Menu Zavřít

Věčné soupeření

30. 5. 2012
Autor: Euro.cz

Souboj dvou nápojových gigantů jen tak neskončí. Momentálně jsou na tom hůř akcionáři PepsiCo

Dva podobné nápoje, dvě různé firmy a jedna nekončící válka mezi nimi. Na půdě Spojených států se rivalita coca-coly a pepsi datuje od roku 1898. Postupně se rozšířila do více než dvou stovek zemí, dnes se s plechovkami a lahvemi válčí i v těch nejzastrčenějších koutech světa. Málokdo si již vzpomene, že oba produkty uzřely světlo světa v lékárnách, kde se také původně prodávaly. Coca-Cola vznikla v roce 1885 díky Johnovi S. Pembertonovi v Atlantě a pepsi namíchal na konci 19. století lékárník Caleb Bradham v Severní Karolíně coby lék proti nechutenství (dyspepsii). O registraci značky zažádal v roce 1902, kdy vydal necelou stovku akcií a svůj sirup začal prodávat ve velkém.
Souboj titánů procházel různými fázemi a několikrát to už vypadalo, že je rozhodnuto. V říjnu roku 1996 se na obálce časopisu Fortune objevil Roger Enrico, tehdejší CEO společnosti PepsiCo uvězněný v lahvi konkurenční Coca-Coly. O deset let později však ten samý časopis musel přiznat, že se ve svých prognózách mýlil. Pepsi tehdy poprvé předběhla Coca-Colu co do tržní kapitalizace. Uplynulo dalších šest let a karta se opět obrátila. V letošním prvním čtvrtletí klesl společnosti PepsiCo čistý zisk na 1,13 miliardy dolarů, což bylo o deset milionů dolarů méně než loni. Prodej nápojů v rámci severoamerické divize se snížil za stejné období o jedno procento. Naopak Coca-Cola zvýšila čistý čtvrtletní zisk z 1,9 miliardy na 2,05 miliardy dolarů.
„Pepsi by se neměla snažit předehnat Coca-Colu, aby byla světovou jedničkou. Pokud chce zlepšit své postavení na trhu, měla by více rozšiřovat nabídku nových produktů a investovat do inovací,“ uvedl pro agenturu Reuters Jonathan Freeney z analytické společnosti Janney Montgomery Scott.
V hitparádě amerických limonád zaujímá pepsi momentálně třetí místo. Prvenství si dlouhodobě drží cola, hned za ní je dietní verze stejného nápoje. Podle renomovaného amerického zpravodaje Beverige Digest zaujímá coca-cola 42 procent amerického trhu, zatímco pepsi patří 29 procent.

Začíná jim chutnat voda

Ohlašovat definitivního vítěze v „colové válce“ by nyní ale bylo předčasné. Největšími hrozbami pro Coca-Colu zůstávají vysoké náklady, a to především růst ceny cukru. Nabídka konkurenční PepsiCo je více diverzifikovaná. Jisté nebezpečí pro Coca-Colu představuje i rychle rostoucí segment energetických nápojů firmy Red Bull a Rockstar.
Obě společnosti navíc řeší podobný problém. V Severní Americe přichází o své typické konzumenty. Prodej sladkých sycených nápojů obsahujících kofein zde klesá již sedmým rokem po sobě. Američané začínají dávat přednost zdravější vodě, čajům, džusům a sportovním nápojům. Čas ukáže, zda se to projeví i na jejich hmotnosti. Obyvatelé USA patří již několik let k nejobéznějším obyvatelům planety, k čemuž dlouholeté popíjení přeslazených limonád zcela jistě přispělo. Prodej nápojů Coly a Pepsi rostl v devadesátých letech v průměru o tři procenta ročně, od roku 1999 se ale pomalu začal zpomalovat. Zatímco v roce 2010 vypil průměrný Američan 728 sklenic sycené limonády, v loňském roce jich do sebe nalil pouze 714, což bylo nejméně od roku 1987. Pokles se ale neprojevil u obou colových koncernů úplně stejně. Zatímco Coca-Cola ztrácela od roku 2004 v průměru dvě procenta amerických konzumentů ročně, v případě Pepsi to byly podle investiční banky Sanford C. Bernstein až tři procenta.

