Menu Zavřít

Velká okenářská konsolidace

15. 4. 2010
Autor: Euro.cz

Finanční skupina Penta a společnost Sulko chystají masivní expanzi na trhu s okny

Český trh s okny čekají v nejbližších dvou letech zásadní změny. Část firem nepřežije propad poptávky v důsledku ekonomické krize. Toho chtějí využít velcí výrobci k masivní expanzi. Nejaktivnějšími na trhu jsou v posledních měsících patrně finanční skupina Penta a výrobce oken ze Zábřehu na Moravě, společnost Sulko.

Končíme

Krize citelně zasáhla především střední a malé výrobce oken. Část z nich musí kvůli 30- až 40procentnímu poklesu odbytu skončit. „Vím minimálně o deseti menších a středních firmách, které musely od počátku roku ukončit nebo výrazně omezit výrobu oken,“ potvrdil investiční ředitel Penty Josef Janov. Současně upozornil i na další trend z posledních měsíců. Firmy sice ukončily produkci oken, ale nechaly své distribuční kanály otevřené a fungují jako prodejní síť větších výrobců.
V Česku se loni prodala nová okna zhruba za čtrnáct miliard korun. To je ve srovnání s rokem 2008 propad takřka o miliardu korun. A sestupný trend tržeb bude pokračovat i letos. Odborníci odhadují, že kvůli poklesu poptávky způsobeném především pokračující ekonomickou krizí se trh meziročně propadne o dalších zhruba deset procent. A letos se mezi firmami, které jsou na trhu považované za stěžejní, schyluje k ostrému boji nejen o zakázky, ale i o tržby a ziskovost. Velcí hráči chtějí propad trhu kompenzovat posílením svých pozic četnými akvizicemi.

Na nákupech

Tento trend začal již loni, kdy vznikl největší tuzemský producent oken a dveří sloučením čtyř firem – Vekra, TopWoodWindows, Otherm a Otherm Praha – s názvem Window Holding. „Konsolidace trhu je za dnešní ekonomické situace nanejvýš potřebná. V delším období dokáží malé firmy dostát svým závazkům vůči zákazníkům jen obtížně. Kvalitní servis a výroba za nízké ceny jsou neudržitelné, a proto se většinou dostávají do spirály ekonomických problémů. Větší společnosti jsou v tomto směru mnohem odolnější,“ komentoval loni transakci generální ředitel Window Holdingu Milan Rusnák. Window Holding navíc letos koupil 75procentní podíl ve firmě Vekra Okna Morava. S vlastnictvím skupiny je spojována finanční skupina Wood & Company. Vedení Window Holdingu již dříve oznámilo, že chce vybudovat nejsilnější okenářskou skupinu v regionu střední Evropy. Má však konkurenci. Obdobné plány oznámila před časem i skupina Penta. Ta loni do své skupiny Hasau Group začlenila slovenskou firmu Noves okná a polského výrobce Okna Rabien. A v expanzi hodlá pokračovat i letos. „K našim firmám na Slovensku a v Polsku bychom rádi získali i nějakou zajímavou akvizici v Česku,“ naznačil další plány Penty Janov. Do konce letošního roku proto chce ovládnout některého z významných českých výrobců. Podniky, o jejichž koupi vyjednává, však nesdělil. „V Polsku vyrábíme alu-plastová okna na základě německé technologie, která bych kvalitou přirovnal k vozidlu Fabia, a pokrýváme jimi požadavky 70 procent klientů. Těch, kteří dávají přednost spíše nízké ceně,“ konstatoval Janov. Ve slovenské továrně zase produkuje výrobky pro náročnou klientelu. „Navzdory krizi počítáme s deseti- až patnáctiprocentním nárůstem výroby,“ dodal Janov. Tuzemští producenti však upozorňují, že jejich současnou situaci zhoršuje levná a nekvalitní produkce z Polska, která je o několik desítek procent levnější. „Je to problém. Navíc nám vadí, že naši produkci z firmy Okna Rabien a dovoz nekvalitních polských oken házejí do jednoho pytle,“ postěžoval si Janov.

