Prezentace na internetu je dnes pro stavitele bytů stěžejní. Investují proto statisíce korun do stále propracovanějších vizualizací a virtuálních prohlídek. Na trhu se objevují i první aplikace pro tablety či chytré telefony.
Foto: Passerinvest
Developeři bojují o každého klienta. To se odráží i na způsobech, kterými potenciálním kupcům prezentují své projekty. Přestože stěžejní vliv na konečné rozhodnutí klienta mají vždy podoba a kvalita projektu, význam nápadité prezentace roste. Lidé dnes vyžadují možnost co nejlépe si prohlédnout byt v domě, který ještě nestojí. Bez ní je projekt „na papíře“ či během výstavby v podstatě neprodejný. „V příštích letech očekávám především nové možnosti 3D technologií. Pravděpodobně bude možné se ještě neexistujícími nemovitostmi virtuálně procházet a vnímat prostor,“ předpovídá ředitel prodeje developerské společnosti Orco Jaroslav Žižka.
Většina zájemců dnes hledá nové bydlení na internetu. „Klient samozřejmě vybírá podle lokality, ceny, dispozičního řešení, ale o těchto parametrech se dozvídá právě v onlinovém prostředí. Vyhledává informace, prohlíží si obrázky a videa. Aby byl developer úspěšný, musí mít kvalitní internetovou prezentaci,“ konstatuje Radomír Němeček, generální ředitel developerské společnosti CP Praha.
Základem prezentace na internetu jsou vizualizace projektů. Možnosti jejich výroby se za posledních pět let výrazně posunuly. Vizualizace se dnes vytváří téměř výhradně 3D technologií, kresby a skici architektů jsou spíše výjimkou sloužící jako doplněk. „Zvýšení běžně dostupného výpočetního výkonu a paměťové kapacity počítačů, přechod na 64bitovou technologii a uvolnění nových verzí softwarů přinesly možnosti tvorby věrnějších výstupů, které lze často jen těžko rozeznat od reality,“ říká Jiří Nemrava, obchodní ředitel společnosti RTNext, která se na tvorbu vizualizací specializuje.
Novostavba v tabletu
Částky, které developeři či prodejci nemovitostí platí za profesionální vizualizace, se pohybují v rozmezí 15 až 25 tisíc korun za jeden záběr. U rozsáhlých developerských projektů tak investice do rozmanité webové prezentace šplhají do výše statisíců korun, zvláště pokud jsou vizualizace doplněny o videa, animace a virtuální prohlídky.
„První fází tvorby vizualizace je vytváření scény, tedy realistické 3D modelování. Modelujeme všechno to, co bychom viděli v reálném světě. Dalším krokem je přiřazování materiálů objektům, které jsme vytvořili,“ popisuje Artur Chanbekjan, jednatel architektonického a grafického studia Aramova. Další fází tvorby je osvětlování scény. Poté se z vytvořené 3D scény generuje 2D fotografie. „Dále můžeme vytvářet videoprezentaci nebo animaci. Nejedná se o nic jiného než o více těchto fotografií vytvořených za sebou v určitém úseku. Zjednodušeně jsou to fotografie uložené ve formátu videa a jsou připraveny k přehrání,“ říká Chanbekjan. Stále oblíbenější virtuální prohlídky se pak skládají z šesti navzájem slepených snímků, ze kterých vzniká jeden snímek panoramatický. Úpravou ve speciálním programu vznikne 3D scéna, ve které se zájemce o bydlení může „otáčet“ a prohlížet si prostory.
Aktuálním trendem v prezentaci developerských projektů je optimalizace webových stránek pro moderní mobilní zařízení, jako jsou tablety či chytré telefony. „Pro developery vyvíjíme i speciální aplikace pro konkrétní účel, většinou prodej. Například pro společnost BCD group, respektive třetí etapu jejího projektu Nad Rokytkou, jsme vyvinuli aplikaci pro tablety se systémem Android, díky níž si klient z prodejního místa odnáší všechny požadované podklady v elektronické podobě,“ přibližuje Karel Svoboda, jednatel společnosti ADC studio. Developer BCD group je zatím na trhu jediným, kdo tuto službu nabízí. Dalším developerem, jenž se chystá aplikaci testovat, je finská skupina YIT.
Na Facebooku zatím jen neformálně
Samostatnou kapitolou v prezentaci developerských projektů jsou sociální sítě. Někteří stavitelé, například společnost CP Praha, je nevyužívají vůbec. „Nevidíme v nich účinný nástroj komunikace pro oblast bydlení. Na sociálních sítích lidé chtějí komunikovat s přáteli, hledají zábavu, neřeší bydlení,“ konstatuje Radomír Němeček.
Jiní developeři ale považují prezentaci na sociální síti za nutnou, i když ne příliš účinnou formu propagace. Firma jejím prostřednictvím dává najevo, že jde s dobou. Jen nepatrný zlomek „fanoušků“ projektu se ale mění v kupce a přitom je se správou profilu poměrně hodně práce. Například Jaroslav Žižka ze společnosti Orco v sociálních sítích jistý potenciál vidí, je ale podle něho třeba pokusit se změnit zažité stereotypy tak, aby uživatelé sítí neočekávali jen neformální komunikaci, jako je tomu nyní, ale naučili se zde hledat užitečné aktuální informace.