bitcoin_skoleni

Sázka na zdraví nevyšla

Podle akcionářů Pepsi má na situaci největší podíl samotná šéfka společnosti Indra Nooyiová, která byla do funkce jmenována v roce 2006. Vyčítají jí, že pustila ze zřetele trh nealkoholických sycených nápojů v USA, kde získala větší podíl právě Coca-Cola. Šestapadesátiletá dynamická manažerka, původem z Indie, začala pro společnost pracovat v roce 1994 a pro oživení obchodů vymyslela několik scénářů. Jedním z nich byla proměna nabídky produktů od těch „pro potěšení“ k takzvaně „zdravým“. Například již v roce 1997 pomáhala při odloučení několika řetězců restaurací s rychlým občerstvením, jako byly Pizza Hut, KFC či Taco Bell, od mateřské firmy.
Nooyiová prosadila svou, realizovala jeden ambiciózní plán za druhým, velkou pozornost věnovala také charitě. V rámci anket časopisu Forbes opakovaně získala titul nejmocnější ženy v americkém byznysu, a v loňském roce se umístila dokonce jako čtvrtá nejmocnější žena světa. Výsledky firmy nicméně nemluví v její prospěch. Její zastánci zdůrazňují, že na špatných číslech se podepsala krize roku 2008, následná recese a také bezprecedentní zdražení komodit. Faktem však je, že počátkem února společnost ohlásila, že v rámci reorganizace zruší 8700 pracovních míst, kvůli čemuž přijde o práci tři procenta zaměstnanců. PepsiCo už také upustila od naivní představy, že když nezaplatí drahé reklamy v rámci finálového zápasu americké fotbalové ligy „Super Bowl“ a peníze raději věnuje bezdomovcům a sirotkům, zákazníci jí to oplatí zvýšenými nákupy. Stal se totiž pravý opak. Loni už reklamy pepsi v průběhu nejdůležitější americké sportovní události roku nechyběly. Před dvěma měsíci společnost také ohlásila, že zvyšuje investice do marketingu o 500 až 600 milionů dolarů.

Nové lákadlo

Svět nedávno šokoval případ třicetileté Novozélanďanky, která se upila colou k smrti. Příznivců tohoto nápojového obra ale kvůli tomu zřejmě neubude. Většina si spíše při poslechu příběhu poklepala na čelo. Natasha Harrisová, matka osmi dětí, totiž vypila v průměru dva galony, tedy přes 7,5 litru denně. Tímto zlozvykem trpěla osm let, navíc moc nejedla a také kouřila. Není divu, že to její srdce nevydrželo. Není pochyb o tom, že sycené a kofeinové limonády se budou pít i nadále a že i přes obří úsilí Pepsi o propagaci zdravějšího nápoje z ovesných vloček se z něj nestane hlavní výrobní artikl firmy. Velké naděje společnost nyní vkládá do nového produktu Pepsi Next. Díky fruktózovému sirupu a umělému sladidlu obsahuje o 60 procent méně cukru než klasická pepsi. V obchodech je od 26. března a prozatím si vede nad očekávání dobře. Další růst zisku si firma slibuje od expanze na mladé trhy, zejména do Indie, Číny a Brazílie. Na tamní zákazníky ale útočí také Coca-Cola. V Číně otevřela minulý měsíc zatím největší firemní pobočku a v příštích třech letech zde plánuje investovat další čtyři miliardy dolarů. I když Indra Nooyiová tvrdí, že má svoji práci ráda, v minulosti se netajila tím, že by ráda působila i ve veřejném sektoru. Dokonce měla ambice postavit se do čela Světové banky. Tlaky na její výměnu nyní sílí. V březnu vznikla v rámci společnosti nová pozice prezidenta PepsiCo. Do funkce byl jmenován John Compton, dosavadní CEO americké potravinové divize. Prozatím ale není jisté, zda Nooyiová opravdu u Pepsi skončí a zda ji nahradí právě Compton. Zatímco akcionáři PepsiCo skřípou zuby, představenstvo Coca-Coly nedávno schválilo návrh dělení akcií v poměru 1 : 2. Transakci by měla ještě posvětit mimořádná valná hromada plánovaná na 10. července. Podobný „split“ uskutečnila Coca-Cola ve své historii již desetkrát. Poprvé v roce 1927.

  • Našli jste v článku chybu?