Menu Zavřít

VELKÁ LÁZEŇSKÁ FÚZE

1. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Hotely

Díky zesilující konkurenci a vyčerpávání cenových výhod stojí lázeňství v České republice, které je dosud v rukou velkého počtu relativně malých vlastníků, na počátku procesu koncentrace kapitálu. K významnému kroku tímto směrem došlo v západních Čechách.

Dva světoznámé lázeňské domy - Imperial Karlovy Vary a mariánskolázeňský Hotel Palace - tento měsíc fúzovaly. Poté, co se v loňském roce Imperial majetkově propojil s karlovarským lázeňským sanatoriem Sanssouci, to je další krok ke vzniku skupiny silné jak v rámci západočeské lázeňské oblasti, tak v celém českém hotelovém byznysu. P o zápisu do obchodního rejstříku vznikne nová akciová společnost Imperial, zahrnující kromě tří uvedených lázeňských domů ještě cestovní kancelář Pentalog Tour a horský hotel Lesní zámeček na Klínovci. Bude disponovat zhruba osmi sty lůžky, zaměstná vat 470 lidí a nabízet kompletní lázeňský a turistický servis. Základní jmění nové společnosti bude na hotelovou branži velmi vysoké - 425 milionů korun - čisté obchodní jmění bude činit víc než miliardu. Přes osmdesát pět milionů akcií o nominální hodnotě pět korun bude veřejně obchodovatelných.

Je zajímavé, že celosvětový trend ke koncentraci kapacit zatím naše lázně míjel. Podle předsedy představenstva a generálního ředitele Imperialu Jiřího Milského je to ale proces, kterému se lze buď podřídit, anebo podlehnout. „Ať nikdo netvrdí, že v uplynulých letech to bylo v lázeňství nějak zvlášť těžké. O českých lázních se jednak ve světě ví, jednak bylo dost dlouho možné těžit z rozdílné cenové úrovně u nás a na Západě. Teď ale přicházejí léta, která nebudou tak z iskově úspěšná. Poptávka ve světě není příliš silná a každý si své trhy chrání. Pro nás speciálně je nepříjemný i vývoj v Rusku, kde po loňské srpnové krizi třikrát zdražil dolar, což nepotřebuje další komentář. Především však jsou české l ázně už prakticky cenově vyrovnané se západní konkurencí. Máme-li tedy dnes zvyšovat efektivnost a udržet ziskovost, už nelze počítat s prudkým zvyšováním tržeb. Je to možné jedině přes snižování nákladů, přes tvrdou racionalizaci a úspory uvnitř firmy i u dodavatelů, jako to dělal López u Opela nebo Volkswagenu. Přičemž je jasné, že velká firma s relativně vysokým podílem zabezpečení vlastními kapitálovými zdroji a přiměřeně rozloženým rizikem z hlediska odbytu p ro to vytváří lepší předpoklady.

Hotel Imperial byl na počátku století považován za jeden z nejkrásnějších hotelů v Evropě. Po válce mezi hosty převažovala klientela z bývalého Sovětského svazu. Také dnes má v Rusku velmi dobré kontakty, díky nimž úspěšně čelil odlivu zájmu Němců na počátku devadesátých let (EURO19/99). Po jeho vzoru se touto cestou vydalo celé karlovarské lázeňství. V současné době je zhruba polovina hostů skupiny kolem Imperialu ze Západu (hlavně N ěmecko, Rakousko, Švýcarsko), polovina z Východu (pětaosmdesát procent Rusové). Čech je zde bílá vrána, protože úhrada lázeňské péče, jakou dnes poskytují zdravotní pojišťovny, je všeobecně nízká a na služby v Imperialu nestačí.

MM25_AI

Majoritními vlastníky skupiny jsou tři lidé - kromě Milského ještě místopředseda představenstva a obchodní ředitel Alexandr Rebjonok a předseda dozorčí rady a náměstek generálního ředitele Bohumil Procházka. Jméno jednoho ze společníků ne chť nenavozuje představy pro Karlovy Vary obvyklé - o ruském původu kapitálu. Pan Rebjonok žije v Československu od počátku sedmdesátých let, kdy následoval manželku, s níž se seznámil při studiích v Kyjevě, a léta se živil jako projektant. S Jiřím Milským na začátku devadesátých let pracovali v managementu kuponově privatizovaného Imperialu, a když investiční fondy prodávaly své podíly, získali je od nich.

V současném stavu je skupina kolem Imperialu vhodným objektem pro vstup zahraničního partnera. Podle Milského to ale zatím není na pořadu dne. „Všechno je to o tom, že pracujeme se zahraniční klientelou, a jediná šance, jak se udržet, je přijm out tamní měřítka. Dnes nemůžete přijít jako stotisícové eseróčko a chtít dělat velké obchody. Také je dobré vědět, že i s menšími zkušenostmi dokážeme u nás konkurovat světu. Ale když přijde nějaký opravdu silný a seriozní partner, t ak je asi logické se spojit, protože byznys není o emocích, ale o rozumu. Nemůžeme si zase myslet, že s naším českým fištrónem to natřeme celému světu. Druhá možnost ale je, že expandovat můžeme ještě chvíli sami, i když současné podn ikatelské prostředí není ideální.

  • Našli jste v článku chybu?