Menu Zavřít

Viceprezident Flydubai: V létě létáme s Emiráťany do Prahy, v zimě s Čechy do Dubaje

8. 6. 2018
Autor: Steven Byles, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Dopravní spojení Prahy s Dubají se v posledních letech výrazně zkvalitnilo. Každý den vypraví jeden svůj spoj tam a zpět největší aerolinky na Blízkém východě Emirates a také nízkonákladová společnost Flydubai. Další vylepšení čeká cestující už od letošního července. Emirates totiž posílí svůj dosavadní spoj o jedno další letadlo. K největšímu dopravnímu letadlu světa - dvoupatrovému Airbusu A380 - přibude Boeing 777.

Od července se díky druhému letadlu uvolní kapacity v A380, kde vznikne prostor pro první třídu včetně obdivovaných „létajících“ koupelen. Od letošního října začnou navíc do Dubaje každý den létat i české Smartwings. Celkem tak budete moci využít čtyři lety tam a zpět každý den.

Společnost Flydubai, která létá do Perského zálivu s úplně novým Boeingem 737 MAX 8, se od běžných nízkonákladových společností odlišuje prostornou první třídou s vlastním letištním loungem. Prostor a plně polohovatelná sedadla oceníte zejména při nočních šestihodinových přeletech z Prahy do Dubaje.

„Na lince do Prahy loni rostla obsazenost našich letů zhruba o 25 %. V létě většina lidí létá z Dubaje do Prahy, v zimě je to opačně. Souvisí to samozřejmě s teplotami, které jsou v létě v Dubaji vysoké a naopak v zimě přijatelné,” říká v rozhovoru pro týdeník Euro Jeyhun Efendi, viceprezident Flydubai.

Jaká je pozice Flydubai na současném trhu aerolinek?

Flydubai byly založeny v roce 2008 dubajskou vládou s cílem přivést na dubajské letiště nové aerolinky, které by zaplnily ztrácející se segment nízkonákladových společností a menších letadel. Dubajské letiště začínalo být jen letištěm pro velká zaoceánská letadla. Flydubai tak začínaly jako aerolinky, které se chtěly prosadit zejména na středních letech do Evropy a Asie. Po Evropě se začala rozvíjet řada menších letišť, což umožňovalo lepší vyjednávání o cenách.

Jste stále nízkonákladová společnost? Teď například na lince Praha-Dubaj nabízíte i první třídu, což rozhodně není mezi nízkonákladovými aerolinkami běžné.

Dubaj je stále luxusní destinací. Očekávání jsou vysoká, takže proto jsme vsadili na business třídu. Nelze říct, že jsme „full-service airlines”, protože se stále snažíme, aby naše lety byly pro naše zákazníky co nejúspornější. To, co nás odlišuje od Ryanair nebo Easyjet, je, že jsme globální společnost. Prodáváme letenky Čechům i Bangladéšanům, nelétáme jen po Evropě. Easyjet je nízkonákladová společnost, protože prodává jeden typ letenek všem svým zákazníkům, kteří jsou si víceméně podobní. My prodáváme letenky po celém světě. Jsme tedy hybridní aerolinky. Ale je to trend všude, i v Evropě. Například Easyjet už přestává být pouhou nízkonákladovkou pro turisty, ale začíná vozit i korporátní klientelu. Musíte se neustále přizpůsobovat dynamice trhu.

 Jehyun Efendi

Jeyhun Efendi

Nemůže tato strategie vaše zákazníky zmást? Máte business třídu, ale i ekonomickou třídu, kde si lidé musí za jídlo platit. Jak vás mají vnímat?

To uznávám. Někdy to může být matoucí. Máme například na lince do Prahy a dalších měst nejnovější letadla Boeing 737 MAX 8, ale v ekonomické třídě si skutečně musíte za jídlo zaplatit. Ale funguje to, protože jsme schopni obsloužit několik odvětví trhu.

S kým tedy vlastně soutěžíte? Máte vůbec nějakou konkurenci?

To, že máme Boeing 737 MAX 8 s business třídou nám umožňuje jít tam, kde létají Emirates. Soutěžíme s nimi právě o zákazníky z první třídy. V ekonomické třídě zase soutěžíme například se Smartwings (české aerolinky létající do Dubaje - pozn. red.). Zároveň ale máme alianci s Emirates, takže na všechny naše lety do Dubaje navazují další linky Emirates. My na rozdíl od Emirates létáme především do Dubaje, Emirates spojují mnoho různých letišť po celém světě. My vozíme lidi hlavně do Dubaje, ať už z Prahy, Krakova nebo Bratislavy.


10 nejnebezpečnějších aerolinek světa. Těmhle se raději vyhněte

 Letadla severokorejské letecké společnosti Air Koryo létají do Číny a do ruského Vladivostoku.


O jaký směr na lince Praha-Dubaj mají vaši zákazníci větší zájem?

V létě většina lidí létá z Dubaje do Prahy, v zimě je to opačně. Souvisí to samozřejmě s teplotami, které jsou v létě v Dubaji vysoké a naopak v zimě přijatelné. Podobný vývoj očekáváme i třeba na lince Helsinky-Dubaj, kterou jsme nedávno otevřeli.

Přemýšlíte o tom, že byste z Česka v budoucnu létali i z jiných letišť než jen z Prahy? Ryanair například létá z Brna nebo z Pardubic.

Česko je výjimečné v tom, že má jedno velké letiště, které má nadnárodní význam, a to je Praha. Například v Polsku je to jinak. Tam je víc významných regionálních letišť. Proto létáme z Krakova (loni přepravilo tamní letiště už téměř 6 milionů cestujících - pozn. red.).

Jste zaměřeni především na východní Evropu. Proč?

Protože tam spojení s Dubají dosud chyběla. Například na lince do Prahy loni rostla obsazenost našich letů zhruba o 25 %. Ty trhy jsou zatím málo obsluhovány, aerolinky je podceňují. Ale i to se mění. Teď jsme oznámili nové lety do italské Catanie, létáme nově do Helsinek. Naše letadla Boeing 737 MAX 8 nám létání do těchto destinací umožňují. Na druhé straně bychom v budoucnu rádi létali s Evropany třeba i do sousedního Ománu. Ale Dubaj zatím nemá konkurenci, co se týče infrastruktury a služeb pro turisty.

CIF24

Dále čtěte:

Business class je pro chudé. Největší komfort nabízí první třída Etihad a Emirates

Na kterém letišti se nejlépe najíte? Za nejvyšší kvalitou musíte do Asie

Italský rychlovlak poráží letadla. Konkurence na kolejích srazila ceny a přilákala cestující

V letadlech se připojíte k internetu. Novou službu nabídnou British Airways,Iberia nebo Vueling

22 dalších otázek o cestování letadlem. Opravdu nemám po přistání tleskat?

 Letadlo Emirates A380 přistává v Praze


  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).