Menu Zavřít

Flixbus pro kamiony: Cargonexx zavádí do logistiky logiku

19. 10. 2018
Autor: EPA-EFE/ Profimedia

Německá firma Cargonexx chce změnit současný stav, kdy každý den německé dálnice zaplaví půl milionu kamionů. Více než třetina z nich je přitom bez nákladu. Software Cargonexxu sleduje volné kapacity v autech a plánováním tras zefektivňuje jejich provoz. Firma s ním slaví velký úspěch.

Zakladatel firmy Cargonexx Rolf Dieter Lafrenz na tak velký úspěch ani nepomýšlel, když firmu rozjížděl. Původně chtěl pomoci menším firmám přepravovat náklad v silniční nákladní dopravě efektivněji. Trápilo jej, že mnoho kamionů jezdí prázdných. Novou technologií hodlal konzervativní obor nákladní dopravy změnit.

Po roce fungování firmy musel koncept předělat, fakticky nově vymyslet. Myšlenka nabízet platformu online speditéra s umělou inteligencí se setkala s nečekaným zájmem. Místo toho, aby se firma zaměřila na vývoj platformy, rozhodla se vybudovat vlastní nákladní flotilu vozů a najímá si řidiče. Z poskytovatele softwaru menším přepravcům se stala partnerem velkých dopravních firem. Cargonexx nyní plánuje i expanzi do zahraničí.


Spor o český mýtný systém:

Ťok vyhodil 12 miliard, zlobí se šéf Kapsche Feix

 Karel Feix


Firma z Hamburku začala komerčně nabízet svůj software na začátku roku 2017. Od té doby roste tak rychle, že tomu Lafrenz nemůže stále uvěřit. „Úspěch na nás působí euforicky,“ přiznal. Rychle přibývají řidiči, kteří pracují exkluzivně pro jeho firmu.

Větší efektivita, nižší náklady

Společně se čtyřmi desítkami spolupracovníků plánuje trasy pro kamiony na principu autobusů Flixbus. Kamiony jezdí na plánovaných trasách a přebírají zboží. Softwarový program sleduje volné přepravní kapacity v jednotlivých nákladních automobilech. Proto je lze provozovat efektivněji a tudíž i levněji.

Chytrý systém by měl ulevit německým silnicím a dálnicím. Každý den zaplaví německou síť dálnic půl milionu nákladních aut. 36 procent z nich je přitom prázdných, uvádí statistiky německého spolkového úřadu pro nákladní dopravu. Většinou se jedná o jízdu zpět po vykládce zboží.

To znamená, že při objemu 30 miliard najetých kilometrů na dálnicích podléhajících mýtu pro nákladní přepravu se v roce 2017 ujelo zbytečně 11 miliard kilometrů. Větší počet kamionů způsobuje vyšší riziko dopravní zácpy a zvyšuje emise skleníkových plynů. Využití umělé inteligence je v sektoru silniční nákladní dopravy stále cizím elementem, tvrdí Lafrenz. V jeho řešení je tak velký potenciál.

MM25_AI

Související články:

Roboti už jdou. Technologie pronikají i do nákladní dopravy

Mýto neumí ani Němci. V nejdražším sporu v dějinách dal Berlín 6 miliard jen za právníky

Mýtný tendr: ještě větší ostuda, než jsme doufali

 Kdo dál? Kapsch si stěžuje u antimonopolního úřadu na výběrové řízení, které ministerstvo dopravy vyhlásilo loni v létě

  • Našli jste v článku chybu?