Řada českých firem z oblasti nanotechnologií se snaží přilákat zájem strategických a finančních investorů, kteří by pomohli s inovacemi produktů a s plány na expanzi, protože bankovní financování pro mnoho těchto start-upů zůstává možností jen obtížnou. Příkladem je Advanced MaterialsJTJ, firma, která vyvinula samočisticí povlak chránící povrchy před znečištěním.
Hledá investory, kteří by jí pomohli s rozšířením produktového porfolia a se vstupem na nové trhy, jako je Asie, jak řekl mergermarketu ředitel firmy Jan Procházka. Navíc firma také doufá, že přiláká partnera pro joint venture, který by se věnoval vývoji a výrobě 3D elektrod, jež se za použití nanotechnologií využívají v lithiových bateriích. Projekt by si vyžadoval celkovou investici mezi 70 až 100 miliony eur, Advanced Materials chce zajistit prvotní investici deset milionů eur.
Dalším příkladem je Nanovia, firma specializovaná na nanovlákna, která hledá investory, kteří jí pomohou rozvinout nové obchodní kanály, řekla ředitelka strategie Marcela Munzarová. Firma s obratem milion eur se snaží cílit na evropské trhy, vidí ale potenciál i v USA a Japonsku. Kromě toho, že vyrábí materiály pod vlastní značkou, Nanovia je jedinou firmou v Evropě, která může nabídnout i jiným společnostem svou kapacitu pro výrobu zakázkových materiálů z nanovláken.
Firma Jimiplet se také poohlíží po investorech s cílem produktové expanze, řekl její šéf Mikuláš Daniel. Firma s obratem 1,6 milionu eur shání 1,2 milionu eur, aby mohla rozjet novou řadu nanomateriálů používaných v ortopedii, za kterou obdržela cenu Innovation Star. Jimiplet soudí, že by se jeho produkce mohla zdesetinásobit poté, co by expandovala a nabídla produkty v Evropě a na Blízkém východě.
Čtěte také:
Další úspěch nanotechnologie: Antény ve spreji
NERV: Česko by mělo vsadit na nanotechnologie a kosmický výzkum
Kalousek: Po úsporách teď chystá vláda prorůstový balíček
Nanotechnologický sektor v Česku je stále v embryonálním stadiu. Doufá ale, že vyroste a zesílí tak, aby konkuroval na globální úrovni. Pokračující akvizice a investice mohou být nejefektivnější cestou. Nanotechnologie, pokud nic jiného, vždy mají prostor pro růst.