Krize možná pro české vývozce už odeznívá. Podle nejnovějšího průzkumu zaznamenalo 40 procent z pěti set oslovených exportérů v letošním roce růst objemu svého vývozu. Nejčastějšími cílovými regiony zůstává Evropská unie, Rusko a další země bývalého Sovětského svazu.
Foto: Martin Siebert
V půlce října byly zveřejněny výsledky již 19. vlny Exportního výzkumu DHL CzechTrade. Šetření, které provedla společnost GfK Czech, se letos zúčastnilo pět set zástupců nejvýznamnějších českých firem zabývajících se exportem.
Mezi nové šance patří Tunisko |
V diskuzi o tom, že český vývoz by se zejména v době po krizi měl víc zaměřit i na jiné regiony, než je jen Evropská unie, se často jako perspektivní oblast zmiňuje severní Afrika. Dokazuje to například export do Tunisu. Zboží a služby prodané za víc než miliardu korun a nárůst exportu o víc než 50 procent – to je výsledek českých podnikatelů za prvních osm měsíců letošního roku ve vývozu do této severoafrické země. Přitom ještě v roce 2000 vyvezli Češi do Tunisu zboží za pouhých 150 milionů dolarů. Na půli října proto ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo podnikatelské fórum pro české a tuniské firmy, kterého se jen z tuniské strany zúčastnilo na 50 podniků. Konalo se také první zasedání Česko-tuniské smíšené komise pro hospodářskou spolupráci. Ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek se tak mohl setkat s vedoucím tuniské delegace, státním tajemníkem pro zahraniční obchod při ministerstvu obchodu a řemeslné výroby Chokrim Mamoghlim. „Českým firmám v Tunisku rostly obchody i v minulém roce, kdy vývoz do celé řady jiných zemí spíš klesal. Tunisko je proto mimořádně perspektivní. Jsem přesvědčen o tom, že možnosti pro ještě hlubší obchodní spolupráci nejsou ani zdaleka vyčerpané,“ říká ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek. Podle jeho slov se tak Tunisko stává velmi důležitou zemí pro diverzifikaci zahraničního obchodu České republiky. Přes 80 procent veškerého českého vývozu dnes směřuje do Evropské unie, a země afrického kontinentu tak představují velkou příležitost, jak tak silné napojení na jediný ekonomický blok rozdělit. Mezi další šance pro české firmy patří také výrobky ze železa a z oceli, lisy, formami na plast, obráběcími stroji a nástroji, strojírenským zařízením včetně náhradních dílů, stavebními stroji, plochým sklem pro stavebnictví, progresivními stavebními technologiemi a materiály, zemědělskou technikou či s farmaceutickými výrobky. Nově se objevuje i zvýšená poptávka po zdravotnickém zařízení a materiálu. |
Výzkum dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události nejen v České republice, ale i v zahraničí. Cílem je zjistit trendy, očekávání a názory vývozců v oblastech vývoje exportu.
Výsledky 19. vlny Exportního výzkumu DHL CzechTrade naznačují, že oblast českého exportu zažívá po útlumu v loňském roce opětovné oživení. Celkem čtyřicet procent respondentů odpovědělo, že se jejich firmě exportní objem podařilo oproti roku minulému zvýšit. U dalších pětatřiceti procent nedošlo k žádné změně. Pouhá čtvrtina firem pak odpověděla, že jejich exportní objem zaznamenal pokles.
Podle pětiny vývozců už krize skončila
Optimistické jsou rovněž vize budoucího hospodaření. Téměř polovina všech oslovených očekává nárůst exportního objemu v následujících dvanácti měsících. „Vývoj indexu exportního sebevědomí naznačuje, že se českým firmám opět začíná dařit. Podobné tendence registrujeme také u našich klientů,“ říká Luděk Drnec, obchodní ředitel společnosti DHL Express. Výzkum také zjistil, že většina českých exportérů se domnívá, že hospodářská krize se již chýlí ke konci. „Jen 31 procent respondentů se domnívá, že krize potrvá déle než jeden rok a pětina exportérů se dokonce domnívá, že krize již je zcela za námi“, dodává Drnec.
Nejdůležitější zůstává Unie a postsovětský region
Z geografického pohledu zůstává pro české exportéry nejvýznamnější oblast států Evropské Unie. Další relativně významnou oblastí je Rusko a země bývalého Sovětského svazu. Podmínky pro export v Česku zůstávají přibližně stejné jako před rokem. Myslí si to více než dvě třetiny respondentů. Většina z nich se také domnívá, že k žádnému zásadnímu zlepšení či zhoršení podmínek v budoucím roce nedojde.
Firmy se utkají o Exportní cenu |
Nejlepší čeští vývozci změří své kvality již ve 13. ročníku Exportní ceny DHL HSBC. Utkávají se v pěti kategoriích: Malá společnost, Středně velká společnost, Exportér regionu - kraj Vysočina, Exportér teritoria - Indie, Nejúspěšnější klient CzechTrade. Posuzuje se dynamika růstu vývozu jednotlivých firem. Zvláštní ocenění agentury CzechTrade získá také vybraný výrobce za aplikaci průmyslového designu. Odborná porota nyní posuzuje kandidáty, kteří se v průběhu roku do soutěže přihlásili, výsledky budou vyhlášeny v půli listopadu. |
„Letošní vlna Exportního výzkumu ukazuje, že hospodářská krize velmi ovlivnila zejména chování klientů. Zaregistrovali jsme také zvýšené tendence k úsporám nákladů. Na druhou stranu, mnoho exportérů označilo za pozitivní aspekty krize získání nových klientů a snížení nákladů na dodavatele,“ říká Richard Hospodský, ředitel expertních služeb společnosti GfK Czech.
Významnou pomoc českým exportérům nabízí agentura CzechTrade. „Bezmála čtyřicet procent respondentů využilo služeb našich zahraničních kanceláří. Nejvíce exportérů oceňuje naše aktivity v oblasti vyhledávání nových obchodních kontaktů, které patří ke klíčovým individuálním asistenčním službám pro české firmy v zahraničí,“ konstatuje Ivan Jukl, generální ředitel CzechTrade.