Menu Zavřít

Ve WiFi je Česko rekordmanem

28. 4. 2008
Autor: Euro.cz

MARTINA LOVČÍKOVÁ, TELEFÓNICA O2 - Malé a střední firmy se už většinou naučily využívat při podnikání počítače a internet. „Stále však existují rozdíly v kvalitě používaných technologií,“ říká výkonná ředitelka pro segment malých a středních firem společnosti Telefónica O2 Martina Lovčíková.

.Jak je na tom segment malých a středních firem v Česku, co se týče penetrace internetu a technologického vybavení?

V podstatě všechny firmy, které potřebují k fungování internet, už nějakou možnost připojení mají. Stejně tak jsou už vybaveny počítači. Jiná věc je ale kvalita připojení a způsob využití výpočetní techniky.

Naším cílem je komunikovat s firmami nejen na téma, zda internet a počítače mají nebo ne, ale i jak jsou kvalitní a k čemu je využívají.

Například dnes už prakticky neexistují firmy, které by používaly vytáčené připojení, převažuje broadband. Přitom před třemi roky tomu ještě tak nebylo.

Liší se kvalita připojení k internetu podle regionů? Například v Praze jsou určitě větší možnosti než v menších městech nebo na vesnicích.

Praha je sama o sobě specifický region, kde jsou dynamika i možnosti úplně jiné než v regionech ostatních. Rozdíly v možnosti připojení k internetu podle regionů existují, ale nevelké. Důležitější je schopnost firem využívat moderních technologií a služeb. A v tom jsou třeba firmy na Moravě podle našich zkušeností velmi progresivní.

Jsou pro vás zajímavé firmy, které připojení řeší nouzově, například pomocí WiFi?

Česká republika je unikátní v tom, kolik tu funguje WiFi providerů. Patříme v tom mezi evropské i světové rekordmany. Každá firma si může vybrat, zda využívat služeb lokálního providera, který jim například poskytoval dobré služby po určitou dobu, nebo jestli zvolí kvalitnější připojení, například od O2.

Není to i tím, že byly firmy k volbě WiFi donuceny, protože například ADSL nebylo obzvláště v odlehlejších místech vůbec k dispozici?

Tak to je skutečně dávná minulost, situace se hodně změnila a pokrytí ADSL za poslední tři roky významně vzrostlo. Dnes už prakticky každá firma může mít ADSL, i když je stále důležité pro kvalitu připojení vzdálenost od ústředny.

Zajímá nás ale také to, k čemu firma internet používá – například ke komunikaci se zákazníky a dodavateli, či zda zaměstnanci potřebují být mobilní a připojovat se na cestách, jaké objemy dat se přenášejí a podobně. Pokud přenáší velké objemy dat, pak je otázka, jestli jí nějaké jednodušší připojení stačí. A podle toho jí rádi vhodný typ připojení k internetu doporučíme, nemusí to být vždy ADSL.

Jak jsou na tom menší firmy co se týče IT vzdělanosti? Je potřeba jim hodně vysvětlovat, nebo se samy zajímají?

To se nedá generalizovat. Malých a středních firem, které jsou našimi klienty, je přes sto tisíc, a to nepočítám živnostníky. A to nejsou zdaleka všechny. Setkala jsem se i s tím, že ve velké firmě nemají „IT mozek“ a potřebují pomoci. Pak s nimi řešíme úplně všechno od ústředny, přes nákup počítačů, stěhování firmy, jak budou vypadat nové prostory, jednáme s developery.

A naopak: známe i malé firmy, jejichž majitel je velmi zdatný, chce dělat všechno sám a o všem rozhodnout. Má to téměř jako hobby. Dá se ale říci, že čím menší firma, tím vděčněji přijímá, že jsme schopni nabídnout spolehlivé komplexní služby. Proto hodně stavíme například na O2 počítačových řešeních.

Počítačový hardware si firmy musí koupit, nebo nabízíte možnost nějakého pronájmu počítačů včetně upgradů?

V současnosti poskytujeme službu, kde má zákazník nárok na obměnu počítačového hardwaru jednou za dva nebo tři roky. Tam je to bez nákupu. Otázka však je, co s počítači, které už firma vlastní. Obměna infrastruktury firmy o dvaceti zaměstnancích, kde mají počítače koupené v různé době, může být nákladná.

Kolegové ve Španělsku proto mají službu, kdy spravují všechny počítače firmy bez ohledu na to, zda je dodala zrovna Telefónica. V Česku zatím toto rozhodnutí nepadlo, ale cítíme stejnou potřebu.

Jakým způsobem probíhá spolupráce s Hospodářskou komorou, se kterou jste v dubnu podepsali dohodu?

V komoře se děje spousta věcí důležitých pro segment malých a středních firem. V tuto chvíli se účastníme jejich podnikatelských roadshow, konzultujeme s nimi podporu malých a středních firem při financování z evropských fondů. Také již na tento rok připravujeme ICT akademii.

Třetím bodem je společný průzkum potřeb malých a středních firem, na kterém pracujeme v současné době. Nejenom co se týče technologií, ale i vzdělání nebo personálních otázek. Technologie je totiž pouze prostředek k byznysu, nikoliv cíl. Chceme klienty a jejich potřeby lépe poznat. Přímé nabídky služeb přes komoru považuji za příliš prvoplánové, ale nevylučuji je.

bitcoin školení listopad 24

Máte už nějaké představy o fungování ICT akademie?

Zatím ji teprve plánujeme a řešíme otázku rozsahu, případně dalších partnerů. Chceme používat konkrétní příklady firem, které díky investici do technologií expandovaly a znásobily obrat a zisk. Ukázat, kolik technologie stály a kolik přinesly, jak zvýšily konkurenceschopnost.

  • Našli jste v článku chybu?