Jiřím Hejdukem
Firmy zavádějící podnikový software mají za sebou úspěšné období. Nějakou formou informačního systému dnes disponuje v podstatě každý větší podnik a zájem prodejců softwaru se nyní začíná soustředit na střední a malé podniky. „To jsou specifičtí zákazníci. Za pár let budou z hlediska naplnění informačními systémy ve stejné pozici, jako jsou velké firmy dnes, a pak v oboru nastane nutná konsolidace,“ říká generální ředitel společnosti IDS Scheer Jiří Hejduk.
EURO: Velké firmy už své informační systémy mají. Znamená to, že již nejsou pro dodavatele podnikového softwaru atraktivní? HEJDUK: To určitě ne. Velkým implementacím už je sice konec, ale zároveň firmy začínají vyhodnocovat, co vlastně z hlediska technologií mají k dispozici, a hlavně, kolik je to stojí. Chtějí, aby jejich provozní náklady na podnikový software klesaly. Rozpočty na tyto záležitosti už neřeší IT oddělení jako dříve, nyní se o investicích do technologií rozhoduje až na úrovni finančních ředitelů. A ti se ptají, kolik je stojí informatika ve srovnání s jejich byznysem. To vytváří obrovský tlak na náklady. My jako dodavatelé technologií, kteří by chtěli zákazníkům informatiku rozvíjet, získáváme zakázky, v jejichž zadání řešíme, jak náklady na ni snížit.
EURO: Z informatiky se tak trochu stává komoditní byznys, nemyslíte? HEJDUK: Přesně tak. Zákazník ví, jaké technologie bude potřebovat, jak dlouho je bude potřebovat, a kolik ho to bude stát. To úzce souvisí s outsourcingem. Řada firem se spálila v době, kdy bylo módní outsourcovat prakticky všechno. Dnes firmy pečlivě uvažují nad tím, co je možné vyvést ven k externímu dodavateli, a co je naopak nutné ponechat uvnitř společnosti. Zákazníci už vědí, jaká kombinace outsourcingu je pro ně skutečně výhodná, což dokazují i čísla. Objem služeb, které u nás někdo outsourcuje, se zvýšil za poslední tři roky o čtvrtinu.
EURO: Jaké služby se dnes outsourcují nejčastěji? HEJDUK: Například vzdálená správa nebo nepřetržitá on-line podpora. Zákazníci tím zvyšují bezpečnost svých systémů za minimální náklady. Pokud by tyto služby zachovali ve své režii, museli by držet směny navíc a zaškolit lidi nebo přijmout nové. Jednodušší je koupit také služby jako expertizu. Často jde také o hardware. Outsourcingem se náklady na něj přesunou do provozních peněz, vedení firem se nestará o výběrová řízení, nemusí stanovovat nutné minimální vlastnosti a výkon počítačů, neřeší problémy a přesně ví, kolik to bude stát. Firmám to umožňuje jasně vidět náklady na technologie. Ve chvíli, kdy mají implementované procesy, jim to umožňuje začít tlačit na náklady. A to bude trend.
EURO: Sníží se tím objemy tržeb v sektoru? HEJDUK: Změní se jejich složení. Implementace podnikového softwaru dříve probíhala tabulkově. Dodavatel zavedl například SAP, organizace nějakou dobu trpěla, po roce proběhla reimplementace. To bylo drahé a dodavatelé byli spokojení. Náš přístup je jiný. Snažíme se organizaci ohýbat jen částečně. Není možné vnitřní procesy ve firmě překlopit do podnikového softwaru v poměru jedna ku jedné. Zákazníkům ukážeme model v programu, simulujícím procesy ve společnosti, a oni hned vidí, jak budou s novým systémem pracovat. Tam, kde je to rozumné, například v oblasti účetnictví, kde má zmíněný SAP dobře propracované možnosti, je zbytečné v něm cokoliv měnit. Každá změna stojí peníze. Až se shodneme na podobě interních procesů, pak teprve přistoupíme k implementaci podnikového softwaru. K tomu jsou ale potřební odborníci, kteří znají jak dodávanou technologii, tak byznys jednotlivých firem. A těch je málo. Kdo jimi disponuje, bude mít brzy velkou konkurenční výhodu.