Menu Zavřít

Velmi stará a zapomenutá Dieselgate

16. 10. 2015
Autor: Redakce

Nic nového pod sluncem. Skandálu kolem speciálně upraveného software, kterým koncern Volkswagen vybavoval svoje vznětové motory, předcházel v roce 1998 ve své technické podstatě úplně stejný malér. Akorát v něm nefiguroval Volkswagen, ale američtí výrobci těžkých dieselových motorů Caterpillar (stavební stroje) nebo Cummins, a producenti nákladních aut Navistar, Detroit Diesel, Mack Trucks (propojený s nákladní divizí francouzského Renaultu- RVI) nebo švédské Volvo.

Americký Úřad na ochranu životního prostředí (EPA) přitom mohl mít přinejmenším od roku 1994 představu, že výrobci mohou přistupovat k manipulaci řídících jednotek tak, aby testovaná vozidla dokázala vyhovět podstupovaným zkouškám, a v běžném provozu produkují podstatně více emisí.

V interních diskusích na EPA se o tom totiž prokazatelně zmiňovali přímo jeho pracovníci. O čtyři roky později došlo k již zmíněné žalobě EPA a amerického ministerstva spravedlnosti, spor však byl se sedmi tehdejšími provinilci vyrovnán mimosoudně. V rámci vyrovnání zaplatili provinilci 83,4 milionů dolarů na pokutách a zavázali se k investicím za 860 milionů dolarů do vývoje čistějších vznětových motorů a nových řídících jednotek.


Čtěte komentář Vojtěcha Koteckého: Volkswagen se topí v oblacích smogu


Již samotná pokuta byla do té doby v dané oblasti bezprecedentně vysoká, a o události obsáhle informovala masmédia i odborné publikace - počet těchto článků jde do stovek. Na internetu je rovněž dostupné PDF průvodního dopisu a nařízení EPA (plné znění pro fajnšmekry k dispozici zde), které podrobně rozebírá podstatu problému, a je z 15. října 1998. Odvolává se na předchozí edikty úřadu, pokud jde o „pomocná zařízení ke kontrole emisí (AECDs)“. Ty se datují až do roku 1972, respektive do roku 1978, neboť porušování zákona o ochraně ovzduší, přijatého v roce 1970 Kongresem Spojených států (Clean Air Act), bylo v průmyslu a tepelných elektrárnách běžné.

Dílo techniků utržených z řetězu

Je nemožné, aby právníci, kteří mají ve VW na starosti „compliance“, neměli povědomí o Section 203(a)(3) B tohohle zákona, který výslovně zakazuje používání „defeat devices“, jakož i následných upřesňujících předpisů EPA, a nevarovali přinejmenším vedení technického rozvoje ve VW předem, a to již velmi dávno, zřejmě i opakovaně. Když šéf VW pro Severní Ameriku Michael Horn na slyšení podvýboru v dolní komoře Kongresu tvrdil, že software je dílem několika techniků utržených z řetězu, musely se hory zelenat. A to v Americe není dobře, stejně tak jako není dobré výslovně porušovat ustanovení zákona.

Ať již vedly dosavadního velmi úspěšného šéfa Škody Auto Winfrieda Vahlanda jakékoli důvody k tomu, aby odmítnul od listopadu zachraňovat VW v Americe, a raději ze skupiny odejde vůbec, po přečtení těch skoro dvacet let starých úředních lejster z EPA tomu lze velmi dobře rozumět.

eurokomentáře


Čtěte další komentáře autora:

Vorsprung durch Gier und Technik aneb Zoufalství VW

Konec nízkých sazeb v USA a konec levné práce v Česku aneb Odvrácená strana naplněných přání

bitcoin_skoleni

Jako nikdy předtím. Český dluh s negativním úrokem

  • Našli jste v článku chybu?