Největší sociální síť je na světě deset let. A chmurným předpovědím navzdory z něj nejspíš hned tak nezmizí
Facebook oslavil dekádu své existence a podle různých studií jej čeká brzký konec. Jenže výtvoru nedostudovaného vysokoškoláka Marka Zuckerberga se brzký konec či nelichotivá budoucnost předpovídala už nesčetněkrát. Nepovedl se mu impozantní vstup na americkou burzu, nadhodnocené akcie zažily sešup na méně než polovinu hodnoty. Říkalo se, že nedokáže vydělat na provozu v mobilních telefonech.
Pak ale přišly výsledky za loňský rok, které odhady analytiků nechaly daleko za sebou.
Rok se šťastnou třináctkou na konci Facebooku přinesl tržby 7,9 miliardy a zisk 1,5 miliardy dolarů. Hodnota akcií vystřelila do rekordních výšin 63,45 dolaru za kus. Kde jsou ty časy, kdy se jejich prodej za upisovací cenu 38 dolarů za akcii považoval za nadhodnocený… Asociální infekce Teď se Facebook musí pro změnu vyrovnávat s tím, že prý přichází o to nejdůležitější pro svou budoucnost - internetem nadšené mladé uživatele. Pro ně už prý kolos s tržní kapitalizací 154,2 miliardy dolarů (zhruba 3,2 bilionu korun) není dostatečně in, nebo chcete-li cool.
To by ale pro zakladatele Facebooku Marka Zuckerberga neměl být až takový problém. Má-li člověk věřit filmu The Social Network amerického režiséra Davida Finchera, nebyl totiž Zuckerberg nikdy „cool“. Místo charismatického génia typu Steva Jobse z Applu připomíná tvůrce sociální sítě světa chladně kalkulujícího asociála.
Ať je to ve skutečnosti, jak chce, zatvrzelá genialita se Zuckerbergovi upřít nedá. Prakticky z ničeho vytvořil za deset let službu, která si získala 1,23 miliardy uživatelů. Co na tom, že si jeho filmové alter ego dokáže stěží udržet čtyři přátele, kteří s ním tehdy ještě Thefacebook.com zakládali? Teď zaměstnává 6377 lidí a jeho profil na síti sleduje takřka 23 milionů uživatelů.
Podle studie dvou doktorských kandidátů Princetonské univerzity se Facebook mezi uživateli šíří jako infekční nemoc. Na hodnocení životnosti sociálních sítí použili stejný model, kterým se počítá právě dopad infekčních nemocí. Tvrdí, že Facebook čeká podobný konec jako kdysi populární sociální síť MySpace - zmizí ještě rychleji, než se objevil. „Myšlenky, stejně jako nemoci, se mezi lidmi šíří jako infekce, než nakonec odumřou,“ píší autoři studie s tím, že takový osud Facebook čeká mezi lety 2015 a 2017, kdy údajně ztratí 80 procent uživatelské základny.
A zdá se, že se tento osud naplňuje minimálně v případě generace teenagerů v USA, kde je Facebook nejpopulárnější (zhruba 170 milionů uživatelů, Česko je s 4,2 milionu uživatelů mezi zeměmi na 48. místě). O jejich odchodu k jiným a více „cool“ sítím se zprávy objevují prakticky pořád.
„Třeba je to jen tím, že teenageři říkají:,Já Facebook ve skutečnosti moc nepoužívám,‘ a přitom se do něj přihlašují a používají ho,“ oponuje společnost Socialbakers analyzující sociální sítě, kterou v Česku v roce 2008 založil Jan Řežáb a dnes má zákazníky v 75 zemích světa a na každém kontinentě. Socialbakers to dokazuje daty z 1847 facebookových stránek klientů, které mají celkem zhruba 960 milionů fanoušků. Dosah příspěvků ve věkové kategorii 13 až 24 let podle nich v roce 2013 vzrostl o 29,12 procenta. To o hromadném odchodu mladých opravdu nesvědčí.
Koupit, nebo předehnat A kam že by měli Facebookem otrávení uživatelé mířit? Jednou z nejčastěji skloňovaných konkurenčních služeb je síť pro sdílení fotografií Instagram. Tu ale Facebook už v první polovině roku 2012 koupil za miliardu dolarů.
Podobnou strategii volí pro nebezpečnou konkurenci Zuckerbergovo impérium i nyní. Například pro službu na sdílení zpráv a fotografií, které se po chvíli automaticky mažou, Snapchat. Dva roky stará firma počet uživatelů zatím nezveřejnila, ale odhaduje se na více než 30 milionů. A to už je pro Facebook, který je nechvalně známý uchováváním dat uživatelů a jejich dolováním pro další využití, taková výzva, že firmě navrhl akvizici za tři miliardy dolarů.
Šéf Snapchatu Evan Spiegel ale odmítl.
