Menu Zavřít

Velkolepý plán na obnovu slávy

12. 9. 2006
Autor: Euro.cz

Reorganizace leteckého a kosmického průmyslu ...

Je to oportunistická finanční spekulace, nebo začátek nového strategického partnerství? Otázka vyvstala po nedávných zprávách, že ruský bankovní dům Vněštorgbank (VTB) zaplatil jednu miliardu dolarů za téměř pětiprocentní účast v Evropské společnosti pro vzdušnou obranu a vesmír (EADS), která vlastní firmu Airbus. Obě uvedené firmy se k tomu nechtěly vyjádřit.
Zájem VTB by se mohl vysvětlit cenou akcií EADS, která se letos propadla o 28 procent, do značné míry kvůli obavám týkajícím se nového obřího tryskového letadla Airbus A380. Jenže státem vlastněný Vněštorgbank úzce spolupracuje s Kremlem a Rusko se chystá k velké restrukturalizaci vlastního leteckého průmyslu. Plán, který schválil Kreml, uvádí, že osm leteckých závodů a pět leteckých konstrukčních kanceláří má být sloučeno do obrovského holdingu nazvaného United Aircraft. Tato společnost, jež bude ze 75 procent v majetku státu a bude mít výnosy ve výši téměř tří miliard dolarů, by mohla těžit z kontaktů se západními leteckými firmami. Konsorcium EADS bude mít v United Aircraft podíl přibližně 2,5 procenta díky tomu, že v roce 2004 zakoupilo deset procent firmy Irkut, která patří do holdingové společnosti.

Reorganizace je posledním příkladem změny, která se v Rusku právě odehrává. Ve snaze o obnovu průmyslové moci země dohlíží prezident Vladimir Putin na zakládání korporací, které vlastní nebo silně podporuje stát. Ty ovládnou strategické sektory a budou působit v cizině jako celostátní kolosy. Touha Ruska znovu získat ztracenou prestiž se nejzřetelněji projevuje právě v letectví a kosmonautice. V době studené války bylo Rusko v leteckém průmyslu na druhém místě hned po Spojených státech. Třebaže Rusku pořád ještě patří asi 25 procent celosvětového trhu s vojenskými letadly, ročně vyrábí jen asi tucet dopravních tryskových letadel, což odpovídá necelému jednomu procentu světového trhu. Základem ruských letadel jsou dosud modely ze sovětské éry, které znečišťují životní prostředí, mají obrovskou spotřebu paliva a jsou na štíru s bezpečností.

HLAD PO TECHNOLOGII

Vláda slíbila, že v příštím desetiletí bude do společnosti United Aircraft investovat 13,7 miliardy dolarů. Moskva také zřejmě chce přilákat zahraniční partnery, kteří mají technologie potřebné k tomu, aby ruské letecké konstrukce vtáhla do 21. století. Průmysl upíná své naděje na speciální modely, jako je Suchoj Superjet 100, nové dopravní letadlo pro 95 pasažérů, které má podporu Boeingu, francouzského motorářského podniku Snecma a italské společnosti Finmeccanica. „Ruský letecký průmysl zachrání spolupráce s evropskými a americkými firmami,“ míní Viktor Subbotin, generální ředitel společnosti Sukhoi Civil Aircraft, jež bude součástí United Aircraft. Taková spolupráce by mohla zahrnovat strategické spojení se společností typu EADS. Rusko je „potenciálním zdrojem levnějších komponentů Airbusu, který se potřebuje vypořádat s tím, že není konkurenceschopný“, tvrdí Nick Cunningham, analytik londýnské makléřské firmy Panmure Gordon.
Třebaže společnost EADS si asi nepřeje vytvořit s Ruskem silné spojení, jež by mohlo uškodit jejím šancím na získávání amerických obranných kontraktů, naděje Moskvy budou zřejmě záviset na injekcích západní technologie. To je patrně jediná cesta, jak se ruský letecký průmysl může znovu zapojit do globální hry. Celostátní kolosy Ruská investice do konsorcia EADS možná pozvedne společnost United Aircraft, jedno z průmyslových monster vznikajících za Putinovy vlády

MM25_AI

  • GAZPROM Největší ruská společnost, v současnosti pevně pod kontrolou Kremlu, je významným nástrojem zahraniční politiky a klíčovým hráčem v celosvětové energetice. Výnosy:* 49 miliard USD
  • ROSNĚFŤ Kdysi nepatrný státní podnik se stal významným ropným hráčem poté, co spolkl aktiva Jukosu za silné podpory Kremlu. Výnosy:* 24 miliard USD
  • RUSAL Soukromá firma, jež by se mohla stát největším výrobcem hliníku na světě, kdyby došlo k fúzi, kterou podporuje Kreml, s ruským konkurentem Sualem. Výnosy: 9 miliard USD *AVTOVAZ Největší výrobce automobilů, který je pod státní kontrolou poté, co ho převzali vedoucí pracovníci ruské organizace pro vývoz zbraní. Výnosy:* 5 miliard USD *UNITED AIRCRAFT Aby vzkřísila letecký sektor potýkající se s potížemi, Moskva slučuje ruské výrobce letadel do jedné entity, kterou má ze 75 procent vlastnit stát. Výnosy: 3 miliardy USD
  • VNĚŠTORGBANK Státní bankovní dům Vněštorgbank, ruský finanční hráč číslo dvě, také patří mezi nejrychleji rostoucí společnosti v zemi díky akvizicím soukromých bank. Aktiva:* 37 miliard USD

*2005 ** odhad po fúzi
Pramen: Ruské ministerstvo průmyslu a energetiky, BusinessWeek

Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?