Češi mají s Němci mnoho společného. Třeba rozvodněné Labe, které připravilo mnoha lidem bezesné noci. A také „šmejdy“. Ve stejné době, kdy do kin přišel dokument o byznysu, který využívá zranitelnosti starých lidí, zabývá se i Německo podobným skandálem.
Hlavní roli v něm má 97letá Johanna Masuhrová a německá Commerzbank. Důchodkyně hledala způsob, komu svěřit celoživotní úspory, a banka jí bez okolků nabídla produkt s úložní dobou 20 let bez jistoty zhodnocení. Jejích 100 tisíc německých marek tak v roce 1999 skončilo v investičním fondu.
Banka z toho získala tučnou provizi, zato paní Johanna se zhodnocení peněz samozřejmě nedočkala.
Fond nebyl dobrou investicí a téměř všechny finance v něm nenávratně zmizely. Navíc paní zemřela jen čtyři měsíce poté, co za ni její syn podepsal nevýhodnou smlouvu. (Nikdo z banky se ani neobtěžoval se za nepohyblivou dámou dostavit osobně do ústavu, kde žila.) Vnučka zemřelé Johanny Masuhrové ale chce babiččiny úspory zpět a požaduje je po německé Commerzbank. Štve ji, že staré paní takovou možnost uložení peněz nabídla a zneužila její důvěry. Pracovníci z banky argumentují tím, že si u nich nechodící paní neobjednala termín a nepřišla osobně. Spor nyní skončil u soudu a kauzu sleduje celé Německo.
Všimla si jí i média, která upozorňují na fakt, že tento případ zneužití naivity seniorů rozhodně není ojedinělý. Ve světle téhle kauzy vypadá groteskně nový televizní spot Commerzbank AG. Bankéřka se v něm ptá: „Čím to je, že stále více lidí nevěří bankám?“ A jak dodává Spiegel, babička Masuhrová by odpověď znala, kdyby ještě žila…
Čtěte také:
Commerzbank propustí až 6000 lidí
Banky zdražily úvěry pro chudé, bojí se rizika
Autorka je reportérkou České televize