Menu Zavřít

Velké územní plány

19. 1. 2006
Autor: Euro.cz

Hlavní město Praha

MM25_AI

PRAHA (bor) - Cestující přilétající na ruzyňské letiště mohou obdivovat nový moderní terminál, příjemné dojmy ale končí s branou areálu. Na rozdíl od západních metropolí Praha nenabízí rychlou dopravu do centra. Radní hlavního města tvrdí, že by se situace měla začít měnit po roce 2010. Minulý týden schválili návrh doporučené změny územního plánu pro trasu metra A, která by vedla z Vítězného náměstí na letiště. Důrazně tím řekli ne rychlodráze, kterou prosazuje ministerstvo dopravy. „Tento krok je nezbytný k tomu, aby se změna územního plánu proměnila ve stavební činnosti. Doprava na letiště se musí řešit, a to nemluvím o běžné dopravě lidí z Kladna a okolí. Dennodenně se tato trasa ocitá na hranici únosnosti dopravní vytíženosti,“ uvedl náměstek primátora Jan Bürgermeister.
Dopravu pro skoro dvě stě tisíc Pražanů by mělo zlepšit plánovaných osm nových stanic, prodloužení trasy metra představuje čtrnáct kilometrů tunelů. Ze stanice Dejvická by mělo metro vést pod ulicí Evropskou na Červený Vrch, kde je naplánovaná jednolodní zastávka s vestibuly umístěnými přímo pod povrchem. Dále trasa metra pokračuje na Veleslavín, kde by měla vzniknout další stanice. Z Veleslavína by podzemní dráha vedla k sídlišti Petřiny, další úsek tratě směřuje k Fakultní nemocnici Motol. Možné by prý bylo i větvení trasy směrem na Řepy a Zličín, z těchto důvodů se metro za stanicí Motol stáčí severovýchodním směrem na Bílou Horu. Následovala by stanice Dědina, z níž metro stoupá severozápadním směrem ke stanici Dlouhá Míle. V dalším úseku je trasa vedena v zářezu směrem na letiště. Metro by tam mohlo vést po povrchu. Stanice Letiště Praha Ruzyně je konečná.
Náklady na výstavbu prodloužené trasy A by se podle předchozích odhadů vyšplhaly na zhruba 38 miliard korun. Radní tvrdí, že by výstavba mohla začít ještě před rokem 2010. V tomto termínu mělo být zahájeno také budování trasy metra D, která propojí centrum s jihem města bez závislosti na Nuselském mostu. Někteří odborníci jsou však názoru, že je to nereálné, pražský magistrát se prý už soustředí jen na přípravy prodloužení trasy A a trasu D odložil k ledu.

  • Našli jste v článku chybu?