EURO: Kdy jste se poprvé začali ve vaší společnosti zabývat hospodářskou krizí?
SMUTNÝ: Prakticky během léta loňského roku v souvislosti s našimi investicemi do cenných papírů a finančních aktiv.
EURO: Jaký byl dopad krize na provozní výsledky, jak se změnily oproti plánu?
SMUTNÝ: Do výsledku roku 2008 se spíše než vývoj ekonomiky či „krize“ promítl posun spuštění některých našich připravovaných projektů. Bez těchto vlivů skončil minulý rok podle plánu.
EURO: Jaká jste přijali opatření pro udržení, respektive zlepšení provozního výsledku?
SMUTNÝ: Letošní rok věnujeme zefektivnění vnitřních procesů a konsolidaci společnosti zevnitř se zaměřením na vlastní projekty a projektový management. Vzhledem k situaci v naší ekonomice jsme přistoupili k několika úsporným opatřením provozního charakteru, spíše však jen s „kosmetickým“ dopadem na výsledky společnosti, zřejmě se ale posune realizace některých investic.
EURO: Považujete za správné soustředit se jen na snižování nákladů, nebo je třeba hledat nové možnosti například ve formě inovací?
SMUTNÝ: Pro většinu společností je okamžité snížení nákladů nejrychlejší cestou, jak efektivně reagovat na negativní dopady zpomalené ekonomiky. Účinnost těchto řešení má ale své limity, proto doporučuji soustředit se také na projekty s dlouhodobým efektem, například na změnu cílových skupin a podobně.
EURO: Máte nastaveny indikátory, které „měří“ dopady krize a případný obrat k lepšímu?
SMUTNÝ: Určitě jsme více obezřetní při analýze jak vlastních výsledků, tak i informací o trhu a konkurenci, nicméně současný vývoj nehodnotíme pro Seznam jako významné riziko. Nastává situace, kdy aktivní inzerenti na internetu přehodnocují své náklady do reklamy a pro zajištění maximální efektivity svých investic je směřují k největším hráčům. Na rozdíl od televize, kde poklesly celkové příjmy o patnáct procent, Seznam vykázal nárůst tržeb oproti stejnému období loňského roku o více než šestnáct procent.
Milan Smutný
Seznam.cz
Seznam.cz je největší český portál a dominantní internetové reklamní médium. Vedle českého vyhledávače provozuje inzertní službu Firmy.cz, freemail, on-line zpravodajství Novinky.cz, hojně využívané Mapy.cz, komunitní server Lide.cz a další služby, patřící mezi první desítku v návštěvnosti na českém internetu.