Finančníků se nebojím

Dle informací týdeníku EURO se Penta nedávno ucházela i o koupi společnosti Sulko ze Zábřehu na Moravě, která patří k pěti největším výrobcům oken v Česku. Neúspěšně. Informaci potvrdil i majitel společnosti Libor Suchánek. A dodal, že spíš než prodej chystá masivní expanzi. Sulko dosud ovládá zhruba osm až deset procent českého trhu s okny. Suchánek však předpokládá, že Sulko po několika plánovaných akvizicích nejpozději v roce 2013 ovládne až dvacetiprocentní podíl na českém trhu. A upozornil, že do akvizic by chtěl investovat zhruba sto milionů korun. „Momentálně analyzujeme situaci na trhu a hledáme vhodné investiční příležitosti. Někteří naši středně velcí konkurenti museli kvůli poklesu odbytu snížit produkci o 30 až 40 procent. Rád bych si s nimi promluvil o případné spolupráci – o odkupu celé firmy nebo o našem majetkovém vstupu,“ konstatoval Suchánek. Jejich názvy kvůli ostré konkurenci na trhu odmítl uvést. Dodal však, že nástupu velkých investorů v oboru se zatím příliš neobává. „V této branži v Evropě žádné silné finanční uskupení příliš nefunguje. Rodinný duch a jasný majitel má u této, ryze zakázkové výroby své místo. Zákazník je zvyklý na individuální službu, kterou není jednoduché sloučit s velkým objemem výroby,“ dodal majitel Sulka. Všechny akviziční plány nekončí úspěšně. Jako příklad lze uvést někdejšího největšího tuzemského výrobce oken společnost AQ Okna. Tu roce 2007 ovládla společnost Novy Fund, za kterou byl údajně šéf developerské společnosti Orco Jean Francois Otto. Firma sice v roce 2007 dosáhla tržeb miliardy korun, ale po dvou letech zastavila výrobu a skončila v konkurzu.

Sloučit a prodat

Dle informací týdeníku EURO začaly o akvizicích v okenářském průmyslu jednat i další silné finanční skupiny a fondy. „Na prodej je mnoho středních firem za rozumnou cenu. Část zájemců je hodlá skoupit, sloučit a celek pak prodat některému z větších konkurentů,“ upozornil dobře informovaný zdroj. „Konsolidace odvětví bude pokračovat. Také proto, že se každý snaží do roku 2013 zabrat co nejvyšší podíl na trhu a připravit se tím na krušná léta,“ upozornil zdroj. Proč?
V roce 2013 poklesne v Česku ve srovnání s loňským rokem zájem o nová okna o 25 až 40 procent. Důvodů je několik. Jednak skončí velké výměny oken v panelácích, školách a veřejných budovách a jednak budou značně omezeny dotační programy Evropské unie, ze kterých se částečně výměna oken financovala. V současné době se ročně vymění 0,3 okenní jednotky na obyvatele. Po roce 2013 by to však mělo být „jen“ 0,2 jednotky. „Předpokládáme obdobný vývoj jako v bývalé NDR,“ konstatoval Suchánek.

Rozhovor (podval): Libor Suchánek
Okenář z kravína
Čeští podnikatelé mají malé sebevědomí, tvrdí majitel Sulka

Firma Sulko funguje na českém trhu s okny od roku 1993. „Počátkem devadesátých let jsem vlastnil podíl ve stavební firmě. Sehnat tehdy plastová okna s rozumným termínem dodávky však bylo velkým problémem. Začal jsem je proto vyrábět sám se šesti lidmi v pronajatém kravíně,“ říká majitel firmy Sulko Libor Suchánek. Dnes je firma v první pětce producentů oken a největším zaměstnavatelem v Zábřehu na Moravě a okolí. Zaměstnává okolo 350 lidí a roční obrat společnosti dosahuje zhruba 900 milionů korun.

EURO: V posledních měsících většina významných českých podnikatelů kritizuje Brusel. Zavádí prý do podnikání a výroby pravidla, která likvidují konkurenceschopnost firem. Souhlasíte s nimi? SUCHÁNEK: Na tohle mám vlastní teorii elit. Na západ od našich hranic několik desítek let fungovaly podnikatelské elity. Když uviděly nenasycené východní trhy, jen stěží si lze představit, že by přispěly k vytvoření podmínek, za nichž by si byli všichni rovní. Každý ví, že Evropská unie je silně lobbisticky založená. Nedokážu si představit, že se nám to podaří změnit. To pro mne znamená jediné – snažím se spíš v tomto rybníku hledat cesty, kudy plavat, než jej změnit.

EURO: Chcete tím říct, že se silné firmy ze západu snaží prostřednictvím Bruselu prosadit podmínky, které nedovolí větší rozvoj jejich konkurence z východu? SUCHÁNEK: Termín potlačení konkurence snad ani nelze vyslovit. Vznik širokého spektra nových firem na východě není jednoduchý i proto, že jejich kapitálová rozdílnost je ve srovnání se západní konkurencí obrovská. Jednou věcí je kapitálová rozdílnost, druhou zkušenost a vzdělání a třetí sebevědomí českých podnikatelů. To bych možná zařadil jako největší problém na první místo. Sebevědomí lidí – ať už podnikatelů či řídících pracovníků. Tady vidím velký prostor pro vládní organizace nebo pro místní české elity, aby se povzbuzovaly a posilovaly si sebevědomí.

