O vlastním letadle sní v dětství většina mužů. Získat pilotní licenci, a dokonce si letadlo pořídit přitom není zdaleka nemožné. Což v posledních letech dokazuje i rostoucí zájem ve všech příjmových kategoriích - od taťků v ojetých škodovkách, kteří své zálibě obětují veškerý volný čas a úspory, přes městské středně příjmové yuppies až po bohaté podnikatele.
Pozor! Kdo by o létání uvažoval jen kvůli posílení image úspěšného člověka, je vedle. „Snobové zájem o létání ztrácejí velmi záhy. Je mu totiž třeba věnovat hodně času a neustále se učit nové věci,“ upozorňuje spolumajitel letecké školy Aviatický klub Milan Vacík.
Na počátku devadesátých let procházelo privátní létání nejhorší krizí. Během posledních pěti let se ale obrat leteckých škol stále zvyšuje a nyní se pohybuje kolem šedesáti milionů korun ročně. Letadla pěti největších leteckých škol ročně nalétají až několik tisíc letových hodin, nálet na motorových letounech desítek malých leteckých škol a aeroklubů obvykle nepřesahuje tři sta hodin ročně.
Nejdřív lavice, potom kokpit
Cesta za vlastním letadlem začíná v letecké škole. Podle databáze Úřadu pro civilní letectví nabízí v Česku výcvik soukromého pilota přes sto zařízení. Většinou aerokluby, které lze nalézt téměř v každém okresním městě. Komerčních leteckých škol působí v tuzemsku přibližně deset a většina z nich létá z letišť blízko Prahy, Brna nebo Ostravy (některé školy se specializují na určitý druh výcviku, například leteckou akrobacii). Několik desítek škol vedle toho nabízí výcvik na ultralehkých letadlech.
Cena kurzu se pohybuje od sto dvaceti do dvou set tisíc korun. Podle osnov musí každý žák během výcviku nalétat nejméně 45 letových hodin, cena výcviku se tak odvíjí především od ceny letové hodiny letadla (2500 až 4000 korun; výcvik a létání velmi prodražilo loňské zvýšení DPH z pěti na devatenáct procent).
Odměnou za „leteckou maturitu“ je získání průkazu soukromého pilota a možnost létat a pronajímat si letadla po celém světě. Roste například zájem o létání malými letedly na dovolenou. Aby ne,když cesta čtyřmístným letadlem do Chorvatska trvá jen 3,5 hodiny a vyjde na přibližně pět tisíc korun na osobu. Létání po Evropě je bezproblémové, není třeba žádných dalších povolení a nutná je pouze pečlivá předletová příprava a znalost odborné angličtiny pro komunikaci s dispečery.
Řada pilotů si kvalifikaci dále rozšiřuje například na vícemotorové letouny nebo létání v noci. Někteří pokračují až na úroveň dopravního pilota, s níž se mohou ucházet o práci v leteckých společnostech. Cena této plné kvalifikace už ovšem přesahuje milion korun.
Ve vlastním, či pronájmu?
Většina pilotů si letadla pronajímá za cenu letové hodiny od aeroklubů nebo soukromých majitelů. Stále častěji si ale kupují vlastní letadlo. Cena se pohybuje přibližně od milionu korun (za malý dvoumístný letoun starší 15 let) až do mnoha, šesti až osmi, milionů za nové a nadstandardně vybavené americké letouny typu Cessna nebo Piper. Soukromých strojů létá v ČR několik desítek, jelikož je ale jejich provoz poměrně nákladný, jejich majitelé je obvykle pronajímají například leteckým školám. Větší dvoumotorová letadla také firmám, které je provozují jako aero taxi.
Takový postup zvolili u svých letadel například i nejznámější majitelé z řad hudebníků: Martin Kratochvíl, Michael Kocáb nebo Ondřej Soukup. Na pronájmu sice nezbohatnou, letadlo se jim ale zhruba v horizontu deseti let zaplatí a pokryjí jím i náklady na údržbu a pojištění. Ze třech tisíc, které za pronájem letadla na hodinu zaplatíte, dostane majitel stroje tisícikorunu, na stejnou částku přijde palivo, zbylou tisícikorunu si rozdělí zhruba půl na půl letecká škola a instruktor.
Náklady na údržbu a pojištění se mimochodem příliš neliší od ceny údržby luxusnějšího vozu: roční prohlídka přijde na zhruba dvacet tisíc korun, povinné ručení letadla pro ČR na přibližně tři tisíce ročně. Havarijní pojistka u malých letadel stojí řádově desítky tisíc korun ročně.
Na řetězu
Vybrat si stroj podle stavu konta nemusí být obtížné. Letadlo typu Zlín se zhruba dvouletým výhledem provozu do generální opravy vyjde na půl milionu, starší cessna na 1-1,5 milionu, špičkově vybavená nová letadla Piper, která mohou létat i bez viditelnosti země, stojí kolem tří milionů. Na rozdíl od automobilů, jejichž cena po koupi prudce klesá, je vývoj ceny staršího letadla lineární. Deseti- až patnáctiletý stroj stojí přibližně v polovině životnosti zhruba o polovinu méně než stroj nový.
