Menu Zavřít

VIRTUALIZACE ČLOVĚKA

2. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Technologie jsou už teď připraveny vytvořit stín reálného života.

Ráno se probudíte, sednete do auta a při jízdě do práce se bavíte s vaším kamarádem a kromě nějakého „ahoj, jak ses vyspal snášíte i připomínky typu „pozor, vjel jsi do obce, zpomal na padesátku… Tvoje matka má pozítří narozeniny. Měl bys jí koupit dárek . Myslí prostě na všechno. Je nenahraditelný a někdy horší než tchyně. Ale má jednu výhodu. Dá se vypnout. Je to inteligentní mobilní osobní organizér. Tedy něco na způsob diáře a mobilního telefonu s větším displeje m. Pamatuje si vše, co mu dovolíte a co do jeho paměti vložíte. Řídí se podle hesel, které je schopen rozpoznat v plynulé řeči.

Pokračujme: vystoupíte z vozu a jdete nakoupit do samoobsluhy. Aniž byste se doma podívali do ledničky, ví o vašich zásobách vše. V lednici pivo a máslo, ve spižírně tři dny starý chleba a cibule. A tak nakoupíte. Ten francouzský sýr se vám ale přece jen zdá drahý. Stačí se zeptat vašeho mobilního pomocníka a ten vám řekne, kde je levnější a kolik kde vůbec stojí. Pokračujete v nákupech. Vejdete do krámku s košilemi a kravatami. Potřebujete ně jakou novou kravatu, ale zapomněl jste, jaké barvy košil máte doma. Zaktivujete přes infraport přehled vašich košil nebo obleků a na obrazovce v obchodě si je prohlédnete, abyste je mohli přirovnat k vybíraným kravatám. Opět jako vzorný konzument nakoupíte.

Konzument má hlad.

Je čas oběda. „Nevíš, kde bych si mohl dát k obědu steak s bylinkovou omáčkou tak do 160 korun? zeptáte se. Organizér, pojmenovaný v angličtině buyer s eye čili oko spotřebitele vám vše najde. Nebo chcete koupit knihu, zajít do kina, odjet vlakem. A už ani tlačítka nemusíte používat. Stačí zformulovat dotaz, vyslovit jej a podle pár hesel vám váš mobilní plánovač odpoví.

Zatím jde jen o prototyp takového diáře využívajícího jazykových technologií, který týdeníku EURO představila poradenská společnost Andersen Consulting ve svém technologickém parku v jižní Francii v Nice. Na prototypu spolupracuje s IBM a dalšími technologickými firmami, nové technologické objevy však přetváří do praktického a obchodního použití s vlastními specialisty.

Většina z výše zmíněného je hudbou příštího století. Chybí totiž vše kolem. Chybí vám domácnost zkopírovaná do internetové stránky, kamera v lednici, ve spižírně a ve skříni, která sleduje, jak se vám ztenčují zásoby, anebo stále aktuální obrovská databáze obchodů a jídelních lístků restaurací. Zkrátka celá systémová infrastruktura, na níž zmíněná vymoženost, která by mohla usnadnit život, spočívá. Tedy na „internetizaci světa, na věrné kopii reálu ve virtuálu.

Nelegitimní vůdce.

V neposlední řadě nejde jen o lokalizační systém GPS (Global Positioning System), který sleduje náš pohyb pomocí družic a který už dnes používají cestovatelé v pustinách či řidiči kamionů a díky kterému vás mobilní diář upozorní na to, že vjíždíte do obce. Životně důležité pro tento systém je neustálé doplňování bohaté databáze. Tedy někdo, kdo ji bude spravovat. Tady se naráží na problém. Ten, kdo bude všudypřítomnou síť spravovat, bude mít přístup ke všem cenným informacím, a bude tím vlastně vládnout světu. Řekněme tedy, že celá věc j e v podstatě dnes už technicky proveditelná, ale kulhá po legislativní stránce. Nemluvě o morální nebo etické.

Vševědoucí obchodník.

bitcoin_skoleni

Získání částečného přístupu k „mozku v krabičce bude strategicky využitelné pro obchodníky. Ti se budou moci dozvědět, na jaké zboží se konzument orientuje, kolik je za něj ochoten vydat. A co kdyby tento přístup vyu žili a posílali svou reklamu přímo na diář? „Ale tu najdete i na stránkách novin a časopisů, namítl Martin Illsley, manažer Andersen Consulting pro informační technologie, výzkum a vývoj pro Evropu, na dotaz týdeníku EURO. Jenže s tiskem si nepovídáte a on vás neinformuje o blížících se narozeninách členů vaší rodiny, je prostě anonymní.

Stejně uvedený příměr není trochu domyšlen do reálného virtuálního konce. Jakmile bude mít reálný svět svůj stín v elektronickém světě, stále více aktivit a příkazů poteče počítačovým světem. Přestože přístup k internetu je ještě reduková n na určitý počet zákazníků, kteří se mohou připojovat pouze z vymezených fyzických stanovišť a v omezeném čase, roste už dnes obrat firem obchodujících elektronickou cestou. A zatímco dosud dominují agendám manažerů různých firem problémy s přechodem na euro a s rokem 2000, poskytovatelé technologií očekávají, že po roce 2000 dojde k explozi trhu s technologickými produkty. Zejména těmi, které využívají jazykovou technolog ii. To bude další krok do virtuálního reálu.

  • Našli jste v článku chybu?