EURO: Jak chcete zvýšit sebevědomí českých podnikatelů? SUCHÁNEK: Uvádějme příběhy úspěšných českých lidí, jako je Zbyněk Frolík, Tomáš Březina nebo Pavel Juříček. Aby i začínající nebo podnikatelé, kteří se dostanou do potíží či jsou před nějakým zásadním rozhodnutím, viděli příběhy úspěšných. Vždyť i Juříček, Březina nebo Frolík měli mnoho starostí a ocitli se na rozcestích. Nakonec však vše překonali a pokračovali. Jednou z možností je popularizovat úspěšné, aby i ostatní získali sebevědomí, cítili se silní a měli odvahu pustit se do boje, i když přijede někdo s vozem se západní poznávací značkou.

EURO: Mnoho byznysmenů studovalo v zahraničí. Těm sebevědomí příliš neschází. SUCHÁNEK: Nemám na mysli špičky. To jsou přirození vůdci. Vidím však okolo sebe mnoho firem, které jsou na prodej nebo již byly prodány. Možná je dobře, převezme-li je zahraniční kapitál. Určitě by však bylo možné najít i jiné možnosti než je všechny prodat. Mně totiž jde spíš o posilování české elity.

EURO: Občas se to spíš týká lenosti. Proč neprodat firmu za stovky milionů korun a v klidu si neužívat důchod. SUCHÁNEK: Vše se to týká kultury podnikatelského prostředí. I lenost může být důsledkem ztráty sebevědomí.

EURO: Sulko je regionálně významná firma. Vyrábí a prodává okna, a proto má blízko ke stavebnictví, a tím i k veřejným zakázkám. Je pro vás důležité udržovat vztahy s místními politiky? SUCHÁNEK: Snažím se najít co největší shodu, momentálně se mi to však v domácím, Olomouckém kraji příliš nedaří. V jiných krajích jsme mnohem úspěšnější. Věřím však, že jsme již udělali významný krok, aby se nám tady dařilo.

EURO: Skamarádil jste se s potenciálním vítězem voleb? SUCHÁNEK: Snažíme se kamarádit s politickou elitou, abychom si mohli být vzájemně užiteční. Nějakým způsobem je podpořím a na oplátku čekám, že oni podpoří mě.

EURO: Jak je podporujete? SUCHÁNEK: Teď jsem vám nahrál. Mohu je podpořit třeba příspěvkem na předvolební kampaň. Oni nás zase tím, že navštíví továrnu a promluví s našimi lidmi.

EURO: Nemáte dojem, že současná provázanost podnikání a politiky už je za hranicí dobrých mravů? SUCHÁNEK: Politika je službou podnikatelům. Politici by v dnešním otevřeném světě měli sloužit podnikatelským subjektům. Přestože to tak formálně nevypadá, je to tak. Jak jinak mohou politici pomoci regionům, eventuálně České republice, než prosazováním jejich zájmů – ať už regionálních nebo státních. V současné době je ekonomika nástrojem moderní války. Pokud budeme v defenzivě, obchodní řetězce, majitelé bank a jiných výrobních podniků všechny prostředky z ČR odčerpají. Potřebujeme však tyto peníze u nás udržet a napumpovat do našeho prostoru. V tom mohou politici pomoci svou prozíravostí, vizonářstvím a vytvářením podmínek, které nám umožní prosadit se v zahraničí. Mě třeba překvapilo, že musíme v autech svítit celoročně po celý den, přičemž na západ od nás nikdo. Svítíme jako blázni, abychom propálili co nejvíc benzinu. A takových křiklavých případů je okolo nás víc.

FIN25

EURO: Zatím však pomoc politiků podnikatelské sféře příliš nefunguje. SUCHÁNEK: Je to stejné jako v případě afrického kmene, který má své náčelníky, a všichni vidí, jak se o něj starají. U nás to sice není stejné, ale podobné určitě. I v našich podmínkách však platí to, že jak se náčelníci starají, tak dobře se má kmen.

EURO: Vedení ČSSD oznámilo, že pokud strana zvítězí v parlamentních volbách, bude chtít s pomocí vyšší regulace omezit kromě jiného růst cen energií. Neobáváte se, že stát tím rozšíří „dohled“ i na další obory českého hospodářství? SUCHÁNEK: Každá regulace je špatná. Podívejte se třeba na Hanou, kde je orná půda s největší bonitou zastavěná fotovoltaickými panely. To je výsledek regulace. Máme málo vysoce bonitní půdy v přepočtu na jednoho obyvatele a ještě na ni nacpeme zrcadla. To mě bolí.

  • Našli jste v článku chybu?