Menu Zavřít

Víme, jak na to. Airbnb jako výnosný byznys

25. 2. 2018
Autor: Tomáš Novák

Kolem českého Airbnb se rozvíjí pozoruhodný startupový byznys.

Pražského podnikatele Robina Poldena asi napadlo totéž, co mnoho jiných hostitelů na Airbnb. Jenže jako jediný dokázal tuto myšlenku proměnit v zajímavý byznys, který chce jen pár měsíců po startu dostat do černých čísel.

Většinou to není úklid, který je největší komplikací při pronajímání bytů, ale spíše předávání klíčů a domluva s hosty. Setkal se s tím snad každý hostitel. Nájemníci často přilétají pozdě večer, mají mnohahodinová zpoždění a pro hostitele může předání klíčů od bytu znamenat zbytečnou ztrátu času. Robin Polden už nechtěl na hosty čekat a vítat je o půlnoci, a tak zašel do jednoho ze smíchovských inkubátorů startupů IdeaSense. Vysnil si specializovaný stánek na letišti, kde by byly schránky s klíči pro hosty, a hostitelům by tak odpadly starosti. Myšlenku měl v hlavě, ale potřeboval kapitál a také know-how na to, aby ji přeměnil v udržitelný byznys.

„Klíčové centrum Airbnb“ prošlo standardním zkušebním procesem, kdy IdeaSense zkoumá, jestli se nápad uchytí v praxi. Testuje ho na potenciálních zákaznících a zkoumá možnou poptávku. Vše dopadlo dobře, a tak loni v červnu vznikl první startup svého druhu na světě, nazvaný Be Prague. V prosinci otevřel Polden ve spolupráci s IdeaSense stánek v příletové hale na Ruzyni. Hostitelé donesou do stánku alespoň tři svazky klíčů od jejich bytů, zaplatí poplatek (od 149 do 199 korun za jeden check-in) a dál už se nemusejí o nic starat. Be Prague hosty na letišti uvítá, předá jim klíče.


Digitální Klondike: Praha řeší, jak zkrotit Airbnb

Praha řeší, co s Airbnb, ilustrační foto


„Aktuálně se staráme o klíče od padesátky pražských bytů. Přitom fungujeme jen dva měsíce a navíc ještě nezačala sezona,“ říká Kateřina Holnová z IdeaSense, která má projekt na starost. Mezi jejich klienty patří většinou lidé pronajímající na Airbnb několik bytů najednou. „Když pronajímali jeden byt, ještě ho zvládali uklízet a předávat klíče, ale u většího počtu bytů už se to nedá stihnout, proto oslovují poskytovatele služeb, jako jsme my,“ dodává Holnová.

Předáním klíčů však pro Be Prague byznys teprve začíná. Hostitelé totiž startupu s klíči předávají také cenné informace o svých hostech. A ty umí firma šikovně zhodnotit. Turistům při příjezdu nabízí na Airbnb SIM karty a plánuje i prodej zážitků a výletů. Za hostitele také dokáže vyřídit všechny zákonné povinnosti, jako je přihlášení turistů z mimounijních zemí na cizinecké policii nebo zaplacení místních poplatků.

„Chceme využít první moment, kdy turisté vstupují do Prahy. Be Prague je takzvaný platformový byznys, zdaleka to není jen o předávání klíčů,“ prozrazuje plány startupu spolumajitelka firmy IdeaSense Kateřina Ailová. Službu chce rozšířit také na Florenc a hlavní nádraží. Pokud vše dobře půjde, může expandovat i do okolních zemí.

Airbnb na plný úvazek

O tom, že se podnikání na Airbnb může stát vaší vůbec první prací, by mohla dlouho vyprávět osmadvacetiletá Jana Komínová. Ještě jako studentka pražské VŠE začala o víkendech pronajímat na tehdy nové sociální síti svůj studentský byt na Žižkově. Jenže štěstí ji velmi brzy opustilo. Další měsíc dostala od majitele bytu padáka - nepožádala ho totiž o svolení s příležitostným pronajímáním bytu turistům. Musela si tak shánět nové bydlení a nakonec přesvědčila několik majitelů bytů, aby ji nechaly v bytě Airbnb provozovat. Slíbila jim za to vyšší nájem, až o 50 procent. Sama si ale vydělala v jednom bytě třeba trojnásobek běžného nájmu. Dnes spravuje pro majitele zhruba třicítku pražských bytů a původní způsob, jak uhradit část nájmu, se změnil v práci na plný úvazek.

