PŘÍKLADY SPORNÝCH ZAKÁZEKNotebooky pro poslance. Kancelář Poslanecké sněmovny letos rozhodla o nákupu 220 přenosných počítačů od firmy AutoCont za 9,9 milionu korun.Jeden z účastníků veřejné soutěže, firma Dell, přitom nabízel notebooky stejných parametrů za poloviční cenu.
PŘÍKLADY SPORNÝCH ZAKÁZEK Notebooky pro poslance. Kancelář Poslanecké sněmovny letos rozhodla o nákupu 220 přenosných počítačů od firmy AutoCont za 9,9 milionu korun.
Jeden z účastníků veřejné soutěže, firma Dell, přitom nabízel notebooky stejných parametrů za poloviční cenu. Největší roli při hodnocení totiž hrál požadavek na páčku blokující bezdrátové připojení počítače k síti, kterou nabízel pouze AutoCont.
Komunikační infrastruktura veřejné správy. Vláda Miloše Zemana přidělila v roce 2001 Českému Telecomu pětiletou zakázku v řádu několika miliard korun bez výběrového řízení, přestože v té době již existovali alternativní telekomunikační operátoři.
Internet do škol. Další spornou a údajně předraženou zakázkou za vlády Miloše Zemana byl projekt Internet do škol. Zvítězila firma AutoCont, když ostatní uchazeči byli vyřazeni kvůli formálním nedostatkům.
Mýtné. Antimonopolní úřad nezjistil pochybení při výběru provozovatele mýtného na českých dálnicích. Už před zadáním zakázky se objevily informace, že předem jistým vítězem je firma Kapsch. Ta pak sice nabídla až třetí nejlevnější cenu, ale další tři uchazeči byli ze soutěže vyloučeni. Auta pro Prahu. Magistrát zorganizoval prostřednictvím poradenské firmy Certos soutěž na nákup více než dvou set automobilů takovým způsobem, že požadovaným parametrům (kombinace obsahu a výkonu motoru) odpovídaly pouze automobily Škoda.
Lesy České republiky. Předchozí vedení této státní firmy tvrdilo, že se na ně zákon o veřejných zakázkách nevztahuje, protože nejde o správní ani samosprávní úřad. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže letos rozhodl, že Lesy ČR musí vypsat nové zakázky podle zákona. Veřejným zadavatelem je totiž i právnická osoba, která byla zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu a je financována převážně veřejnými zadavateli, nebo je jimi řízena či kontrolována.
Trolejbusy nejsou autobusy. Dopravní společnost Zlín-Otrokovice rozhodla o doplnění svého vozového parku o šest nízkopodlažních trolejbusů. Kvůli snaze o unifikaci vozů firma zadala zakázku bez soutěže přímo firmě Karosa, od které již odebírala autobusy. Podle ÚOHS však šlo o nákup zboží vzájemně se odlišujícího druhu, a proto nebylo možno označit dodávku trolejbusů jako „dodatečnou“ k zakázkám na autobusy. Dopravní společnost neprokázala, že na trhu neexistuje jiný dodavatel, který by jí nabídl trolejbusy za nižší cenu.
Stále stejné firmy. Radnice brněnské části Žabovřesky dostala pokutu za sedm zakázek na regenerace domů. Zákon stanoví, že zadavatel nesmí vyzývat k podání nabídky opakující se okruh zájemců, jestliže takový postup není odůvodněn charakterem zakázky. Radnice přitom při soutěži oslovovala stále stejné firmy, přestože předmětem plnění byly běžné stavební práce. Nešlo o zakázky, jež by samy o sobě byly mimořádné a odůvodňovaly tak zadávání opakujícímu se okruhu zájemců.
Rozdělený areál. Radnice v Uherském Hradišti rozdělila výstavbu sportovního areálu na dílčí zakázky. Celková investice přitom činila téměř 70 milionů korun, takže město bylo povinno vypsat obchodní veřejnou soutěž. Zakázky spočívaly v plnění stejného nebo srovnatelného druhu, neboť se jednalo o investiční akce připravované ve shodném čase a na shodném místě. Všechny stavby tvořily funkční celek.
Partnerství bez soutěže. Prostějovská radnice zadala stavbu městského oddechového a sportovního centra za 200 milionů korun, aniž by postupovala podle zákona o veřejných zakázkách. Přestože zakázku zadala prostřednictvím městské společnosti, jednalo se o veřejné peníze.