Menu Zavřít

Více než 2,5 milionu Čechů nesleduje své příjmy a výdaje

23. 2. 2011
Autor: profit

Češi se budou učit, jak pracovat s rodinným rozpočtem. Nový projekt Abeceda rodinných financí by je měl naučit pracovat s rodinným rozpočtem. O tom, že je taková výuka nutná vypovídá i průzkum agentury Factum Invenio, podle kterého třetina obyvatel České republiky nemá přehled o svých příjmech a výdajích.

Foto: Profimedia

V lednu 2011 provedla agentura Factum Invenio pro projekt Abeceda rodinných financí průzkum „Finanční zvyklosti v českých rodinách“. Z jeho výsledků vyplývá, že necelé dvě třetiny české populace mají alespoň základní přehled o svých rodinných financích, zbytek respondentů, tedy plná třetina Čechů, své příjmy a výdaje naopak vůbec nesleduje. Do této skupiny patří překvapivě lidé s nejnižšími příjmy, u kterých bychom očekávali, že budou své finance naopak sledovat nejpečlivěji.

Lidé, kteří své finance nesledují, většinou současně postrádají základní povědomí o hospodaření s penězi,“ říká manažerka projektu Abeceda rodinných financí Zuzana Kortusová. „A právě k této skupině směřuje naše největší pozornost, nicméně Abeceda rodinných financí je určena nejširší veřejnosti,“ dodává Kortusová. Projekt chce podpořit pochopení fungování peněz celému spektru jejich uživatelů od mládeže až po seniory. Zavádí finanční vzdělávání do rodin, do komunit a k sociálně slabším občanům.

Vzdělávejte sebe i ostatní, zapojit se může každý

Abeceda rodinných financí využívá systému grantového řízení, do kterého se mohou přihlásit neziskové, rozpočtové nebo příspěvkové organizace a školy a školská zařízení, které se rozhodnou poskytnout finanční vzdělávání svým členům, žákům, klientům apod. Může se jednat například o poskytovatele sociálních služeb, nízkoprahová zařízení, úřady práce, občanské poradny, mateřská centra či kluby důchodců. „Zapojit se mohou i sportovní kluby, dobrovolní hasiči nebo třeba klub zahrádkářů. Organizace musí ze svých zaměstnanců, spolupracovníků či členů vybrat osobu, která splňuje podmínky pro absolvování lektorského kurzu Abecedy rodinných financí,“ doplňuje Zuzana Kortusová. Po úspěšném absolvování kurzu se tato osoba stává lektorem Abecedy rodinných financí a s využitím nabytých znalostí, vzdělávacích materiálů a finančních prostředků z uděleného grantu sama realizuje finanční vzdělávání ve své organizaci. Vzdělávání obsahuje pět témat, organizace nemusí využít všechna, vždy ale musí být součástí vzdělávání téma rodinných financí. Účastníci kurzů se tak seznámí se základními principy hospodaření domácnosti od sestavení rodinného rozpočtu až po právní minimum pro každodenní život. Získají přehled o běžně používaných finančních produktech či právech i povinnostech v pracovně právních vztazích. Veškeré vzdělávání v rámci projektu Abeceda rodinných financí je poskytováno zdarma.

MM25_AI

V loňském roce bylo v rámci pilotního ročníku projektu Abeceda rodinných financí vyškoleno 8 lektorů z 8 organizací, kteří následně zprostředkovali finanční vzdělávání 231 lidem. K termínu uzávěrky (10. února 2011) grantového řízení pro 1. ročník byly přijaty tři desítky žádostí o finanční vzdělávání z řad sociálních poraden, středních škol, zdravotně postižených osob, rodičů na mateřské dovolené, nebo pracovníků obecních úřadů. Maximální výše grantu je 40 000 korun, při čerpání této částky musí finanční vzdělávání absolvovat minimálně 70 osob. V roce 2011 absolvuje semináře finančního vzdělávání projektu Abeceda rodinných financí zhruba 900 lidí z různých věkových a sociálních skupin.

Partnery projektu jsou Finanční arbitr ČR, Sdružení českých spotřebitelů, Britská obchodní komora ČR a společnost Provident Financial, která je současně donátorem grantového řízení. Více informací o něm naleznete na www.abecedarodinnychfinanci.cz. Tématu se budeme i nadále věnovat.

  • Našli jste v článku chybu?