Ve středu začne zkušebníprovoz na nově zelektrizované železniční trati mezi Rybníkem aVyšším Brodem na Českokrumlovsku. Způsob napájení trati bylsrovnán se systémem z Českých Budějovic do Horního Dvořiště, anebude tak již nutné v Rybníku přesedat. Do června 2005 by potomměl být dokončen úsek do Lipna nad Vltavou.
Po úplném dokončení bude možné jezdit bez přestupů z ČeskýchBudějovic až na Lipno. „Zlepší se tak kultura cestování a zrychlíželezniční provoz do významné rekreační oblasti,“ řekl dnes ČTKzástupce Českých drah pro jižní Čechy Ivan Študlar. Podle nějbude ale také záležet na tom, kdy budou na trať postaveny vhodnésoupravy.
Trať z Rybníka do Vyššího Brodu a dále k Lipnu založili vroce 1911 členové řádu cisterciáků, kteří sídlí v klášteru veVyšším Brodě. Původně ji používali na svoz dřeva. Po dvou letechbyla trať poprvé elektrizována.
Před rekonstrukcí byla trať napájena stejnosměrným napětím1500 voltů, které má dnes v ČR již jen úsek železnice z Tábora doBechyně. Všechny ostatní tratě v regionu jsou ale napájenystřídavým napětím 25.000 voltů. Pro cestující to proto znamenalo,že museli buď v Rybníce přestupovat, nebo museli čekat, až dráhypřepřáhnou lokomotivu. Vloni v říjnu byl starý systém odstřižen azačala rekonstrukce, která po dokončení vyjde asi na 230 milionůkorun. Dnes bylo do úseku poprvé puštěno střídavé napětí.