Ostatně něco podobného udělal sám Zuckerberg, když mu kdysi za dvouleté facebookové dítko nabízela společnost Yahoo! miliardu dolarů.
„Nemohli Snapchat koupit, a tak přišli s vlastní službou, která umí zhruba 80 procent toho co Snapchat,“ uvedl pro deník Telegraph Brian Bleu, analytik společnosti Gartner. Podle něj je to pochopitelný krok, který ale zároveň ukazuje, jak jsou internetové projekty neoriginální a vzájemně od sebe různé úspěšné funkce kopírují. „Zdá se, že jim to jde s inovacemi ztuha, přitom z dlouhodobého úhlu pohledu potřebují pro růst uživatelů právě neotřelé funkce,“ dodal Bleu.
Příkladem, jak se Facebooku podařilo využít potenciálu vlastní funkce, je aplikace Messenger. Jejím prostřednictvím se firma vymezuje třeba proti aplikaci WhatsApp. Messenger totiž také umožňuje uživatelům, aby si mohli vyměňovat zprávy s přáteli ze sociální sítě na chytrém telefonu, aniž by měli nainstalovaný kompletní Facebook. Ten je minimálně pro stále důležitější mobilní telefony relativně náročný na prostor. Kvůli přidávání nových prvků se prostě nafukuje. A uvědomuje si to i Mark Zuckerberg. Plánuje do světa vypustit sadu mobilních aplikací pro užší využití, které budou konkurovat podobně jednodušším soupeřům.
„Je spousta způsobů, jimiž chtějí lidé komunikovat a sdílet různé věci. Proto chce společnost přijít s hrstí aplikací, které se liší od toho, jak o Facebooku přemýšlíme dnes,“ uvedl Zuckerberg při konferenčním hovoru s analytiky. Pípající konkurence Nepočítáme-li sociální síť LinkedIn zaměřenou na profesionální kontakty a různé národní sítě, jako je ruská Vkontakte či čínská QQ, zůstává tou nejvážnější konkurencí pro Facebook Twitter. Mikroblogovací služba má sice jiný středobod zájmu, ale s Facebookem se pere o přízeň investorů, analytiků i zdroje příjmů. Z burzovního pohledu má za sebou úspěšnější start právě Twitter. Facebook vstoupil na newyorskou burzu Nasdaq v roce 2012 provázen technickými problémy. Nepřispělo ani to, že vysoké nadšení z největšího technologického primárního úpisu akcií vystřídal jejich nekončící pokles. Kvůli obavám z Zuckerbergova byznys plánu a schopnostem firmy vytěžit maximum z reklamních příjmů akcie z vyvolávací ceny 38 dolarů doputovaly v září 2012 až k cenovce 17,55 dolaru za kus.
Následovalo období, kdy si nadějné technologické firmy vstup na burzu raději rozmýšlely.
Pohled na burzovní možnosti internetových projektů změnil až razantní nástup Twitteru na newyorskou burzu NYSE. Akcie oceněné na 26 dolarů se v polovině minulého týdne pohybovaly nad hranicí 66 dolarů. Takové mety se Facebooku dosáhnout nepodařilo, ve stejnou dobu se jeho akcie prodávaly s cenou blížící se 63 dolarům.
Pravda, akcie Twitteru po zveřejnění ztráty 645 milionů dolarů za loňský rok klesly na 54,3 dolaru za kus. Přesto Twitter prozatím těží z toho, že je podstatně menší než Facebook, a tak má pořád šance na větší růst. Zároveň nejspíše pozorně sleduje kroky Facebooku a učí se z jeho omylů. Při vstupu na burzu se mu to vyplatilo. A zdá se, že se mu daří obdobně přistupovat i ke strategii vůči firmám hledajícím inzerci. Podobně jako Facebook nabízí zacílení reklam na existující nebo jim podobné uživatele.
„Twitter při stavbě svého reklamního byznysu odvedl opravdu dobrou práci, ale upřímně, je stále o několik let za Facebookem v počtu uživatelů, tržbách i reklamních produktech,“ hodnotí Twitter pro Financial Times Debra Williamsonová, analytička společnosti eMarketer.
Twitter byl třeba dlouho napřed ve využití mobilních technologií - přece jen byl původně aplikací pro sdílení postřehů přes smartphony.
Tady musel dohánět Facebook, podle výsledků loňského roku je ale na výjimečně dobré cestě. Počet uživatelů, kteří na Facebook chodí denně, dosáhl podle firmy 757 milionů, přičemž přes mobilní telefony jich sociální síť kontroluje 556 milionů, což je meziročně o 49 procent lepší číslo. Firma navíc ukázala, že jen během čtvrtého kvartálu příjmy z reklamy vynesly 2,6 miliardy dolarů, meziročně o 76 procent více. A nejdůležitější je, že 53 procent z toho přišlo právě z mobilního provozu. O rok dříve se podílel jen 23 procenty. Možná i proto už Facebook není cool, už prostě vyrostl a musí vydělávat.
