Řízení kmenových dat by mělo být rozhodující součástí činnosti každé společnosti
V současnosti jsou data pro mnoho společností klíčovými aktivy. Pro některé to však stále neplatí. Nevědí totiž, která data patří k firemním aktivům a jak je optimálně využívat. Hlavním důvodem je, že řízení kmenových dat (master data management, MDM) bývá často považováno za technologickou záležitost a není zasazeno do podnikatelského rámce společnosti.
Finanční přínos
Řízení kmenových dat by mělo patřit k rozhodujícím součástem činnosti každé společnosti. Proto je důležité propojit MDM s jejími strategickými cíli a programy. Nemá smysl se zabývat kmenovými daty zákazníků, pokud si společnost nestanovila strategický cíl stát se ve své oblasti nejlepším produktovým inovátorem. Jakmile totiž propojí program MDM s vlastní strategií, bude pro ni definování obchodního modelu mnohem jednodušší.
Každá společnost má vlastní obchodní model, a proto je rozumné do něj MDM začlenit. Pokud očekává nárůst prodeje o dvacet procent za významného přispění řízení vztahů se zákazníky, měla by si zjistit, co s nimi udělá špatná kvalita zákaznických a produktových dat. A nezapomenout, že se tento účinek opakuje. Tento příspěvek ke strategii společnosti představuje největší část obchodního modelu MDM. I bez strategických iniciativ však může společnost od svého programu MDM očekávat mnoho finančních přínosů.
Výkaznictví a informační technologie
Výkaznictví je jedním z obchodních procesů, který většinou trpí nedostatečnou kvalitou dat. Shromažďování dat z různých systémů je složité a časově náročné, pokud neexistují standardy pro firemní údaje nebo nejsou náležitě řízeny. V rámci výkaznictví existují dvě věci, které pomohou obchodní model pro MDM sestavit.
Především je to vyčíslení „ztraceného“ času, který zaměstnanci společnosti stráví shromažďováním, konsolidací nebo opravováním výkazů či zdrojových dat kvůli jejich nedostatečné kvalitě. To přispěje výnosové straně obchodního modelu MDM.
Za druhé to jsou možné dopady externího výkaznictví – například účetní závěrky, přísné požadavky na sledování v potravinářství nebo farmaceutickém průmyslu či cla. Součástí obchodního modelu MDM by měla být i eliminace nákladů na penále a pokuty, zbytečných dotazů či čekací doby k získání různých povolení.
Správný rámec MDM přináší mnoho výhod i v oblasti informačních technologií (IT). Množství práce, kterou musí vykonat IT podpora, se vyšší kvalitou dat významně sníží. Nebude třeba vyvíjet takové úsilí na dodatečné čištění dat a měly by se i snížit náklady na licence aplikací a software umožňující komunikaci mezi jednotlivými softwarovými komponentami nebo aplikacemi (middleware). Řízení kmenových dat vždy nesníží náklady na IT. Navzdory tomu je dobré vzít MDM při sestavování obchodního modelu v úvahu.
Provozní efektivita
Je třeba také zohlednit provozní efektivitu. Ta má mnoho forem. Patří mezi ně například duplikace tvorby dat v celém aplikačním prostředí, korekce chyb v jejich zpracování – kupříkladu při spouštění plánovacích, fakturačních či produkčních cyklů – korekce nebo nutnost znovu spustit chybné podnikové procesy ve firemních aplikacích, efektivita činnosti call center či provádění fúzí a akvizic. Všechny tyto aktivity spotřebují mnoho lidských zdrojů, a zefektivnění provozu díky MDM proto přinese významné úspory.
Sestavení obchodního modelu MDM však zabere čas. Proto je třeba stanovit strategii a obsah budoucího rámce MDM a definovat základnu, od které lze odvozovat výnosy obchodního modelu. Společnosti by měly začít posouzením současného stavu MDM, které může být založeno na metodice Value Spotter. Ta pomáhá pochopit podstatné záležitosti pro sestavení obchodního modelu a vypracování plánu pro MDM, což společnosti přinese očekávanou hodnotu.
Diagram:
Pilíře obchodního modelu řízení kmenových dat
Strategie Standardy Procesy Technologie Governance Organizace
Řízení kmenových dat
Pramen: Deloitte