Glosy postaršího technokrata
Tenhle slogan, který jsme používali na vojně při pokusech navázat spojení sovětskými radiostanicemi, mne napadl při pročítaní zajímavého článku o nových marketingových strategiích. Jejich tvůrcům a hlavně prodejcům už nestačí profil vytvořený z vašich nákupů a osobních a demografických dat. Rozhodli se, že budou snímat vaše pohyby myší na webových stránkách, a dokonce se pokoušet snímat trajektorii vašich očí. Uplatnění vedlejších vlivů, jako třas vašich rukou po přestálé opičce nebo začínajícího Parkinsona, teď nechám stranou. Zdá se, že konec agresivních otravujících strategií dodávaných pod názvem CRM - Customer Relationship Management - je vskutku v nedohlednu. Volání v neděli odpoledne nebo večer po deváté z UPC na můj mobilní telefon dožadující se koupě jejich nových televizních kanálů nestačí. Nevadí ani to, že jsem jim nikdy svoje mobilní číslo nedal a nedovolil zasílat megabytové nabídky e-mailem. Mému operátoru je lhostejné, že opravdu nechci být v noci informován o úžasné možnosti vyhrát lístky na fotbalové mistrovství světa. Můj přítel lékař, který musí mít svůj telefon stále zapnutý i v noci, uvažuje o soudní žalobě na operátora. Mně se zatím zdály nejhorší pokusy prodat mi teakové plantáže v Panamě dodávané telefonem anglicky kýmsi s ruským přízvukem. Blíží se tomu i návštěvy jehovistů u vás doma pokoušející se o nábor do komunity.
Tyhle pokusy mají společné rysy. Obtěžují a nedají se zastavit. Druhá strana vám zřejmě vidí až do žaludku, ale vůbec vás neslyší. Vaše pokusy příval zastavit nejprve slušně, později hlasitě, druhá strana prostě nevnímá. Nejhorší na tom je, že obrana neexistuje. Filtry na spamy něco chytí, navíc si poštu přece jen zapínáte, alespoň zatím, kdy chcete. Ve většině domů už je krabice na vyhozené marketingové materiály, které vděční bezdomovci odnášejí do sběru. Co ale s telefonem? Povedeme si seznam zakázaných čísel a antispamové SMS filtry? Budeme zahlcovat už natolik přetížené soudy trestními oznámeními pro zneužívání osobních údajů? Co kdyby nějaký provozovatel často navštěvované webové stránky vytvořil seznam „obtěžovatelů“, jakési TOP TEN prudičů, nebo soutěž o opruz měsíce? Asi to nepůjde, žijí přece z jejich reklamy. Nebo dodatečná daň na investice do marketingu nebo CRM, stejná jako na benzin, alkohol nebo cigarety? To také nepůjde, stejně bychom to zaplatili v ceně zboží. Máte nějaký nápad?? Přece telefony nebo počítače nenaházíme do Vltavy… To je nápad - koupat ve Vltavě dodavatele nevyžádané reklamy jako nepoctivé kupce ve středověku!