Menu Zavřít

Věrnostní program iBod využívá cloud

29. 2. 2016
Autor: Euro.cz

Dynamicky rostoucí projekt si žádá hlavně spolehlivý provoz a dostupnost i ve chvílích velké zátěže

Rychlý růst a nároky na bezpečnost, to byly faktory, se kterými se musel vypořádat dynamicky se rozvíjející věrnostní program iBod. Jeho nabídky využívá už více než milion zákazníků, kteří si díky němu mohou body nasbírané u různých obchodníků vyměnit za odměny podle vlastního výběru. A další přibývají. To vše výrazně navyšuje i nároky na ? remní IT, zejména v oblasti infrastruktury a bezpečnosti. Zásadním požadavkem přitom je udržet spolehlivý provoz a dostupnost i ve chvílích nejvyšší zátěže. Společnost Mr. Red, která program provozuje, si proto jako nejvhodnější možnost pro další rozvoj zvolila cloudové řešení Microsoft Azure.

„Takový program se současným počtem zákazníků, který dosahuje téměř 1,25 milionu, má pochopitelně obrovské nároky na zpracování dat, jejich vyhodnocení a v neposlední řadě také zabezpečení celého systému, od přijetí obálky přes data transferring po volání na infolinku,“ vysvětluje CEO společnosti Mr. Red Luděk Šmíd. Chvíle nejvyšší zátěže přitom přichází ve chvílích, kdy ? rma komunikuje informace o aktuálních nabídkách a akcích nebo posílá výpisy z účtů, novinky či marketingové akce.

Projekt iBod je největším programem zákaznických výhod nové generace v Česku.

Zákazníkům nabízí zisk odměn za nákupy tak, že nasbírané ibody vymění za odměny podle vlastního výběru. Od roku 2013 se do něj zapojilo už padesát pět ? rem z dvaceti šesti segmentů. Patří mezi ně mimo jiné Česká spořitelna, OMV nebo Datart. Program využívá přes milion zákazníků, kteří už vyčerpali ibody v hodnotě přes sto milionů korun.

SLEVY I PODPORA NADACÍ ČI SPORTOVCŮ

„Prakticky to funguje tak, že ke každému nákupu zákazník předkládá svou iBod kartu, na kterou se mu načítají ibody, jejichž hodnotu ovlivňuje pochopitelně výše nákupu, přepočtový koeFIcient partnera či speciální akce. Ibody lze také získat za věrnost k České spořitelně či dalším subjektům poskytujícím služby,“ popisuje Šmíd. Za ně si pak může zákazník u vybraných obchodníku zlevnit nákup, celý ho uhradit nebo si objednat jednu z odměn v internetovém katalogu ibod.cz. Karta také nabízí nejrůznější odměny, akce či jiné bene? ty. Díky projektu Todokazeme.cz mohou lidé nasbírané ibody věnovat na konto nadací, sportovních týmů, sportovců či veřejně prospěšných organizací.

Hlavní výhodou programu je podle jeho tvůrců ucelenost, kdy je vše soustředěné do jednoho zákaznického účtu, do jedné věrnostní karty. „To vše přináší zákazníkům nejen maximalizaci získaných benefitů, ale pomáhá také obchodníkům deFInovat produkt či nabídku šitou na míru uživatelům a správně je identiFIkovat. Právě tato odlišnost od ostatních věrnostních programů a systémů přináší koncovému uživateli širokou škálu možností, mezi něž například dnes spadá také možnost využití nákupů i v pokladních zónách či e­shopech nejen jednoho, ale mnoha partnerů,“ popisuje Šmíd.

CLOUD JAKO DOPLNĚK VLASTNÍ IT INFRASTRUKTURY

Program je tak z pohledu výkonu nárazově citlivý hned v několika oblastech. „Jedná se o schopnost online komunikace s obchodními místy při partnerských akcích nebo týdenní a měsíční iterace rozsáhlých výpočtů transakcí a plateb či z pohledu pravidelných marketingových a obchodních komunikací formou newsletterů,“ říká CEO společnosti Core Systems, IT providera systémů služeb programu iBod, Adam Hörzenberger. Cloudové řešení je tak podle něj vhodným doplňkem vlastní technické infrastruktury, a to právě v oblastech, které jsou citlivé na objem zpracovávaných dat. Firma tím navíc ušetří, protože nepotřebuje investovat do vlastního hardwaru a softwaru. „Možnost dynamického pokrytí výkonových špiček, snadná škálovatelnost a rozšiřitelnost na požádání dělají z cloudového řešení vhodný nástroj pro investora, projektanta i IT oddělení projektu,“ vysvětluje Hörzenberger. Přiznává přitom, že zpočátku nebyla volba cloudového řešení vůbec jednoduchá.

V době, kdy věrnostní program vznikal, se totiž stále jednalo o relativně nový technologický postup. Vzbuzoval tak nedůvěru u partnerů projektu i investorů. „S pomocí inovativního pohledu projektantů z Core Systems a s podporou Microsoftu a jejich Azure se nám podařilo důvěru v této oblasti získat a úzká spolupráce již přináší své ovoce,“ pochvaluje si nyní Hörzenberger.

Jako u většiny věrnostních programů, tak také u iBodu je jedním ze stěžejních témat otázka bezpečnosti, a to i vzhledem k tomu, že partnerem je největší tuzemská banka Česká spořitelna. „Projekt je pod trvalým a velmi kritickým dohledem jak ze strany partnerů a investorů, tak také nás samotných,“ říká CEO s tím, že díky Microsoft Azure má společnost možnost využívat nejrůznější penetrační a zátěžové testy, což přispívá k celkové stabilitě a bezpečnosti provozu.

ebf - tip - debata

Hlavní výhodou programu je podle jeho tvůrců ucelenost, kdy je vše soustředěné do jednoho zákaznického účtu, do jedné věrnostní karty.

O autorovi| MARKÉTA ŽIŽKOVÁ, zizkova@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).