Menu Zavřít

Věřím, že budu u zrodu nové tradice, říká Lucie Asenová. Nevěstám pod značkou Amazing Flora By Lucy konzervuje svatební kytice

16. 5. 2023
Doba čtení: 4 minuty
  • Lucie Asenová se snaží dokázat, že vzpomínky na svatbu se nemusejí nutně omezovat pouze na časem zaprášené bílé šaty a jedno menší fotoalbum
  • Před pár lety založila značku Amazing Flora By Lucy, pomocí níž chce v Česku zavést novou tradici. Tradici konzervování svatebních kytic, které tak mohou vydržet třeba i na doživotí
  • Inspirovala se v zahraničí, kde jsou podobné služby vcelku rozšířené. A přestože se nejedná o úplně levnou záležitost, zájem je podle jejích slov velký

Nový impuls k podnikání může přijít kdykoliv a kdekoliv. Lucii Asenovou zaujaly reklamy na sociálních sítích, kterých si všimla během covidové pandemie. A na jejich základě se rozhodla založit značku Amazing Flora by Lucy a pustit se do konzervace svatebních kytic.

Touto činností se v Česku zabývá zatím jen několik málo firem. Ve skutečnosti je totiž obor úplnou novinkou, ale například v Japonsku nebo ve Spojených státech jde o běžnou součást svatby, kterou využívá naprostá většina nevěst. A právě tam se Lucie ráda inspiruje.

 

Seriál Od píky sleduje, jak se daří začínajícím podnikatelům se zajímavým byznysovým příběhem či nápadem na nový produkt nebo službu.

Máte-li pro nás nějaký námět či víte o někom z vašeho okolí, kdo některou z těchto podmínek splňuje, budeme moc rádi, pokud se nám ozvete. Vaše náměty prosím posílejte na email redakce@euro.cz.

Ceny má konkurence srovnatelné, rozdíl je nicméně v technice, s níž pracuje, a samozřejmě i v celkovém stylu. U Amazing Flora by Lucy si mohou nevěsty vybrat ze dvou základních postupů –⁠ klasicky sušených kytic ve vitríně, nebo zalitých do pryskyřice. První způsob je snadnější, a tím pádem i levnější, vydrží ale jen zhruba pět let. Naopak pryskyřice vyžaduje speciální a poměrně drahé nástroje, více času i zkušeností, zato má však doživotní trvanlivost.

Všechny firmy fungují teprve pár let a konkurence zatím není velká. Na druhou stranu jde o službu, kterou většina lidí využije jen jednou nebo dvakrát za život,“ říká Asenová s tím, že květiny prodává nejčastěji v ceně do pěti tisíc korun.

Většina její klientely pochází pochopitelně z Česka, v minulosti už ale měla i zákaznice z Austrálie nebo USA, které se v tuzemsku vdávaly. Sama by jednoho dne svoji značku do zahraničí také ráda dostala, avšak v současnosti jí v tom brání vysoké náklady na přepravu.

Obor, který kolikrát neznají ani svatební agentury

Přestože jako floristka Asenová nikdy dříve nepracovala a vše se učí sama takříkajíc za pochodu, nouzi o klienty rozhodně nemá. Navíc se jí daří oslovovat i různé svatební agentury a koordinátorky (mnoho z nich prý o možnosti uchování svatebních kytic vůbec netuší), díky čemuž již navázala několik dlouhodobých partnerství, která jsou podle ní pro úspěch klíčová.

Lásku k vintage si v Eterle předávají z generace na generaci. Dnes jejich rodinná firma provozuje úspěšný e-shop i půjčovnu
Přečtěte si také:

Lásku k vintage si v Eterle předávají z generace na generaci. Dnes jejich rodinná firma provozuje úspěšný e-shop i půjčovnu

Samotné nevěsty pak za ní přicházejí na doporučení nebo díky příspěvkům na sociálních sítích. Některé z nich si kytici objednávají samy, jiné ji dostanou darem od kamarádek nebo rodiny. V době hlavní sezóny je nutné si termín rezervovat předem. Většina lidí má svatbu o víkendu a kytici mi přinese v pondělí nebo v úterý. Stihnout se tedy dá zhruba osm kytic týdně, ale jen pokud si všechno dobře naplánuji,“ vypočítává Lucie a zdůrazňuje, že uspěchat práci rozhodně nepřipadá v úvahu, neboť by to mohlo mít fatální následky. Svatební kytice je zpravidla jen jedna, a její konzervace se proto musí povést na první pokus.

Existují samozřejmě druhy, které nejsou pro tvorbu květinových obrazů vhodné, jako například gerbery. S těmi Lucie už raději nepracuje a během konzultace navrhne klientce jiný postup. „Většina kytic se mi po více než dvou letech praxe povede bez problému a s reklamací jsem se setkala pouze jednou. Přesto jsou oba typy květinových obrazů velkou zkouškou mých nervů,“ směje se začínající podnikatelka.

Ostatně, není divu, ve své tvorbě vychází z japonské techniky aranžování sušených květin, se kterou přišli samotní samurajové. Nazývá se ošibana, pochází z 16. století a vždy sloužila především k procvičování pečlivosti a trpělivosti.

MM25_AI

Nová svatební tradice?

V současnosti je celá značka Amazing Flora by Lucy Asenové ,one woman show‘, jelikož s ní však má velmi ambiciózní plány, mohlo by se to jednoho dne změnit. V tuto chvíli spolupracuji s dalšími tvůrci, například s truhlářem, který vyrábí rámy, nebo s profesionálním fotografem. A přemýšlím i o zaměstnanci nebo externím spolupracovníkovi, ale ještě uvidím, co přinese letošní sezóna. Problém je v tom, že zatím nemohu nikomu nabídnout práci celoročně,“ dodává.

Klidně vyrobíme i kilometrový přístřešek s fontánou, říká šéf firmy Párty Stany Hned Martin Rajnoch. Limitem je pouze vítr
Přečtěte si také:

Klidně vyrobíme i kilometrový přístřešek s fontánou, říká šéf firmy Párty Stany Hned Martin Rajnoch. Limitem je pouze vítr

Sama řeší sezónnost různě a během zimy se snaží věnovat dalším projektům, které jsou s aranžováním květin a dalších předmětů úzce spojené. Ve svém ateliéru v pražské Písnici tedy začala vytvářet i dekorativní stolky nebo originální obrazy z lahví od alkoholu. Lidé tyto umělecké předměty často kupují jako personalizovaný dárek a zájem o ně se stále zvyšuje. Přesto se Lucie chce věnovat zejména svatebním kyticím. „Do svého podnikání dávám všechno a věřím, že se mi tak podaří vytvořit v Česku i celé střední Evropě novou svatební tradici,“ konstatuje Asenová na závěr.

  • Našli jste v článku chybu?