Menu Zavřít

Velké problémy pro malé děti

3. 2. 2020
Autor: Euro.cz

Vítěz ceny o nejlepší inovaci ve vzdělávání přibližuje závažná témata školákům

Českým učitelům chybí metodická podpora k tomu, jak s dětmi mluvit o vážných globálních problémech současného světa. Proto vznikla dětská knížka s názvem Největší přání, která příběhovou formou otvírá dětem zásadní témata, jako jsou dětská práce, udržitelná spotřeba, klimatická krize nebo migrace.

Knihu vytvořil tým metodiček ze vzdělávacího programu Varianty organizace Člověk v tísni a 29. ledna si za ni odnesl první cenu v soutěži EDUína pro inovace ve vzdělávání.

„Dlouhodobou spoluprací s učiteli základních škol jsme zjistili, že mají strach se pouštět s dětmi do těžkých a náročných témat, chtěli jsme to překonat“ popisuje Veronika Endrštová problém v českých školách, na který reagovali. „My si myslíme, že děti nejsou tak malé, aby nerozuměly velkým problémům“ zaznělo z jejích úst při prezentaci projektu.

Mezigenerační obohacení

Druhá ze tří vítězných iniciativ s názvem Přečti od organizace Mezi námi řeší problematiku samoty seniorů.

Zprostředkovává jim možnost docházet do školky v blízkosti jejich bydliště, kde se z nich stávají čtecí dědečkové nebo babičky.

„Obohacení je oboustranné.

Senioři chtějí trávit čas s dětmi, protože z nich nabírají energii a mají jim co předat, děti se učí nejen češtině, ale také fungovat v mezigeneračních vztazích, protože to bude čím dál aktuálnější téma“ vysvětluje koordinátorka projektu Anna Strnadová.

„Každý týden víc než tři tisíce dětí slyší pohádku od své čtecí babičky nebo čtecího dědečka“ shrnuje úspěchy.

Učitelé sobě

Od roku 2010 učí Martin Kaderka na Gymnáziu Na Zatlance mediální výchovu, v té době ještě podle jeho slov nikoho nezajímala. Až o čtyři roky později se podle něj po konfliktu Ruska a Ukrajiny začali všichni zajímat, jestli a jak se mediální výchova ve školách učí. Začal s kolegy sdílet své materiály z výuky a toto snažení vyvrcholilo vznikem webu Svět médií, kde je pro učitele k dispozici mimo jiné otevřená učebnice, kterou Kaderka průběžně doplňuje. „Teď je tu spousta skvělých projektů, které si učitelé můžou pozvat do škol, ale pokud se budeme vážně bavit o tom, jak zvýšit celkovou mediální gramotnost, je nutné, aby se mediální výchově věnovali především kmenoví učitelé. Aby se dostala do učitelských sboroven“ popisuje problematiku z úhlu pohledu učitelů.

Gramotnost, bezpečnost, šikana

Kromě zmíněného Světa médií byl mezi deseti finálovými projekty, které se o ceny EDUína ucházely, ještě další projekt zaměřený na problematiku médií.

Brněnští studenti z Masarykovy univerzity objíždějí školy s interaktivní hrou Fakescape. Bezpečnost dětí na internetu se snaží zvýšit pomocí interaktivního komixu Digitální stopa a zlepšit povědomí o moderních dějinách a konkrétně o roce 1989 zase pomáhá prostřednictvím YouTube videí projekt Rok revoluce Knihovny Václava Havla. Stejně jako Přečti se na děti v předškolním věku zaměřil také projekt Dobrý začátek, který je učí pracovat s vlastními emocemi. Dobrý začátek získal cenu veřejnosti.

Za organizaci Člověk v tísni kromě knížky Největší přání soutěžil také projekt Active Citizens, ten podporuje u dětí občanskou aktivitu a rozvíjí kompetence k ní potřebné. Minimalizovat šikanu je cílem projektu od Aisis a témata jako vznik závislostí, finanční gramotnost nebo právě šikana přináší do škol ve svých interaktivních divadelních představeních herci z Divadlety.

Zacelujeme díry

Fakt, že dva ze tří vítězných projektů reagují na podobný problém, poukazuje na nedostatek českého vzdělávacího systému, chybějící metodiky a vzdělání učitelů v průřezových tématech. „Mediální výchova není tradiční součástí vzdělávacího systému jako například v Maďarsku, kde můžete studovat třeba specializaci dějepis a mediální výchova“ popsal Martin Kaderka. A neplatí to jen o mediální gramotnosti. „Ten problém je z části v rámcovém vzdělávacím programu, kde jsou průřezová témata, která jsou učitelům doporučena učit. Ale problém je, že chybí podpůrné materiály. Rámcový vzdělávacíprogram dává cíle a směr, kam můžou ve výuce jít, ale učitelé se potřebují o něco opřít.

Oni sami během svého vzdělávání těmi tématy neprošli.

bitcoin_skoleni

Takže to je ta díra, kterou my se snažíme zacelovat“ uzavírá Endrštová. •

  • Našli jste v článku chybu?