Bývalí Topolánkovi ministři
Když šéf ODS Mirek Topolánek sestavil v lednu svou druhou vládu, museli někteří členové jeho prvního kabinetu „balit kufry“, aby uvolnili křesla koaličním partnerům. Konkrétně se to týkalo ministra financí Vlastimila Tlustého, šéfa obrany Jiřího Šedivého, kultury Martina Štěpánka, životního prostředí Jana Kalaše, ministryně školství Miroslavy Kopicové a zemědělství Mileny Vicenové. Zdálo se, že jejich spolupráce tím po čtyřech měsících definitivně končí. Jak se ale ukazuje, někteří se během poměrně krátké doby natolik sblížili, že se rozhodli zůstat takříkajíc pod jednou střechou. Konkrétně se to týká tří nestraníků – Kopicové, Vicenové a Kalaše, kteří budou pracovat pro Národní vzdělávací fond (NVF), kde je Kopicová staronovou ředitelkou.
„Využila jsem nabídky bývalé kolegyně Kopicové a od 5. února pracuji ve fondu v oblasti vědy a vzdělávání. Jak to vypadá, bude to pestrá a zajímavá práce,“ říká exministryně Vicenová. Kromě jiného by se v novém zaměstnání měla zabývat i čerpáním prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie, s čímž má bohaté zkušenosti ještě z dob, kdy pracovala v resortu zemědělství (působila v agentuře Sapard pro rozvoj zemědělství a venkova). Ještě před svým nástupem do fondu Vicenová ukončila poradenskou práci pro Petra Gandaloviče (ODS), svého nástupce ve funkci ministra zemědělství.
Kopicová byla ředitelkou NVF již dvanáct let před vstupem do vlády. Dokonce pracovní poměr ani nepřerušila; v době, kdy byla ministryní, čerpala ve fondu neplacené volno. Pracovní styky Kopicové s premiérem Topolánkem trvají nadále, nyní je součástí jeho týmu externích poradců. Jak týdeníku EURO sdělila Milena Vicenová, v roli externího spolupracovníka bude pro Národní vzdělávací fond působit i bývalý ministr životního prostředí Jan Kalaš, jenž je již v důchodovém věku.
NVF má statut obecně prospěšné společnosti. Byl založen v roce 1994 ministerstvem práce a sociálních věcí s podporou Evropské komise. Za cíl si vytkl podporovat konkurenceschopnost českých firem a růst zaměstnanosti cestou zvyšování kvalifikace lidských zdrojů a rozvojem systému celoživotního vzdělávání.