editorial
Vietnamský podnikatel Nguyen Van Nho vede firmu, která v Česku prodává letenky. Když jsem si s ním domlouval schůzku, drahnou chvíli jsme si nemohli porozumět, kdy že se tedy vlastně sejdeme. Nemohl pochopit, že se ptám na konkrétní čas, kdy bude k zastižení ve své pracovně. „Já jsem tu přece pořád,“ podivil se s nelíčenou upřímností. A opravdu. Když jsem pak přišel „naslepo“, byl v centrále své firmy hned k dispozici. Vyprávěl mi, že tam často pracuje i v noci. Zato ho zaskočila otázka, co dělá ve volném čase. Nějak mu prý na zábavu čas nezbývá.
Ilustrativní epizoda. Jistě, když se řekne Vietnamci, naskočí mnoha českým podnikatelům osypky. Je nesporné, že i kvůli podvodným praktikám některých trhovců krachovaly české textilky či obuvnické firmy, stejně jako drobní obchodníci. Zkusme ale na chvíli přestat házet všechny Vietnamce do jednoho pytle. Ani čeští byznysmeni přece nemají rádi, když si je veřejnost spojuje jen s Krejčířem nebo Koženým. Vietnamci mají mnoho předpokladů být přínosem pro tuzemskou ekonomiku. Třeba díky mimořádné pracovitosti a vášni pro obchod. V hlavním tématu čísla vám nabízíme trochu jinou tvář Vietnamců, než jaká se obvykle v médiích objevuje. Třeba budou slibným partnerem i pro vaše podnikání.
Tomáš Stingl,
zástupce šéfredaktora