Menu Zavřít

Větší než obvykle?

20. 7. 2007
Autor: Euro.cz

Třítunový vůz s aerodynamikou letící cihly

Postavte vedle sebe commandera a fabii. Kdo si tipne, že skoro třítunový mohutný krabicovitý slon z Ameriky je jen o tři čtvrti metru delší než fabia, vyhrává. Jeep Commander je neskutečně mohutné auto s nádherným a originálním designem. Přitom nejde o tvrdý offroad s militaristickými rysy, jak se karoserie snaží namluvit. Commander je „jen“ velké auto, které má bezpečně a pohodlně dopravit na dovolenou až sedmičlennou rodinku.
Při pohledu zepředu připomíná legendární hummer. Mříž chladiče okopíroval spíše druhý jmenovaný, přesto se ale tento designový prvek stal rozpoznávací charakteristikou Hummeru. Stejně jako krabicovitá karoserie, kterou ho commander dokonce předčí. Hrany jsou všude a tam, kde nastupují ojedinělé křivky, například u lemů blatníků, přitvrdili designéři imbusovými šrouby. Jde ale jen o makety. Chce se říct naštěstí, protože minimálně v českých končinách by majitel musel po zaparkování přivázat k vozu hlídacího pittbulla. Jak jinak v zemi, v níž se kradou supermarketové vozíky, a to kvůli jejich drátěnému dnu. Lepší rošt pro zahradní gril prý neseženete. Pro půlkruhový výlisek z plechu by se tedy využití určitě našlo.
Každopádně výrazný prvek vnějšího designu má svoje protějšky také uvnitř vozu. Imbusy jsou i na palubní desce, kde opět vytvářejí dojem masivní konstrukce. Ta a obrovský prostor definují celý interiér. Stejně jako v Land Roveru, který jsme testovali nedávno a jenž má podobnou hmotnostní kategorii, se člověk uvnitř vozu téměř ztrácí. Zejména řidič a spolujezdec mají kolem sebe spoustu místa. Zadní trojice sedadel je na tom podobně a do 170 centimetrů výšky se dá sedět i na dvojici nouzových sedadel, která ve sklopené poloze tvoří podlahu kufru. Za zmínku stojí i to, že cestující mají k dispozici tříbodové pásy a samostatné nastavení ventilace.
Škoda že v commanderu není k dispozici podélné nastavení volantu. Ovšem kombinací nastavení sedačky a naprosto unikátního systému nastavování výšky pedálů pomocí tlačítka na palubní desce lze tento nedostatek kompenzovat.
Po nastartování se ozve typický syrový a neuhlazený zvuk turbodieselu. Třílitrový motor ale zanedlouho ztichne a do interiéru proniká už jen poklidné bručení. Nad únosnou míru vzroste hluk jen při vyšších rychlostech nad povolený dálniční limit. Hranaté auto má totiž aerodynamiku letící cihly, což tichu v kabině moc nepřidá, a svoji přítomnost dává najevo i vytáčený motor. Jenže rychlá jízda commanderu příliš nesedí už proto, že vůz váží skoro tři tuny. To samo o sobě ještě nic neznamená, ale první situace vyžadující ostré brzdění přináší studený pot po těle i otrlého řidiče. Auto sice brzdí až překvapivě dobře, brzdy mají ostrý nástup a nevadnou, jenže fyzikální zákony se obměkčit nedají.
Přestože je třílitrový nafťák papírově nejslabším pohonem, rozhodně motor nebudí dojem nějakého ořezávátka. Jeho charakteristika je posunutá ve prospěch točivého momentu a 510 newtonmetrů s třítunovým autem umí pořádně zacvičit. V kombinaci s pětistupňovým automatem s dlouhými převody je ale jasné, že ideální využití relativně úsporného dieselu se jmenuje dlouhá cesta se zapnutým tempomatem. K ostřejší jízdě, pomineme-li omezení daná hmotností vozu, se nehodí kvůli pomalejším reakcím. Lze-li agregátu něco skutečně vytknout, tak je to nepříliš použitelný sekvenční režim. Při manuálním řazení někdy trvá věčnost, než převodovka poslechne a přeřadí.
Commander je opravdu auto určené spíše pro poklidnou jízdu, při níž dokáže neskutečně účinně filtrovat nerovnosti, a to dokonce i na českých silnicích. Menší díry kola přejedou buď díky šířce gumy, nebo velikosti bez toho, aby vůz vůbec reagoval, ty větší odchytí tlumiče.
Ovšem i přes nadměrnou velikost se s autem dá jezdit i relativně úsporně. Při městské jízdě se sice spotřeba vyšplhá až ke třinácti litrům, mimo město ale dokáže atakovat i devítilitrovou hranici.
Commander ještě není na trhu tak dlouho, aby ho bylo možné hodnotit z hlediska zájmu zákazníků. Každopádně ale za prodejní cenu nabízí více než adekvátní hodnotu.

Klady
originální design
komfort
vnitřní prostor a pohodlí

zápory
malý kufr
vysoká hmotnost a z ní vyplývající omezení

FIN25

Jeep Commander
Motor přeplňovaný vznětový vidlicový šestiválec
Objem 2987ccm
Maximální výkon 160 kW
Převodovka pětistupňová automatická
Nejvyšší rychlost 191
Zrychlení 9,3 sec (0-100 km/h)
Průměrná spotřeba 13,5/ 9,2/10,8
cena 1 656 100 Kč (testovaný vůz)

  • Našli jste v článku chybu?