Menu Zavřít

Velké firmy už vědí

17. 7. 2006
Autor: Euro.cz

ZNALOST PRAVIDEL Nadnárodní koncerny dobře vědí, jaká pravidla bezpečnosti dodržovat. Nejenže na to mají finance a řadu odborníků, stát je také pravidelně kontroluje. Menší firmy se ale snaží proplouvat, a často ani netuší, co všechno by měly plnit.

ZNALOST PRAVIDEL

Nadnárodní koncerny dobře vědí, jaká pravidla bezpečnosti dodržovat. Nejenže na to mají finance a řadu odborníků, stát je také pravidelně kontroluje. Menší firmy se ale snaží proplouvat, a často ani netuší, co všechno by měly plnit.

Provést jednou ročně požární cvičení a uspořádat školení řidičů firemních osobních automobilů - to jsou základní povinnosti, na které si vzpomněla při dotazu Profitu skoro každá oslovená menší či střední firma.

Důvěrně ovšem také skoro bez rozdílu potvrdily, že právě tyto bezpečnostní standardy bez uzardění porušují.

Požární cvičení se (pokud vůbec) koná jen na papíře podepsaném příslušnými zástupci firmy a odborů. Referentské zkoušky na řízení osobních vozidel probíhají v nejlepším případě jako přátelská debata mezi zástupcem autoškoly a pracovníky firmy. A probíraná témata? Kde nejčastěji policie v regionu dává radary nebo chytá nepozorné řidiče na nepřehledných křižovatkách při špatné přednosti v jízdě. V poslední době ovšem přibyla i praktická varování: zapínat pásy, zapnout světla i v létě, mít reflexní vesty.

ŠKOLENÍ NEJSOU PRO NIC ZA NIC

Pravidelným řidičům připadají podobná školení směšná. Bohužel ale nejsou - nebo by být neměla. Právě ve služebních vozech dochází nejvíce k smrtelným případům při úrazech v povolání. A důvody? Stejné jako ty, na které se řidiči vzájemně upozorňují proti policejním kontrolám. Nedodržování rychlosti jízdy, nedání přednosti v jízdě a v poslední době stále víc i nehody zaviněné nepozorností způsobené telefonováním při jízdě. Často jde přitom právě o služební hovory.

To vše je ale pouhý vrcholek ledovce. Firmy často přecházejí i jiná bezpečnostní pravidla, a to i z neznalosti. Olej vsáknutý na podlaze, nezajištěné lahve s chemikáliemi, zrezivělý požární žebřík či prošlý hasicí přístroj. A to není všechno. Která textilka či účtárna si například uvědomuje, že uhynulý hmyz ve stropních svítidlech snižuje světelnost provozu a ohrožuje tak zrak pracovníků? Za to všechno mohou přijít až statisícové pokuty. Inspektoři bezpečnosti práce ale takové věci často nekontrolují, dokud nedojde k úrazu nebo žalobě na firmu. Ani zaměstnanci či odboráři pověření kontrolou bezpečnosti provozu si u svého zaměstnavatele nechtějí dělat problémy, dokud nedojde ke skutečně vážným potížím.

VELKÉ FIRMY SE JISTÍ

Významné podniky s mnoha zaměstnanci a silnými odbory mají proti podobným obavám určitý odstup kvůli jisté anonymitě stěžujících si pracovníků. V menších firmách se ale stížnosti často berou osobně. Velké společnosti navíc mají situaci na poli bezpečnosti práce dobře zmapovánu a vědí jak pravidla neporušovat.

„My víme, kde existuje nebezpečí z pohledu bezpečnosti práce, hygieny práce, požární ochrany, používání nebezpečných chemických látek a podobně. Z každé této oblasti jsou v našich závodech zastoupeny technologie pro zátěž teplem, hlučnost, prašnost, vibrace a podobně,“ souhlasí Petr Sedláček ze společnosti Siemens. Všechny provozy firmy i přes vyšší finanční náklady s velkou rezervou splňují veškeré normy a nařízení platná v Evropské unii i v České republice.

NEČEKANÉ POTÍŽE S jinými problémy se potýkají menší firmy. V legislativním zmatku různých předpisů se často nevyznají a požadavky inspekce je potom překvapí.

Továrna Vamberecká krajka je specifickým výrobním závodem. „Máme jednak ruční výrobu krajek a jednak strojovou produkci krajek, dále šití například ubrusů, ložního prádla a podobně. To znamená, že podléháme kontrole jako kterýkoliv jiný textilní podnik. Nejčastěji musíme procházet měřením hlučnosti, prašnosti a kontrolou kvality osvětlení. Největší obtíže jsme ale paradoxně zaznamenali při výdeji jídel zaměstnancům. Malá kuchyňka přestala vyhovovat parametrům, které po nás vyžadovala hygiena. Místo, kde se jen rozdělovala jinde uvařená a dovezená jídla, mělo být celé vybaveno nerezovým zařízením. Spočítali jsme si, že by nás to stálo čtvrt milionu korun a dovoz jídel zaměstnancům jsme zrušili,“ říká jednatel společnosti Vamberecká krajka CZ Karel Menšík.

PORUŠOVAT PRAVIDLA SE NEVYPLATÍ Škoda Auto na své zaměstnance neuplatňuje při bezpečnosti práce nadstandardní podmínky. Ale pokud někdo pravidla poruší, je postih okamžitý a nelítostný. „U porušení pracovní kázně je prvním krokem upozornění a dalším krokem je finanční postih,“ říká zástupce automobilky Jaroslav Černý.

Přísná opatření se ostře sledovaným podnikům vyplácí. Například ve společnosti Chemopetrol nebyla žádnému zaměstnanci udělena pokuta za porušení bezpečnostních či požárních pravidel už od roku 1995. „Podnik získal i osvědčení Bezpečný podnik, přesto nás každý rok kontroluje několik inspektorů,“ říká mluvčí firmy Petr Veselý. Zároveň připomíná, že tyto kontroly nejsou jen formální, ale inspektoři kromě papírových dokladů kontrolují i skutečný stav provozu, což trvá až jeden týden.

PRAKTICKÉ RADY BEZPEČNOSTNÍ DESATERO

1) Stanovit rozsah činností podle předmětu podnikání

2) Sestavit seznam právních předpisů o zajištění bezpečnosti práce

3) Vyhledat rizika možného ohrožení zdraví zaměstnanců

4) Vytvořit seznam osobních ochranných pracovních prostředků

5) Informovat pracovníky o rizicích práce

6) Zajistit závodní preventivní péči

7) Provádět školení a vést o něm dokumentaci

8) Vést knihu úrazů

9) Pravidelně kontrolovat úroveň bezpečnosti práce a znalostí zaměstnanců

MM25_AI

10) Přihlásit pracovníka k zákonnému pojištění od prvního dne pracovního poměru

Zdroj: Národní informační centrum BOZP

DŮLEŽITÉ ADRESY Státní úřad inspekce práce: www.suip.cz Ministerstvo práce a sociálních věcí: www.mpsv.czVýzkumný ústav bezpečnosti práce: www.bozpinfo.czBezpečnost a ochrana zdraví při práci pro malé a střední podniky: http://bzp.cz Komora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany ČR: www.civop.cz Evropská agentura pro BOZP: http://osha.mpsv.cz/
  • Našli jste v článku chybu?