Menu Zavřít

Větší lodě mají zatím smůlu

10. 9. 2007
Autor: Euro.cz

SPLAVNĚNÍ LABE Plány minulých vlád i současného kabinetu premiéra Mirka Topolánka zajistit po většinu roku splavné Labe z česko-německé hranice u Děčína až po Pardubice berou postupně za své. Stále se totiž nedaří získat potřebná povolení pro dvě klíčová vodní díla, chybějí také peníze.

SPLAVNĚNÍ LABE Plány minulých vlád i současného kabinetu premiéra Mirka Topolánka zajistit po většinu roku splavné Labe z česko-německé hranice u Děčína až po Pardubice berou postupně za své. Stále se totiž nedaří získat potřebná povolení pro dvě klíčová vodní díla, chybějí také peníze.

Plavební podmínky na Labi byly letos opět velmi špatné. Dlouhá období sucha a koryto řeky zanesené bahnem při loňských povodních držely lodě rejdařů v přístavech. Kvůli nestálosti stavu vody klesl loni objem přepraveného zboží po Labi o třetinu, na přibližně 750 tisíc tun.

Letošní vyhlídky nejsou o moc lepší. Změnu situace má přinést výstavba jezu u Děčína, proti které však protestují ekologové. Stejné problémy provázejí i výstavbu vodního díla u Přelouče, které by mělo zajistit splavnění Labe až do Pardubic.

CHYBĚJÍ POTŘEBNÁ POVOLENÍ

Plán výstavby kanálu u Přelouče na Pardubicku přitom utrpěl před několika týdny další zásah. Ministerstvo životního prostředí zrušilo na základě odvolání ekologických organizací Děti Země a Svoboda zvířat Hradec Králové rozhodnutí krajského úřadu v Pardubicích, které umožňovalo zásah do území biologicky unikátních Slavíkových ostrovů. Pardubický kraj se chce proti kroku ministerstva odvolat. Podle ministerstva krajský úřad nesprávně nadřadil veřejný zájem na provozování lodní dopravy na Labi nad veřejným zájmem na ochranu této cenné lokality, kde žije kolem tří desítek kriticky a silně ohrožených druhů živočichů a rostlin, mnohé jsou chráněny i Evropskou unií.

Přípravy na vybudování kanálu zastavilo v březnu letošního roku neudělení výjimky ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem. Za pokračování splavnění Labe za přibližně 1,5 miliardy korun ze státního rozpočtu nadále lobbují Pardubický kraj, magistrát i společnost Přístav Pardubice, založená k vybudování koncového bodu vodní cesty. Firma přes zamítavá stanoviska ministerstva před časem odsouhlasila zvýšení svého základního jmění.

Chybějící povolení nejsou jediným problémem. V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2008 nejsou totiž na tento projekt peníze.

KRAJ ZATÍM DOUFÁ

Pro dopravu nákladů po vodě se měl podle plánů Ředitelství vodních cest za celkem 2,3 miliardy korun vybudovat u Přelouče kanál, který by obešel nesplavný úsek s kamenitým dnem řeky a jezem přímo v tomto městě. V Pardubicích měl být vybudován veřejný přístav, v úseku od Kolína do Pardubic by také bylo nutné zvýšit podjezdové výšky u několika mostů.

bitcoin_skoleni

„Neznamená to proto, že se stavět nyní nebude. Na vrcholové úrovni vedeme jednání, která nehovoří o tom, že ze stavby by mělo sejít,“ míní první náměstek hejtmana Pardubického kraje Roman Línek. Kanál kolem Přelouče by teoreticky bylo možné vést jinou trasou než přes Slavíkovy ostrovy, o té se zatím ale pouze uvažuje.

ZVEDAJÍ SE MOSTY Jedinými projekty, které se tak nyní pro splavnění Labe realizují, je zvedání několika mostů, jejichž současná výška nedovolovala proplouvání větších lodí. To se týká například železničního mostu v Nymburku, který stavbaři zvýšili téměř o metr na 5,25 metru. Celkové náklady na jeho rekonstrukci se očekávají ve výši zhruba 92 milionů korun, více než polovinu má uhradit Evropská unie. Podobné rekonstrukce se dočkají i mosty v Poděbradech a Kolíně.

  • Našli jste v článku chybu?