Menu Zavřít

Velkolepý návrat

5. 5. 2006
Autor: Euro.cz

Konečně důvod, aby Alfa stála za koupi nejen kvůli charismatu

Krize Unie svobody podobající se protahovanému pohřbu vyústila v pentagramový image korunovaný touhou po legalizaci marihuany. Bez přehánění: nejzajímavější návrh, s jakým kdy jakýkoliv český politik přišel. Na tom je znát, že skutečné poklady vznikají teprve pod tlakem. Komisař Špidla by jistě použil přirovnání o olivách a lidech, my se omezíme na připomenutí, že aby vznikla Alfa 159, musel italský výrobce projít nejtemnějším finančním očistcem své historie.
Značka Alfa Romeo fascinovala designem téměř každého svého modelu a neméně silný estetický zážitek nabízí také Alfa 159. A to jak zvenčí, tak uvnitř. Masivní středová konzola pokrytá imitací hliníku se obrací k řidiči a úspěšně vytváří dojem, že Alfa vznikla kvůli němu. Obzvláště efektní je na ní trojice hluboko zapuštěných kruhových budíků, informujících o stavu paliva v nádrži, teplotě vody a oleje. V sedadle pokrytém příjemnou látkou (v základní výbavě) člověk za volantem snadno nalezne tu správnou polohu pro řízení a v červené barvě se utápějící displej počítače agresivně září mezi tachometrem a otáčkoměrem.
Zklamáni nebudete, ani když se pustíte do podrobnějšího zkoumání interiéru. Materiály volili v Alfě Romeo s rozmyslem a vykazují velmi dobrou kvalitu, na slušné úrovni je rovněž jejich zpracování. Nervozitu může vyvolat pouze lišta táhnoucí se napříč palubní deskou, která se těsně u dveří spolujezdce u vozu, který jsme testovali, mírně odchlipovala. Že by vzpomínka na minulost? Alespoň se obešla bez vrzání.
Alfa 159 se prezentuje jako sportovní sedan, takže po něm lze oprávněně požadovat vzrušení i poté, co zasunete obdélníkový klíček do zdířky a stisknete startovací tlačítko. (Proč, proboha, tolika automobilkám najednou vadí tradiční spouštění motoru?) Jestliže se vpředu nachází nejslabší benzinový agregát v nabídce, můžete o něm vzhledem ke značné hmotnosti vozu zapochybovat a průměrná akcelerace na stovku za 9,7 vteřiny vám dá za pravdu. Přestože se konstruktérům z Alfy Romeo podařilo z devatenáctistovky dostat výkon 160 koní, což patří mezi stejně objemnými motory k tomu nejlepšímu na trhu, výraznější dynamické přednosti hledejte spíše v dražší verzi s motorem 2,2 JTS.
Značnou výhodou nejslabší benzinové pohonné jednotky nicméně je, že vás strhne jadrným zvukem, který obyčejné cestování osmdesátkou proměňuje v osvěžující zážitek. Motor poměrně zdařile zabírá od nízkých otáček, to nejlepší jednak po stránce zvuku a jednak výkonu z něj ovšem dostanete až těsně před červeným polem otáčkoměru. Je přitom stejně jako podvozek dobře utlumený, díky čemuž posádku nerozbolí hlava z hluku ani po dlouhé jízdě. Šestistupňová převodovka by mohla pracovat trochu kultivovaněji, hlavně by však měla mít o něco praktičtěji odstupňovanou šestku. Zejména na dálnici by se tím ušetřilo něco paliva. V průměru totiž Alfa 159 1,9 JTS jen výjimečně vyžaduje méně než deset litrů na sto kilometrů.
Sportovní charakter podporuje opticky semknutá kabina, díky níž při jízdě Alfa nepůsobí dojmem velkého automobilu, i když jsou její vnější rozměry úctyhodné. Přitvrzené odpružení minimalizuje náklony karoserie a řidiči dodává jistotu v zatáčkách, zatímco přejezdy hrbolů a děr se v kabině projevují jakoby zpovzdálí. Celku přitom vévodí velmi rychlé řízení, kvůli němuž se v prvních chvílích může jevit Alfa trochu nervózní. Jakmile však dojde na ostré zatáčky, budete mu blahořečit.
Kabina není semknutá pouze opticky, a to je znát všude kromě místa řidiče a spolujezdce. Cestujícím na zadních sedadlech je Alfa trochu těsnější v oblasti nohou a kufr schopný pojmout něco málo přes 400 litrů se řadí v konkurenci do podprůměru. Nakládací otvor je navíc kvůli zadním svítilnám nepříjemně omezený.
S motorem 1,9 JTS stojí Alfa 159 necelých osm set tisíc, takže je zároveň nejlevnější v nabídce. V základní výbavě najdete palubní počítač, manuální klimatizaci, audiosystém s přehrávačem CD a osmi reproduktory, kožený volant a kontrolu jízdní stability. To není nic extra, ale na druhé straně podobně složenou standardní verzi najdete u konkurenčních luxusních sedanů střední třídy, a přitom je startovací cena o pár tisíc vyšší. Za skvěle vypadající automobil se sympatickým motorem to nejsou vyhozené peníze, a také proto Alfa 159 automobilce vydatně pomůže směrem ke světlejší budoucnosti.

Alfa Romeo 159 1,9 JTS

  • Motor: zážehový čtyřválec
  • Objem: 1859 cm3
  • Max. výkon: 118 kW
  • Převodovka: 6stupňová, manuální
  • Nejvyšší rychlost: 212 km/h
  • Průměrná spotřeba: 8,7 litru na 100 km
  • Základní cena: 795 000 Kč

Klady
+ impozantní vzhled
+ odhlučnění motoru i podvozku
+ kvalita materiálů v interiéru

MM25_AI

Zápory
- vyšší spotřeba
- malý nakládací otvor kufru
- místo na zadních sedadlech

  • Našli jste v článku chybu?