K benefitům, často poskytovaným i v českých firmách, patří vzdělávání zaměstnanců. Význam této zaměstnanecké výhody se zřejmě výrazně zvýší se vstupem České republiky do Evropské unie na jaře příštího roku.
Příspěvky na vzdělání zvyšují loajalitu zaměstnanců k firmě
K benefitům, často poskytovaným i v českých firmách, patří vzdělávání zaměstnanců. Význam této zaměstnanecké výhody se zřejmě výrazně zvýší se vstupem České republiky do Evropské unie na jaře příštího roku.
Se vstupem do Unie stoupne především potřeba znalosti cizích jazyků. A to jak již pro profesní uplatnění, tak pro mnohé i v osobním životě, když kontakt s našimi evropskými sousedy - bližšími i vzdálenějšími - se stane bezprostřednější, častější. České firmy, které budou chtít být i nadále úspěšné na trhu, se budou více prezentovat i za hranicemi naší republiky, budou tam také hledat nové zákazníky, odběratele, dodavatele či partnery. Aby s nimi mohli úspěšně komunikovat, budou potřebovat jak jazykově vybavené pracovníky, tak i vyškolené v obchodních dovednostech, s většími znalostmi o trhu našich sousedů a celého jednotného evropského trhu. K tomu se v samotné Evropské unii posiluje trend, který vede k systému celoživotního vzdělávání, při němž si zaměstnanci, ale také malí a střední podnikatelé či řemeslníci neustále osvojují nové poznatky z oboru, rozšiřují své znalosti atd. Tento trend se zřejmě nevyhne ani České republice.
Příležitosti ke vzdělávání
Osobní rozvoj a možnosti dalšího vzdělávání představují nezbytnou podmínku k udržení konkurenceschopnosti na trhu. V České republice se podle průzkumů zajímá o možnosti rozvoje a vzdělávání již při vstupním pohovoru 78 procent uchazečů o zaměstnání. Benefity v této oblasti se stávají jedním z nejvýznamnějších kritérií při rozhodování o budoucím zaměstnavateli. Podle odborného časopisu Career Journal Europe dnes již většina zaměstnavatelů uznává, že pokud si chtějí udržet talentované, kvalifikované a loajální zaměstnance, musí jim poskytnout příležitosti k dalšímu vzdělávání. To platí zejména u mladších zaměstnanců a u nově přijatých lidí. Firmy buď provádějí vlastní firemní školení nebo svým zaměstnancům poskytují příspěvky na univerzitní vzdělání či jiné kurzy. Někteří zaměstnavatelé se však obávají, že zaměstnanci s vyšším vzděláním si za nějaký čas budou hledat lépe placené místo jinde. Proto je v některých firmách účast na kurzech podmíněna počtem odpracovaných měsíců (obvykle jeden rok před nástupem do kurzu). Někteří zaměstnavatelé také v případě ukončení pracovního poměru požadují po zaměstnancích vrácení části příspěvku.
Zaměstnanec by měl mít o kurz vážný zájem
Při poskytnutí této zaměstnanecké výhody musí zaměstnavatel pečlivě zvážit, zda pro konkrétního zaměstnance je tento benefit jako výhoda skutečně chápán, jestli má skutečně zájem se vzdělávat. Každý ze zaměstnanců, který odpoví ano na otázku, zda má zájem o vzdělávání zajišťované podnikem či s jeho pomocí, může mít jiné požadavky. Někdo bude preferovat jazykové kurzy, jiný další vzdělávání týkající se přímo oboru činnosti firmy, jiný zase projeví zájem o kurzy či trénink obchodních dovedností. Je pak na personalistovi, aby využívání této výhody ve firmě „nastavil“ přesně danými pravidly. Například v praxi je možné se shledat s tím, že firma přispívá na jazykový kurz polovinou nebo celou částkou, ale pokud zaměstnanec bez závažného důvodu přestane kurz v průběhu školního roku navštěvovat, uhradí celou jeho cenu.
