Menu Zavřít

Velcí rostou, malí stagnují

24. 4. 2003
Autor: Euro.cz

Obchod

MM25_AI

PRAHA (flp) - Tuzemský obchod s potravinami sice roste, doba dynamického vzestupu z let 1998 až 2000 však zřejmě skončila. Vyplývá to z analýzy a předběžného přehledu 50 největších obchodních společností s rychloobrátkovým zbožím za rok 2002, který připravil časopis Moderní obchod.
Tržby první padesátky obchodníků dosáhly v loňském roce 266,8 miliardy korun, což v meziročním srovnání představuje devítiprocentní nárůst. Vedoucích pět firem mělo na tržbách TOP 50 téměř poloviční podíl, první desítka se na tržbách padesátky největších podílela bezmála třemi čtvrtinami. O tom, že se propast mezi velkými a menšími obchodníky zvětšuje, svědčí skutečnost, že první dvacítka firem výrazně roste, zatímco druhá třicítka spíše stagnuje. To potvrzují údaje Českého statistického úřadu. Český maloobchod (bez prodeje pohonných hmot a automobilů) vzrostl v roce 2002 o slabá 2,5 procenta, velké obchodní firmy – které zaměstnávají více než sto lidí – zaznamenaly v průměru téměř devítiprocentní vzestup.
Zatímco v roce minulém nedoznalo pořadí největších obchodních firem větších změn, letos chce na tuzemský trh vstoupit diskontní řetězec Lidl (EURO 13/2003), jenž se netají ambicemi proniknout na čelní místa žebříčku. Obři na špičce (TOP 10 českého potravinářského obchodu 2002)

Pořadí Firma (skupina) - Celkový obrat 2002 (miliardy korun včetně DPH)
1. Makro ČR 33,90
2. Ahold Czech. Rep. 32,00*
3. Kaufland ČR 23,00*
4. Skupina Rewe 22,00*
5. Tesco Stores ČR 19,00*
6. Skupina Tengelmann 16,80*
7. Globus ČR 16,40
8. Carrefour ČR 11,30*
9. Delvita 11,10*
10. Geco Tabak 9,16 Pramen: Moderní obchod * odhad **„specializovaní potravináři“

  • Našli jste v článku chybu?