Idealistická utopie, základ Systému.
O tom, jak křehká je důvěra, se nyní přesvědčuje i úspěšný český tvůrce antivirových programů Avast. Zpráva, že skrze své ochranné štíty sbíral údaje o svých klientech a prodával je velkým digitálním hráčům, otřásla jeho akciemi. Tržní kapitalizace spadla o miliardy. Firemní PR bojuje o zachování tváře. Ale takových už bylo.
Případ Avastu je v jednom jiný. Důvěru ztrácí někdo, kdo ji skrze své antiviry v citlivém virtuálním prostoru zaručoval, kdo na jejím budování stavěl existenci. Ochránce selhal, byl dvojím agentem, bezpečí zaručoval i prodával. O to větší zklamání, o to hůř se bude odpouštět.
Obchod s daty je kritickým místem současných systémů. Data o milionech lidí otevírají cestu k byznysové a politické manipulaci našich životů. S tím, že nás algoritmy firem programují podle našich spotřebních zvyklostí, jsme se už smířili, za drobné výhody jsme jim k tomu dali souhlas. Že to dělají tajně, je nepřijatelné.
Lidé jsou líní, a tak se nechávají vodit za ruku, pokud ale prodej osobních údajů ovlivňuje distribuci velké moci peněz včetně politiky, měla by všem zablikat kontrolka.
Avast byla „success story“ českého IT průmyslu, teď na ni kápla kaňka, kterou bude těžké mazat. Nejhorší je, že pro pár korun. Tržby z tohoto skrytého byznysu tvořily jen dvacetinu celkového obratu firmy.
Chamtivost bývala motorem kapitalismu, nemá-li však omezení ve prospěch klientů, stává se smrtelným hříchem.
Škoda, že právě Avast. •
O autorovi| Petr Fischer, fischer@mf.cz