Menu Zavřít

Veronika Jonášová: Bolest zvaná stávky

11. 5. 2015
Autor: CC BY-SA 2.0: Lars Steffens; Flickr.com

Claus Weselsky: jméno, které dnes znají všichni Němci. Není moc o co stát, protože vyvolává vztek na tvářích milionů lidí. Je to „muž, který pro své cíle nechal zastavit republiku“, jak o něm píše třeba časopis Stern. Znám ho dobře i já: nemohu se kvůli němu normálně pohybovat po městě a stejně jako většina ostatních Berlíňanů musím měnit své plány. Za poslední rok je to už poněkolikáté.

Vlaky v zemi teď nejezdily od pondělního večera do nedělního rána. „To už mu musí přece někdo zakázat,“ znělo stále hlasitěji v mém okolí. Celkem na šest dní vypadla nejen mezinárodní vlaková doprava, ale i ta městská – v Berlíně přestaly jezdit S-Bahny. Je to už osmá stávka v táhlém konfliktu mezi strojvedoucími a jejich zaměstnavatelem.

Německé dráhy slíbily zvednout plat tak, jak žádali protestující, ale odborářský předák Claus Weselsky na to zareagoval vyhlášením právě rekordní stávky. Podle mnohých za nepřiměřenou akci může fakt, že v konfliktu se bojuje o moc. Weselsky a jeho odbory totiž chtějí vyjednávat i za další profese na dráze, třeba za posunovače. Cestujícím tak nezbývá než na nástupišti meditovat, jak jim radí média ve článcích věnovaných tomu, „jak přežít další stávku“.

Takové návody by si měli Němci schovávat: hodí se nejen kvůli dráhám. Stávky tu totiž toto jaro zažívají boom. A pro běžný život to znamená únavné komplikace. Nedávno protestovali nespokojení lékaři a sestry v největší berlínské nemocnici Charité, od pátku zase v Německu běží časově neomezená stávka ve školkách.

Přestože lidé tu tradičně drží stávkujícím palce, mnoho Němců jich má teď už jednoduše dost. Ostatně v červenci by se měl v zemi schválit zákon, který možnost stávkovat výrazně omezí.


Čtěte také:

bitcoin_skoleni

Stávka německých strojvůdcu skončila, spoje do Česka jezdí jen omezeně

Stávka německých strojvůdců potěšila ostatní dopravce, autobusy mají vyprodáno

  • Našli jste v článku chybu?