Budeme internet Ve schopnosti získat z reklam maximum působí čísla Facebooku opravdu impozantně. Ale je to i díky tomu, že má podstatně více uživatelů. Twitter zatím používá zhruba „jen“ 241 milionu lidí. Na druhé straně však šéf firmy Dick Costolo plánuje zapojit do své mikroblogovací sítě více než miliardu uživatelů.
Pořád má větší šanci na růst než Facebook, jemuž se řady uživatelů nerozšiřují tak raketovým tempem jako dříve. Zmiňovaných 1,23 miliardy uživatelů na konci roku 2013 (to je stejné množství jako počet obyvatel Indie) představuje meziroční plus 16 procent.
Vzhledem k tomu, že na rozvinutých trzích už Facebook do svých sítí zlákal podstatnou část lidí s přístupem k internetu, nemá zas tolik příležitostí jako menší konkurence. To ale ambicióznímu Zuckerbergovi nevadí.
„Dnes má k internetu přístup jen třetina světové populace. V následující dekádě máme příležitost a povinnost k němu připojit i zbylé dvě třetiny,“ uvedl mimo jiné Zuckerberg ve svém statusu na Facebooku k jeho jubilejnímu výročí.
Ať už jsou plány Marka Zuckerberga jakékoli, můžeme si být jisti, že na nich bude pracovat se stejně chladně kalkulujícím pohledem, jaký leckteré lidi děsí i z fotek. Už teď se můžeme těšit na sérii dalších aplikací doplňujících Facebook, mezi které patří i nedávno představená služba Paper pro odběr sdílených příběhů a článků. Vydělání peněz pomohou i videoreklamy, které se už některým uživatelům zobrazují.
Mark Zuckerberg prostě pro úspěch svého podniku zkusí cokoli, takže jen tak nezmizí, ať si analytici tvrdí, co chtějí. A třeba si nakonec pro Facebook přisvojí i ten internet, podobně jako si jeho alter ego z filmu The Social Network přivlastnil samotný nápad na vybudování sociální sítě.
**
Konkurenci Facebook buď koupí, nebo představí podobně zaměřenou vlastní aplikaci. Na trh se jich chystá několik. Mladí z Facebooku neodcházejí, spíše o tom jen mluví, tvrdí čeští analytici Socialbakers.
Historie Facebooku
Vybrané mezníky nejznámější sociální sítě světa a počet uživatelů (v milionech) Zdroj: Wikipedia, JPMorgan, Credit Suisse, Bloomberg
únor 2004 Mark Zuckerberg s přáteli spouští univerzitní sociální síť ze svého pokoje na koleji Harvardovy univerzity
květen 2005 Accel Partners investují do Facebooku 12,7 milionu dolarů
srpen 2005 Facebook se stává oficiálním názvem sítě po změně z Thefacebook.com
duben 2006 Greylock Partners, Meritech Capital Partners a další investují do Facebooku 27,5 milionu dolarů. Spouští se mobilní aplikace
září 2006 Facebook se otevírá světu, přihlašovaní už nemusejí být ze škol nebo zaměstnaneckých sítí
říjen 2007 Facebook rozšiřuje reklamní spolupráci s Microsoftem na mezinárodní trhy a Microsoft získává akcie v hodnotě 240 milionů dolarů
listopad 2007 Spuštěny reklamy Facebook Ads
únor 2008 Facebook spouští jazykovou mutaci pro španělštinu a francouzštinu
březen 2008 Vzniká německá mutace, nastavení soukromí se rozšiřuje o možnost seznamů přátel
duben 2008 Spuštěna aplikace Chat, přidává se 21 dalších jazykových mutací leden 2009 Integruje se Facebook a CNN live
únor 2009 Přidává se možnost Like
květen 2009 Digital Sky Technologies investuje 200 milionů dolarů do prioritních akcií při ohodnocení 10 miliard
září 2010 Je uveden film o založení Facebooku The Social Network Davida Finchera
květen 2012 Facebook vstupuje na burzu, IPO společnost ohodnotí na 104 miliardy dolarů
srpen 2012 Facebook dokončuje dříve oznámenou koupi společnosti Instagram za miliardu dolarů
listopad 2013 Podle médií učinil Facebook neúspěšnou nabídku na koupi společnosti Snapchat za 3 miliardy dolarů
prosinec 2013 Facebook se stává členem indexu Standard & Poor’s 500, který sdružuje největší veřejně obchodované americké firmy
leden 2014 Společnost oznamuje tržby 7,9 miliardy a zisky 1,5 miliardy dolarů, tržní kapitalizace přesahuje 150 miliard dolarů
O autorovi| Jakub Křešnička * kresnicka@mf.cz