Jak naftař Komárek zachránil padlého hrdinu
Aureola jednoho z posledních symbolů úspěchu dřevních dob tuzemského kapitalismu letos pohasla. Z elegantního bonvivána, později politika a kdysi majitele páté největší německé cestovní kanceláře se v průběhu roku stal manažer, který za svou současnou funkci vděčí především svému jménu. Jeho přímení je totiž stále pro mnohé etalonem v branži cestovního ruchu. Otěže podnikatelského osudu Václava Fischera drží v rukou Karel Komárek, naftařský magnát z Moravy. Ten prostřednictvím brokerské firmy Atlantik FT zachránil Fischerovo impérium před krachem.
Naftařské vyrovnání.
Jedna ze součástí Fischerovy skupiny – letecký přepravce Fischer Air – dlužila Komerční bance (KB), ČSA a České správě letišť (ČSL) částku, jež zřejmě převyšovala půl miliardy korun. Zmíněné firmy proto podaly v červenci návrh na exekuci společností Fischer Air a Fischer s. r. o. Těsně poté obvodní soud v Praze souhlasil se zabavením majetku otce zakladatele. Další starosti Fischerovi přidělala pojišťovna Allianz, která vypověděla povinné pojištění letadel. V té době prosákly na veřejnost informace, že o portfolio Fischerových aktivit má zájem česko-slovenská skupina Penta, společnost Unimex Jiřího Šimáně a firma Atlantik FT vlastněná Karlem Komárkem. S tou nakonec Fischer, vzápětí poté co mu exekutoři zabavili střešovickou vilu, podepsal smlouvu, která mu měla poskytnout provozní kapitál. Brzy následovaly námluvy Komárkových finančníků s věřiteli. Netrvalo dlouho a vedení KB, ČSA i ČSL přistoupilo na podmínky vyrovnání, se kterými lidé z Atlantiku FT přišli. Hovořilo se o tom, že manažeři KB souhlasili s odkupem pohledávek v nominální výši přibližně 490 milionů korun za přibližně 60 procent. Správě letišť pak dlužil Fischer výrazně méně, a tak se firmě údajně podařilo získat zpět pohledávku téměř celou. Daniel Plovajko, tehdejší mluvčí posledního z největších dlužníků – ČSA komentoval dohodu: „Aerolinie považují vyrovnání za akceptovatelné.“ Na podzim tak mohl Komárek s konečnou platností oznámit, že jeho firma K&K Capital Group získala ve Fischerových společnostech 75procentní podíl. Spojení na začátku prosince posvětil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Letecká katastrofa.
Vaz jedné z nejobdivovanějších českých firem zlomila především investice do dvou letadel. Boeingy 737-33 nebyly podle tvrzení odborníků pro charterové lety, které cestovní kancelář nabízela, nejvhodnější. Především však měl Fischerův letecký přepravce – firma Fischer Air - velké oči při sjednávání podmínek finančního leasingu. Z informací, které má týdeník EURO (EURO 32 , 33/2003) k dispozici, vyplynulo, že společnost musela za pronájem každého z prvních dvou koupených letadel platit kolem tří set tisíc dolarů měsíčně. Na tom výrazně tratila sesterská cestovní kancelář CK Fischer, která tak musela nakupovat letenky za cenu vyšší, než jakou účtují jiní přepravci. S nesplácením závazků měla potíže i první firma Fischerova impéria – CK Fischer. Cestovka podle některých zdrojů dlužila hoteliérům až 300 milionů korun. Karel Komárek, nový vlastník největšího tuzemského turistického operátora, týdeníku EURO v listopadu sdělil, že jeho společnost už dluhy vůči domácím i zahraničním hotelům uhradila.
Německé výhledy.
Experti působící v oblasti cestovního ruchu považují Komárkův vstup do skupiny Fischerových za riskantní, ale moravský podnikatel si věří. „Na základě údajů od našich finančních analytiků očekávám, že se nám investice do Fischerových aktivit vrátí během čtyř let,“ řekl týdeníku EURO. Zatím však, alespoň jak tvrdí Fischer, společnost v zisku nebude: „Letos očekáváme mírnou ztrátu.“ K návratu do černých čísel by měl přispět plán obou manažerů zaútočit na německý trh. „Díky mému dřívějšímu dlouhodobému působení v tamním prostředí budeme mít v Německu výbornou startovní pozici,“ soudí Fischer. Na západ od českých hranic chce navázat na působení cestovní kanceláře Fischer Reisen, kterou dříve vlastnil. Firmu prodal organizátorovi turistických zájezdů - firmě Thomas Cook. Turistický řetězec však přestal před třemi lety značku používat, a tak jí může Fischer s Komárkem v zádech vzkřísit. Německá odnož Fischer Reisen chce kromě organizace zájezdů pro nabízet i příjezdovou turistiku. Díky zdánlivě zapomenutým německým aktivitám Fischer také vykouzlil třináct milionů dolarů, a ty dal Komárkovi věnem. Tak mu zůstane alespoň jistá část vlivu ve firmě s jeho jménem ve znaku. Bývalý senátor dostane na starost obchod a marketing cestovní kanceláře.
Vzhůru k pádu.
- 1978 Emigrace Václava Fischera do Německa
- 1980 Šestadvacetiletý podnikatel otevírá v Hamburku cestovní kancelář Fischer Reisen
- 1987 Fischerova firma patří mezi pět největších cestovních kanceláří v Německu
- 1990 Vzniká pobočka cestovky v Praze
- 1995 Fischer se zbavuje svých aktivit v Německu
- 1999 Byznysmen se stává senátorem, jeho firma dosahuje pětimiliardového obratu
- 2000 Fischer přiznává ztrátu, která přesáhla 640 milonů korun
- 2001 Spekulace o příchodu zahraničního investora
- 2003 červenec - soud povolil exekuci majetku společnosti Fischer Air, Fischer, s r. o., a soukromého majetku Václava Fischera
- srpen Fischer se dohodl se společností Atlantik FT na kapitálovém vstupu a vyrovnání s věřiteli.
- listopad Karel Komárek oznámil, že jeho firma K&K Capital Group získala ve Fischerových společnostech 75procentní podíl.