří spolu hlavně sedmičkový bavorák, VW Phaeton, Mercedes–Benz třídy S a Audi A8. Týdeník EURO před časem otestoval Phaeton a BMW 740d, v minulém týdnu přišlo na řadu seznámení s luxusním cestováním v pojetí automobilky Audi.
Vrcholný model z Ingolstadtu se ve své nové generaci dostal na trh loni na podzim a zatím si vede v porovnání s konkurencí velmi zdatně. Zásluhu na tom má částečně i konzervativní vnější design, kterým se nová A8 svým předchůdcům příliš nevzdaluje. Její linie vypadají pouze o něco dynamičtěji a sportovněji. Na rozdíl BMW řady 7, jehož podoba se změnila v nové generaci dramaticky, jsou však úpravy vzhledu karoserie Audi téměř kosmetické.
Testovaný vůz poháněl zážehový osmiválec o obsahu 4,2 litru a svůj maximální výkon 246 kilowattů dával při mnoha příležitostech najevo. Ostré rozjíždění také díky stálému pohonu všech kol zatlačí řidiče hluboko do sedaček a ručička tachometru prolétne kolem hodnoty sto kilometrů za 6,3 sekundy navzdory skoro dvěma tunám hmotnosti vozu. Ta je kvůli využití vynálezu Audi - hliníkového rámu karoserie - nejnižší v segmentu.
Další chloubou automobilu je šestistupňová automatická převodovka tiptronic, která je natolik pružná a citlivá, že ruční řazení voličem či páčkami pod volantem není třeba. Úctyhodná délka pěti metrů, šířka vozu a vyspělá elektronika zaručují perfektní jízdní stabilitu za všech běžných okolností, a to včetně maximální rychlosti 250 kilometrů. Řidiči pak jenom přijde líto, že zasáhne elektronický omezovač, protože v kabině ten úprk ani nepřijde. Palivo v takových chvílích teče proudem a ani průměrná spotřeba při klidné jízdě není nejnižší – kolem dvanácti litrů na sto kilometrů.
Interiér nové A8 skýtá pohodlí, na něž jsou zákazníci luxusních vozů zvyklí. Je možné mimo jiné počítat se čtyřpolohovým pneumatickým pérováním, základní dvouzónovou klimatizací nebo multimediálním systémem, v němž nechybí telefon či televize. Ta přijde vhod hlavně v dopravní špičce. Displej, zobrazující vše potřebné, se na povel sklopí do palubní desky a neruší řidiče. Oproti systému v BMW třídy 7 je ovládání jednodušší, a je dokonce přehlednější než v Phaetonu.
V porovnání se dvěma testovanými konkurenty jsme si v Audi A8 užili rychlé, až sportovní jízdy. K ní přispívá možnost nastavení sportovního pérování či plynulé a přesné řazení. Phaeton nabízí reprezentativnější dojem interiéru patrný na detailech, jako jsou průduchy ventilace ukryté v dřevěném obložení. Ve srovnání s BMW třídy 7 je zase Audi o něco žíznivější, což má na svědomí pohon všech čtyř kol.
Audi A8 4,2 quattro
(testovaná verze)
Motor zážehový osmiválec
Zdvihový objem 4172 cm3
Nejvyšší výkon 246 kW
Převodovka 6 stupňů, automat
Objem zav. prostoru 500 l
Nejvyšší rychlost 250 km/hod
Průměrná spotřeba 11,9 l/100 km
Cena 2 460 000 Kč