„První roky byly velmi náročné. Až po deseti bytech, které jsme s přítelem spravovali, jsme si našli konečně vlastní bydlení. To už opravdu pronajímáme výhradně pouze během naší dovolené,“ směje se blondýnka. Nakonec začala pronajímat byty i v domě, ze kterého ji před šesti lety majitel kvůli Airbnb vyhodil. Ten postupem času svůj vztah ke krátkodobým pronájmům přehodnotil a sám se na Janu obrátil, aby mu některé byty přes Airbnb zhodnotila.


Komentář: Doba nafukovací

 Airbnb - ilustrační foto


Vedle správy bytů rozjela Jana i poradenství. Radí začínajícím hostitelům, jak se vyvarovat chyb, kterých se sama v minulosti dopouštěla. Nabízí také automatizaci celého systému komunikace s hosty, využití chatbotů nebo překlady nabídek hostitelů do cizích jazyků, aby tak zvýšili šanci na rezervace. „Nabízím de facto všechno, co se týká tohoto podnikání. Buď sama, nebo to zprostředkuji“shrnuje Jana Komínová. Jejího know-how začali využívat i realitní makléři a developeři, kteří poptávají analýzy Airbnb pro byty, jež klientům nabízejí. Byty se jim pak lépe prodávají.

Jedním z jejích klientů je i designér Michal Vlček, který v Praze společně se svým kamarádem pronajímá celkem 17 bytů, většinou velké luxusní apartmány. Mezi nimi je i nejvýnosnější pražský byt na Airbnb v Křižovnické ulici. Za rok vydělá téměř 4,5 milionu korun. „Jenže nájem nás vyjde na téměř 200 tisíc korun měsíčně a kolem správy bytů pro nás pracuje zhruba deset lidí“ vypočítává Michal Vlček pevné výdaje s tím, že takto luxusní byty je navíc nutné udržovat ve vysokém standardu i po designové stránce. Jezdí k němu totiž velmi bohatí lidé, kteří jsou zvyklí na pětihvězdičkové hotely.

Vše závisí na poptávce

Na správu bytů se zejména v posledním roce soustředí stále víc společností. Mezi hlavní hráče na pražském trhu patří firmy Blahobyty či Seven Keys. Na rozdíl od Jany Komínové mají trochu jiný byznys model. Neplatí klientům za správu bytu pevnou částku, ale strhávají si z měsíčního výnosu poplatek, který činí od 15 do 20 procent. Klient tak nemá jistou výši měsíčního příjmu, závisí to na poptávce. Ta je přitom zejména v zimních měsících a v listopadu velmi slabá. Například Seven Keys se ale chlubí téměř 85procentní obsazeností svých bytů. V roce 2015 začínali se sedmi byty, teď už jich spravují celkem čtyřicet, ale poptávka majitelů po správcovství je ještě mnohem vyšší.


Udej souseda! Berlín bojuje s Airbnb

 Nová berlínská zeď. Radnice německého hlavního města chce ještě výrazněji odlišit příležitostné sdílení bytů od profesionálního podnikání na Airbnb. To hodlá prakticky vymýtit.


„Byty si vybíráme. Jinak bychom mohli spravovat až řádově stovky bytů,“ říká zakladatelka společnosti Zuzana Benešová. Byty, které Seven Keys spravuje, dosahují podle ní o 30 až 50 procent vyšší zisk než při dlouhodobém pronájmu. Loni firma zdvojnásobila příjmy oproti předchozímu roku. A zavedla novinku: vyzvedávání klíčů pro hosty v centrální pobočce firmy.

Konkurenční Blahobyty měly takřka raketový nástup. Předloni začínaly s 24 byty, na konci loňského roku už spravovaly stovku pražských bytů. Obrat všech jejich klientů za loňský rok přesáhl 30 milionů korun. „Snažíme se pomocí našeho vlastního systému optimalizovat cenotvorbu i výsledky vyhledávání bytů našich klientů na stránkách Airbnb,“ přibližuje strategii dosahování co nejvyšších příjmů Matěj Koutný z Blahobytů. V jeho plánu je také zahraniční expanze. Zakladatelé už zvažovali dokonce vstup na budapešťský a vídeňský trh. Do jednoho zahraničního velkoměsta chtějí proniknout pokud možno ještě letos, nejpozději příští rok.

Čtěte také:

Aktivních hostitelů na Airbnb podle správce bytů ubylo. Firma tvrdí opak

Zájem o Česko roste. Loni se v něm ubytovalo rekordních 20 milionů turistů

bitcoin_skoleni

Ubytováváte přes Airbnb? Daně platíte jako podnikatelé

Máme toho dost. Evropská města zahajují ofenzivu proti turistům


  • Našli jste v článku chybu?