Americký Úřad na ochranu životního prostředí (EPA) přitom mohl mít přinejmenším od roku 1994 představu, že výrobci mohou přistupovat k manipulaci řídících jednotek tak, aby testovaná vozidla dokázala vyhovět podstupovaným zkouškám, a v běžném provozu produkují podstatně více emisí.
V interních diskusích na EPA se o tom totiž prokazatelně zmiňovali přímo jeho pracovníci. O čtyři roky později došlo k již zmíněné žalobě EPA a amerického ministerstva spravedlnosti, spor však byl se sedmi tehdejšími provinilci vyrovnán mimosoudně. V rámci vyrovnání zaplatili provinilci 83,4 milionů dolarů na pokutách a zavázali se k investicím za 860 milionů dolarů do vývoje čistějších vznětových motorů a nových řídících jednotek.
Čtěte komentář Vojtěcha Koteckého: Volkswagen se topí v oblacích smogu
Již samotná pokuta byla do té doby v dané oblasti bezprecedentně vysoká, a o události obsáhle informovala masmédia i odborné publikace - počet těchto článků jde do stovek. Na internetu je rovněž dostupné PDF průvodního dopisu a nařízení EPA (plné znění pro fajnšmekry k dispozici zde), které podrobně rozebírá podstatu problému, a je z 15. října 1998. Odvolává se na předchozí edikty úřadu, pokud jde o „pomocná zařízení ke kontrole emisí (AECDs)“. Ty se datují až do roku 1972, respektive do roku 1978, neboť porušování zákona o ochraně ovzduší, přijatého v roce 1970 Kongresem Spojených států (Clean Air Act), bylo v průmyslu a tepelných elektrárnách běžné.
Dílo techniků utržených z řetězu
Je nemožné, aby právníci, kteří mají ve VW na starosti „compliance“, neměli povědomí o Section 203(a)(3) B tohohle zákona, který výslovně zakazuje používání „defeat devices“, jakož i následných upřesňujících předpisů EPA, a nevarovali přinejmenším vedení technického rozvoje ve VW předem, a to již velmi dávno, zřejmě i opakovaně. Když šéf VW pro Severní Ameriku Michael Horn na slyšení podvýboru v dolní komoře Kongresu tvrdil, že software je dílem několika techniků utržených z řetězu, musely se hory zelenat. A to v Americe není dobře, stejně tak jako není dobré výslovně porušovat ustanovení zákona.
Ať již vedly dosavadního velmi úspěšného šéfa Škody Auto Winfrieda Vahlanda jakékoli důvody k tomu, aby odmítnul od listopadu zachraňovat VW v Americe, a raději ze skupiny odejde vůbec, po přečtení těch skoro dvacet let starých úředních lejster z EPA tomu lze velmi dobře rozumět.
Čtěte další komentáře autora:
Vorsprung durch Gier und Technik aneb Zoufalství VW
Konec nízkých sazeb v USA a konec levné práce v Česku aneb Odvrácená strana naplněných přání