Stále častěji si lidé dovážejí letadla ze Spojených států. USA jsou totiž zemí létání zaslíbenou a ceny se tam oproti Evropě pohybují na přibližně poloviční hladině. Nejlevněji lze sehnat letadlo v průměrném letuschopném stavu za zhruba dvacet tisíc dolarů (460 tisíc korun). Což ale není cena konečná - několik desítek tisíc korun stojí přechod na evropský režim využívání, který je striktnější než americký. „V USA mají farmáři často letadlo připoutané řetězem na louce a sami si provádějí základní údržbu. V Evropě procházejí letadla pravidelnými kontrolními cykly, jsou svázaná hodně důkladnou papírovou dokumentací. Převod do Evropy mohou provázet problémy, objeví se závady, o kterých Američan vůbec nevěděl,“ vysvětluje Milan Vacík z Aviatického klubu. „Po započítání všech nákladů na uvedení do provozu se může stát, že v Německu koupíte letadlo výhodněji. A odpadá to šílené papírování.“ V Česku se ročně registruje pět až deset nových letadel a několik desítek starších. Podle statistiky prodejů se ale ukazuje, že většina tuzemských majitelů letadel kouzlu nízké pořizovací ceny stroje v USA, kterou navíc klesající dolar dále snižuje, podlehla.
Zůstaňme ale v Česku. Vždyť každý pilot potvrdí, že letadla Zlín jsou krásná a na létání příjemná. Nové Zlíny se bohužel příliš neprodávají: jelikož se jedná v podstatě o kusovou výrobu, letadlo stojí stejně jako špičkově vybavené sériově vyráběné stroje Cessna nebo Piper. Špatná ekonomická situace výrobce - podniku Moravan - navíc vedla k vysokým cenám za opravy. Olétaného Zlína lze díky tomu koupit třeba již za půl milionu korun. Bude mít ale před sebou již jen maximálně několik set letových hodin - tedy jednotek zbývající doby provozu. Potom musí na generálku, která u Zlínů stojí přibližně milion generálka draku (což je něco jako karoserie u auta) a půl milionu generálka motoru. Americká letadla mají menší problém, například cessny na žádnou generálku draku nemusejí, dokud se u nich neprojeví závada.
Letové hodiny je pilot povinen přesně zapsat do palubního deníku. Hodiny se sčítají a dosažení servisního intervalu hlídá provozovatel letadla (nemusí to být majitel, často je to třeba letecká škola). „Přelétané“ letadlo je velký problém, a to i třeba jen o minuty. Na letišti se totiž může objevit inspektor Úřadu pro civilní letectví a požádat pilota o předložení licence a dokumentace od letadla. Za nesrovnalosti či chybějící údaje v dokumentaci může pilot přijít i o licenci na určitou dobu nebo dostat pokutu, záleží ovšem na závažnosti přestupku. Hodně vysoká pokuta může přijít za úmyslné porušení pravidel létání, kdy jde o bezpečnost letu.
Měli byste vědět, že…
… v USA se vyplatí koupit dvě letadla najednou. Cena za pronájem lodního transportního kontejneru je fixní, pohybuje se okolo 130 tisíc korun. Do kontejneru se vejdou dva kusy, takže transportní náklady za předpokladu, že se vám podaří druhé letadlo prodat, klesnou na polovinu.
… letadla Zlín lze velmi levně sehnat na Slovensku. Slovenské aerokluby se potýkají s problémem, že lidé vinou nižší životní úrovně ještě nemají peníze na létání a část letadel prodávají. Seženete tam letadlo okolo milionu korun, s nímž si ještě několik let zalétáte.
… je výhodné pronajmout svůj stroj letecké škole. Soukromé létání totiž výrazně zdražují spotřební daně - a mezi letecké práce, které jsou osvobozené od nákupu paliva se spotřební daní, patří například i výuka letců.
… v USA je cena pilotního výcviku až poloviční oproti ČR, například na Floridě se pohybuje kolem osmdesáti tisíc korun - díky nízké ceně paliva v USA a faktu, že americká vláda létání dlouhodobě podporuje, a to i daňovým zvýhodněním.
… pokud nechcete dát bezmála dvě stě tisíc za pilotní licenci v ČR a nemáte čas odjet na Floridu, začněte s létáním ultralehkým. Pilotní licence stojí zhruba padesát tisíc korun, jedna letová hodina přijde na pouhé dva tisíce.
Co ovlivňuje cenu výcviku
• Typ letadla
- nejlevnější bývá dvoumístný jednomotorový letoun typu Cessna (pod 3000 Kč/hod.)
- stále velmi rozšířené jsou české letouny typu Zlín, které jsou na rozdíl od amerických konkurentů schopny i akrobacie (kolem 3500 Kč/hod.)
- nejdražší jsou špičkovou elektronikou vybavené letouny typu Piper (přes 4000 Kč/hod.)
• Druh letecké školy
- nejlevnější jsou aerokluby vzdálené od Prahy, nízkou cenu letové hodiny ale vyvažuje nutnost odpracovat ročně v aeroklubu brigádnické hodiny a platit vstupní a roční členské příspěvky
- komerční letecké školy mají vyšší ceny, ale obvykle nepožadují žádné další platby, výcvik je postaven na principu „přijedu, zalétám si a odjedu“
Kam do letecké školy
Aviatický klub Praha (www.aviatickyklub.cz)
Bemoair Brno, Benešov (www.bemoair.cz)
Delta System Air Hradec Králové (www.dsa.cz)
F Air Benešov (www.f-air.cz)
Letecké akrobatické centrum Karlovy Vary (www.aerobatic-kv.cz)
Let’s Fly Ostrava (www.letsfly.cz)
Jako solidní automobil
Nejobvyklejší turistická letadla v ČR
typ / počet míst / cena použitého letadla
Cessna 150 / 2 / 800 tis. - 1,2 mil. Kč
Cessna 172 / 4 / 1,5 - 2 mil. Kč
Piper 28 / 4 / 1,5 / 3 mil. Kč
Zlin 142 / 2 / 600 tis. - 1 mil. Kč
Zlin 43 / 4 / 1 - 1,5 mil. Kč
Kde koupíte použitý letoun na internetu
www.skybox.cz
www.aeromarkt.com
www.aso.com
www.avbuyer.com
www.airmarket.de