Výhody pro obě strany
Vzdělávání jako benefit přináší výhody jak zaměstnanci, tak zaměstnavateli. A to nejen již ve zmiňované zvýšené kvalifikaci pracovníka a jeho většího přínosu pro firmu. Pokud se kurz - a je jedno, jestli se jedná o jazykový, nebo třeba zaměřený na zlepšování obchodního jednání, na zlepšení komunikačních schopností atd. - koná přímo ve firmě, přináší tento benefit zaměstnanci vedle finančního zvýhodnění i časovou úsporu, když nemusí nikam dojíždět či docházet. Je ale také pravda, že ne každému může tento způsob vyhovovat. Zaměstnavatelé v těchto případech často umožňují, aby se tyto kurzy konaly v pracovní době nebo v části pracovní doby. Výhodou pro zaměstnavatele je, že má určitou kontrolu nad využíváním tohoto benefitu, a svým způsobem to umožňuje i určitou kontrolu kvality jím zajištěného kurzu. Pro obě strany - zaměstnavatele i zaměstnance -zde bývá i přímá finanční výhoda. Očividná je zejména ta pro zaměstnance, když si kurz neplatí, nebo jen jeho část. Zaměstnavatel ale může mít obdobnou výhodu, když jím objednaný a zaplacený kurz může být daňově uznatelným nákladem.
České daňové zákony
Jak tedy pohlížejí české daňové zákony na jazykové a další vzdělávací kurzy poskytované zaměstnavatelem? Pro zaměstnance je tento příjem podle § 6 odst. 9 písm. a) zákona o daních z příjmů od daně osvobozen. U zaměstnavatele tomu tak vždy být nemusí. Zaměstnavatel zahrne podle § 24odst. 2 písm. j bod 3 tento výdaj do svých nákladů. Je však zcela na něm, aby prokázal, že tyto náklady byly vynaloženy na dosažení, zajištění a udržení zisku. K tomu se vztahuje pokyn ministerstva financí D -190, který říká, že tyto výdaje jsou daňově uznatelné v případě, že souvisejí s předmětem činnosti zaměstnavatele nebo s pracovním zařazením zaměstnance. Odborníci jsou toho názoru, že například náklady na výuku angličtiny uklízečky asi těžko budou moci být dány do souvislosti s předmětem činnosti zaměstnavatele ani pracovním zařazením, a tudíž nemusí být daňově uznatelné.
Jak vybrat dobrého poskytovatele
Když se zaměstnavatel rozhodne pořádat pro své zaměstnance různé kurzy, vybírá také příslušnou vzdělávací agenturu. Vybrat kvalitní agenturu či jazykovou školu ale nemusí být snadná záležitost. Na druhou stranu je ale třeba mít na paměti, že vzít hned první vzdělávací firmu jen proto, aby naplánovaný vzdělávací benefit byl nějakým způsobem splněn, může znamenat, že peníze na kurz budou vyhozeny oknem. Nehledě na to, že i zaměstnanci - účastníci kurzu nižší kvalitu poznají a jejich chápání tohoto benefitu se oslabí. Základem pro výběr firmy budou asi reference. Přitom by se pracovník, pověřený výběrem, neměl spokojit jen vyjmenováním firem, pro něž agentura zajišťovala příslušné kurzy, ale také se snažit ověřit si spokojenost přímo u těchto společností. Kde to jde, je možné požadovat návštěvu alespoň části kurzu či jedné vyučující hodiny, aby bylo možné učinit si lepší obrázek. Určitou referencí mohou být i lektoři - proto je dobré zajímat se, kdo bude přednášet. Na rozdíl od různých kurzů pro obchodníky či pro jednotlivé odborné profese může být o něco snazší výběr jazykové školy či agentury. Mnohé napoví například to, zda škola při výuce pravidelně střídá českého učitele a rodilého mluvčího, zda nabízí výuku v malých skupinách, zda učitelé používají při výuce nejen učebnice, ale i další doplňkové materiály, uplatňují různé výukové metody, střídají aktivity tak, aby výuka byla pestrá a zároveň docházelo k rozvoji řečových dovedností. Dobrá škola by také měla doporučit frekvenci výuky minimálně dvakrát dvě hodiny týdně, neboť nižší intenzita snižuje efektivitu výuky.