Menu Zavřít

Velké Benátky se vrací

21. 6. 2006
Autor: Euro.cz

Směnný obchod pražské radnice je součástí nebývalých proměn území kolem Vltavy

Stavební dvůr v centru města není právě běžným jevem v evropských metropolích. Pražská radnice se rozhodla tento dlouholetý „unikát“ konečně odstranit. Nakonec jí k tomu posloužil tak trochu středověký prostředek. Se stavební firmou Metrostav, které propůjčila pozemky na Rohanském ostrově jako zázemí pro výstavbu metra, provedla směnný obchod. Její barabizny vyměnila za své pozemky na Žižkově.

**Dobrá rohanská adresa.**

Pražský Rohanský ostrov získal dnešní název po měšťanovi a tesařském mistrovi Josefu Rohanovi, který jej koupil v roce 1850. V té době tu mezi kvetoucími keři a růžemi korzovali Pražané. Za první republiky se však z Rohanského a Libeňského ostrova stala periferie, později se na tomto území plánovala průmyslová zóna. Záměr se však po druhé světové válce nepodařilo uskutečnit, stejně jako představy socialistických budovatelů, například projekt velkého olympijského centra na Maninách. Město propůjčilo v roce 1968 pozemky Metrostavu, který tu postavil betonárku, další stavby postupně přibývaly. Současná pražská radnice se snaží z ostrova opět udělat „dobrou adresu“. Parcely proto potřebovala získat zpět. Zhruba patnáct hektarů pozemků sice vlastní, stojí však na nich desítky nevzhledných staveb, které tam za více než třicet let Metrostav postavil. Představitelé Prahy se proto se stavební firmou dohodli na směně, kterou před koncem dubna odsouhlasili všichni zastupitelé. Radnice vyměnila pro ni bezcenné stavby za své pozemky na pražském Žižkově i s projektem bytové výstavby v celkové hodnotě 234,3 milionu korun. „Budovy pro nás mají zápornou hodnotu, musíme je ale vykoupit, pokud je chceme zbourat. Stavby totiž před lety někdo v nestřeženém okamžiku zkolaudoval,“ vysvětlil náměstek primátora Jan Bürgermeister. Jak dodal, pro město představuje transakce finančně neutrální operaci, nevyžaduje žádné peníze daňových poplatníků. Znalecké posudky dokonce uvádějí, že Metrostav na směně 19,6 milionu korun prodělal. Posudek ocenil jeho 60 objektů, z nichž polovinu tvoří ocelové sklady a přístřešky, na 254 milionů korun. Na ostrově zůstane pouze betonárka, která by měla změnit svůj vzhled k lepšímu. „Zkrátíme a snížíme dopravní pás, před zařízením postavíme protihlukový val, který osázíme zelení. Umístění betonárky na Rohanský ostrov má opodstatnění,“ říká Jan Kopeček, ředitel společnosti TBG Metrostav, která ji vlastní. Závod je totiž zásobován materiálem ekologicky po Vltavě a v okolí se hojně staví.

bitcoin_skoleni

Kanálové oživení.

Město již minulý rok vykoupilo na Rohanském ostrově za necelou půl miliardu korun zhruba 26 hektarů pozemků od Dopravního podniku hlavního města Prahy. Nyní pozemky pražská radnice scelila a připravuje k prodeji. Developerům nabídne, možná již letos, zhruba 30 hektarů parcel. Na přibližně padesáti hektarech před protipovodňovou linií se stavět nedá, vznikne tam proto centrální městský park. Z vltavských poloostrovů zmizí zahrádkářská kolonie a autobazary, lokalitu oživí i nové rameno řeky, které obnoví staré koryto Vltavy. Současná podoba území totiž zdaleka neodpovídá té původní. Ještě na počátku 20. století tekla řeka od ostrova Štvanice velkým obloukem až k dnešní ulici Sokolovská a vytvářela skupinu ostrovů (největším byl právě Rohanský), jimž se přezdívalo Velké Benátky. „Rameno řeky se již projektuje, ministerstvo zemědělství na dílo vyčlenilo prostředky v rámci protipovodňových opatření, rameno totiž zlepší chování řeky při povodni,“ vysvětlil Bürgermeister. Nový kanál by mohl potěšit milovníky bydlení u vody, na velké části území by totiž měly být postaveny obytné domy. Studie architektonického ateliéru A+R System, kterou vypracoval na zakázku hlavního města Prahy, uvádí, že by v lokalitě mohly vzniknout až čtyři tisíce bytů, dále 350 tisíc metrů čtverečních administrativních ploch a více než pět tisíc čtverečních metrů ploch prodejních. Pro administrativu a obchody je určen pás přiléhající k ulici Sokolovská a k plánované prodloužené ulici Pobřežní, do které by měla být převedena část automobilové dopravy ze Sokolovské.

Velké plány.

Plánovaná nová čtvrť na Rohanském ostrově naváže na již uskutečňovanou nebo připravovanou výstavbu. Investoři, kteří o území ztratili po povodních zájem, se totiž s výstavbou protipovodňových opatření vracejí a na území Karlína a Libně opět připravují obří projekty. Nejblíže centru města pracuje developerská společnost Europolis na projektu River City. Další pozemky u Rohanského nábřeží zakoupila společnost Real Estate Karlin Group. Ta chystá další projekt s názvem Libeňské doky za Libeňským mostem . Na protilehlé straně řeky hodlá společnost Lighthouse Vltava Waterfront Towers postavit moderní rezidenční čtvrť Marina s více než tisícovkou bytů. Bouřlivý rozvoj se tak zřejmě vyhne pouze ostrovu Štvanice, na němž památkáři nadále hájí historický zimní stadion.

  • Našli jste v článku chybu?