Menu Zavřít

VĚDÍ VÍC, NEŽ SI MYSLÍTE

8. 1. 2002
Autor: Euro.cz

Úřad prošetřuje zneužívání osobních údajů

Podnikatel se zúčastnil semináře u jedné z firem, která je spojená se společností Microsoft. Uvedl při tom i svoji soukromou adresu, na kterou mu krátce po semináři přišla od sdružení Business Software Alliance (BSA) v rámci reklamní kampaně „Víme víc, než si myslíte“ kazeta varující před používáním pirátského softwaru. Osobní údaje, které podnikatel poskytl pro potřeby školící společnosti, byly předány sdružení výrobců softwaru BSA, aniž by o tom byl informován. Kazetu dostalo třicet tisíc adresátů. Přibližně čtyřicet z nich bylo touto akcí BSA natolik pobouřeno, že iniciovali založení občanského sdružení Zastudena.cz. To bojuje proti omezování šíření „open source“ software a zabývá se právním poradenstvím při sporných softwarových případech. Sdružení v září podalo Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) stížnost na porušení zákona. Vysvětlující dopis s analýzou postupu při jeho reklamní kampani dostal úřad od BSA koncem loňského roku, po jejímž posouzení rozhodne, zda případ předá soudu.

Pře o operační systém.
Na začátku sporu byl tlak Microsoftu na „linuxové“ firmy, aby nahradily operační systém běžící na linuxových základech klasickou platformou Windows. Mezi nepohodlnými firmami byl i distributor linuxu Mironet. Microsoft vyslovil podezření, že ředitel Mironetu Robert Novotný porušil autorská práva, což se později potvrdilo. Neustálý tlak ze strany Microsoftu vedl Mironet a dalších přibližně třicet převážně „linuxových“ firem k protiútoku. Rozesílání zastrašujících kazet sdružením BSA bylo dalším popudem ke vzniku občanského sdružení Zastudena.cz. Na druhé straně sporu již však nevystupuje společnost Microsoft, ale sdružení BSA, jehož je firma členem.

Zastrašující kazeta.
Kampaň „Víme víc, než si myslíte“ byla loni v březnu sice marketingově úspěšná, vyvolala však spekulace, že sdružení BSA při ní zneužilo osobní údaje zákazníků, protože mezi adresáty nebyly jen právnické osoby. Sdružení BSA přitom tvrdí, že marketingová agentura od něj dostala jednoznačné zadání. „Databáze neměla obsahovat žádné osobní údaje, jasným záměrem bylo oslovit pouze právní subjekty,“ říká Markéta Zemanová z agentury Best Communications Group, která BSA mediálně zastupuje. „Nemělo by se stát ani to, že by se v databázi vyskytl podnikatel, který podniká pod vlastním jménem,“ dodává.
Týdeník EURO však má k dispozici materiály, které usvědčují BSA ze zasílání videokazety lidem na jejich soukromé adresy. Všichni tito adresáti se přitom v minulosti zúčastnili seminářů či školení u některého ze členů sdružení BSA nebo zanechali své osobní údaje ve výstavních stáncích firem, které s BSA úzce spolupracují. Ředitel odboru kontroly Úřadu pro ochranu osobních údajů Jiří Maštalka vysvětluje, že zákon dovoluje použít osobní údaje pouze pro účely, pro které byly shromážděné. „Užívat osobní data k jinému účelu je možné, jen s výslovným souhlasem osoby, které se týkají“.

MM25_AI

Zdroj osobních údajů.
„Pro posouzení stížnosti Zastudena.cz bude rozhodující otázka zdroje,“ říká Josef Nejedlý, náměstek předsedy ÚOOÚ. Sdružení BSA získávalo osobní údaje z formulářů na webových stránkách a od svých členů. Napadnutelný je fakt, že informace z těchto zdrojů byly původně shromažďovány pro jiné účely.
Úřad se bude zabývat také tím, zda rozesílání videokazet mělo obchodní charakter, či nikoli. Jestliže BSA zpracovávalo osobní údaje proto, aby nabízelo služby, muselo používat data z veřejně přístupných zdrojů nebo v souvislosti s vlastní činností. „V případě rozesílání videokazet si nedovedu představit, jaký obchod či službu BSA subjektům nabízelo,“ píše ve stížnosti Lucie Rambousková, předsedkyně Zastudena.cz. I kdyby šlo o nabídku služeb, na posouzení úřadu bude, zda byly osobní údaje brány z veřejně přístupných zdrojů, či nikoli. Otázku týdeníku EURO, kde marketingová agentura brala osobní údaje, Markéta Zemanová z agentury Best Communications Group nezodpověděla.

Tajná agentura.
Jestliže zadání BSA marketingové agentuře bylo jasné – oslovit pouze podnikatelské subjekty – a ona se tím neřídila, chyba je jednoznačně na straně agentury. Objevují se ovšem spekulace, že žádná externí agentura neexistuje a tyto činnosti pro BSA prakticky provádí marketingové oddělení společnosti Microsoft. „Agentury, které se podílely na přípravě kampaně, byly vybrány na základě společného rozhodnutí všech lokálních členů BSA,“ uvádí Zemanová. „Jméno agentury vám bohužel sdělit nemohu.“
Ředitel Mironetu Robert Novotný se snaží oddělit případy Microsoft versus Mironet a BSA versus Zastudena.cz. „Stojíme proti takovým aktivitám, jako je kazeta BSA. Nestojíme proti samotnému sdružení ani nezpochybňujeme tezi o trestnosti šíření a využívání ilegálního softwaru,“ tvrdí.

  • Našli jste v článku chybu?