Průnik automobilek do všech možných segmentů a vytváření nových kategorií pokračuje. V případě BMW jde o nedávno testovaný a velmi povedený model X1, který následuje novinka rozšiřující řadu 5. Konkrétně jde o model BMW 5 GT.
Stejně jako X1 i GT trochu klame tělem. X1 maskovala svůj původ v řadě tři a tváří se jako člen rodiny nejmenších jedničkových hatchbacků, GT má daleko více společného s nejvyšší řadou sedm než s pětkou, jak by se zdálo podle označení. Křížení tříd mezi sebou má být asi odpovědí na požadavky nevyhraněného zákazníka, který by rád trochu sportu, ale současně i komfort, eleganci a dravý vzhled, sporťák, ale vlastně taky trochu MPV. Bohužel, mix protichůdných požadavků zvládá kromě Chytré horákyně pouze model X1, nikoliv však GT. Na druhou stranu, výsledek asi není tak tragický, jako v případě slavného pohádkového páru gourmetů-začátečníků pejska a kočičky, když vařili dort.
GT stojí na platformě nejvyšší třídy 7. Pro dvoutunové auto je to logickým řešením, protože očekávat klasické sportovní jízdní vlastnosti pětkové řady je v tomto případě stejné, jako postavit držitele světového rekordu Imricha Bugára na start stovky s jiným držitelem světového rekordu Usainem Boltem. Oba jsou sice atleti, jenže jinak se liší jako den a noc. Tedy sbohem rychlosti a sportovní zážitku výměnou za komfort. Celohliníková přední náprava a zadní náprava Integral-V se vzduchovým odpružením a natáčením kol vykouzlit pohodlí skutečně umí. Majitelé dvojitě přeplňovaných motorů by sice mohli po adrenalinu smutnit, jenže marketing BMW pro ně má řešení. Jmenuje se Adaptive Drive s elektronicky nastavitelnou tuhostí tlumičů. Jsou tu režimy Comfort, Normal, Sport a Sport +. Režim Normal a Sport jsou ideální pro běžné cestování, Comfort pro dlouhé „štreky“ po kvalitních dálnicích. Režim Sport + dovoluje, sice stále pod dohledem elektronického mozku, poslat tuto dvoutunovou „obludu“ do driftu. Zde skutečně vyhrál marketing nad technickým oddělením, nebo má BMW příliš prázdné servisy. Ona totiž elektronika dokáže hodně, královnu fyziku ale neporazí. A prolétnout se dvěma tunami zatáčkou dveřmi napřed je možná impresivní, avšak jakmile v protisměru „vykoukne“ nějaký nezbeda s autobusem, je to v háji. BMW 5 GT, ať má nastavitelnost podvozku jakou chce, zůstává hlavně luxusním a komfortním autem na dlouhé cestování.
Luxus je v případě GT opravdu na vysoké úrovni, skoro odpovídá očekáváním sedmičkové řady. BMW hodně vylepšilo design a materiály interiéru nových modelů, zejména sedačky s nastavením v tolika směrech, že by nestačily prsty na obou dvou rukách. Dalším podstatným vylepšením je velká a konečně širokoúhlá obrazovka systému iDrive, na kterou se vejde jak navigace, tak údaje palubního počítače, aniž by cokoliv z toho trpělo nedostatkem místa na displeji.
Jiným luxusem, tentokrát technickým, je nový třílitrový diesel. Oproti předchozím modelům řady pět jde o evoluční skok zejména stran odhlučnění. V BMW 5 GT se podařilo zvuk třílitrového naftového šestiválce s maximálním výkonem 180 kW utlumit fantasticky. Motor je dokonce tišší než dlouho nepřekonaný třílitr od konkurenční Audi. Nejenže není slyšet až do středních otáček, ale zní kultivovaně dokonce i v otáčkách blízko omezovače. Ve spojení s novým osmistupňovým automatem jde o navýsost povedený celek. Převodovka řadí neuvěřitelně rychle a absence sportovních genů znovu zabolí. Změna stupňů je absolutně bezchybná nahoru i dolů, prodlevy nepostřehnutelné a automatický režim téměř neomylný. Brzdy odpovídají standardu, jaký lze očekávat. Řízení se opět vrací do oblasti komfortu a postrádá bohužel zpětnou vazbu.
BMW 5 GT je úžasné auto, vynikající společník na dlouhé trasy, praktický vůz s velkým vnitřním prostorem a současně reprezentativní vizitka majitele, která bude jistě prodejním trhákem i přes vysokou cenu. Jen to není ryzí BMW, definované radostí z jízdy. Mnohem více tu sedí spíše slogan požitek z jízdy.
KLADY
Komfort
Luxus
Reprezentace
ZÁPORY
Chybějí sportovní geny
TABULKA:
BMW 5 GT
Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec
Objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW): 180
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0–100 km/h (s): 6,9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8,1/5,6/6,5
Cena: 2 242 500 Kč testovaný vůz